PDA

Bekijk de volledige versie : Niemand ontsnapt nog aan alcoholcontroles


Jelle.Adriaensen
29th December 2010, 12:35
Door de zware sneeuwval werden de voorbije dagen veel minder alcoholcontroles uitgevoerd dan gepland. Om het beoogde aantal controles toch te bereiken, steken de politiediensten tijdens de nieuwjaarsperiode een tandje bij. Dat berichten Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg woensdag.

Vanaf vrijdag 31 december, de laatste werkdag van 2010, tot en met maandag 3 januari wordt er massaal gecontroleerd. Door de federale politie, maar vooral door de lokale politie, luidt het.

Vorig jaar werden 210.000 bestuurders gecontroleerd. Dat cijfer wordt dit jaar niet gehaald door de sneeuwellende op de weg.

De eerste cijfers van de politiediensten leren dat 3,8 procent van de gecontroleerde chauffeurs gedronken had. De BOB-campagne loopt tot 10 januari 2011.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:

Ik vind het initiatief van de politie om de schade van het aantal controles in te halen zeer goed en vooral tijdens het eerste weekend van 2011 is dat erg belangrijk met de nacht van oud naar nieuw. Ik hoop dat dit ook een signaal is voor alle bestuurders die in dat weekend op de baan komen en zo goed nadenken wat wel en niet mag. Ik hoop dat ik volgende week een artikel kan posten met het besluit dat veel minder bestuurders dronken achter het stuur zaten tijdens het eerste weekend van 2011. Het is belangrijk dat je als bestuurder aan je veiligeheid denkt en vooral aan je passagiers als deze er moesten zijn!

EvelienBroeckx
30th December 2010, 09:13
Het is inderdaad een goed initiatief om tijdens de nieuwjaarsperiode extra alcoholcontroles te houden. Dit is een periode, waarin het aantal 'dronken' chauffeurs het hoogst is.
De politie kan geen alcoholcontroles genoeg doen. Als je met de auto rijdt, dan moet je je aan de regels houden. En als je dan toch zin hebt om alcohol te drinken, dan moet je naar alternatieven zoeken. De dag van vandaag zijn er genoeg van zo'n alternatieven.
Bijna dagelijks hoor je op het nieuws dat er een ongeval is gebeurd, omdat de chauffeur gedronken had. Ik kijk er al niet meer van op, want het is dagelijkse kost geworden. Meestal zitten er dan ook passagiers in de auto. Ik zal nooit met iemand meerijden die gedronken heeft. Als passagier heb je het recht om 'neen' te zeggen. Helaas zijn er ook regelmatig kinderen betrokken bij zo'n ongevallen. Dan ben ik nog eens extra boos op de dronken chauffeur. Die kinderen hebben nog niet 'keuze' om mee te rijden of niet.
De gevolgen van dronken rijden zijn meestal dramatisch. De chauffeur brengt niet enkel zichzelf in gevaar, maar ook anderen. Daarom vind ik dat men hier heel streng op moet zijn.
Kortom, laat de alcoholcontroles maar komen!