PDA

Bekijk de volledige versie : Scholen en verenigingen moeten terreur helpen bestrijden


Barst
29th December 2010, 01:07
Scholen en verenigingen moeten terreur helpen bestrijden


BRUSSEL - Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom roept scholen, sportclubs en jeugdverenigingen op om in te grijpen als jongeren dreigen te radicaliseren.


Radicalisering ligt aan de basis van terrorisme, maar is vaak onzichtbaar. Steeds meer ontwikkelen jongeren radicale ideeën via het internet, in hun eentje achter het computerscherm. De minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD), roept daarom de hulp in van onderwijs, sportclubs en jeugdverenigingen.

‘Ik vraag dat leraars en anderen die met jongeren werken, aandacht zouden hebben voor een dergelijk fenomeen', zegt ze in een interview met De Standaard. ‘Wanneer zij merken dat iemand zich afzondert en dingen gaat zeggen die hij voordien nooit zei, moet dat een signaal zijn om die jongere daarover aan te spreken. En wanneer dat niks oplevert, vraag ik dat ze de politie inschakelen.'

De minister lanceert haar oproep naar aanleiding van de studie die de criminologen Paul Ponsaers en Brice De Ruyver twee maanden geleden hebben voorgesteld. In haar opdracht maakten zij toen een analyse van ‘polarisering en radicalisering' in ons land. Een van de aanbevelingen was toen precies om het verenigingsleven in te schakelen.

‘Ik ben nu met de Vlaamse en Franse Gemeenschap aan het overleggen hoe we dat concreet gaan aanpakken', aldus Turtelboom – Onderwijs en Jeugd zijn gemeenschapsbevoegdheden.

De actie ligt in het verlengde van de brochure die alle wijkagenten eerder dit jaar al hebben gekregen. Daarin stonden symbolen en uiterlijke kenmerken van radicale organisaties, zodat de plaatselijke agenten de leden ervan beter kunnen herkennen. ‘De vraag aan de scholen en verenigingen nu is moeilijker', zegt de minister. ‘Het gaat om het detecteren van lonely wolves, jongeren die volledig in hun eentje via internet een “knip- en plakideologie” voor zichzelf samenstellen.'

De liberale minister wil met haar oproep een scenario vermijden zoals met de Belgische Tsjetsjeen die in september in Kopenhagen een mislukte aanslag pleegde. ‘Zijn bokstrainer uit Luik zei achteraf dat hij de man had zien veranderen. Wel, ik zou willen dat in het vervolg zo iemand dat meldt vóór een aanslag wordt gepleegd, in de plaats van nadien.'


Blog DS, 29-12-2010 (Pieter Lesaffer)

Vincent
30th December 2010, 02:10
Men begint de laatste tijd nogal veel naar de functie leraar over te hevelen vind ik, ik heb dit nieuws vernomen via het nieuws en een symptoom was zich terug trekken in zichzelf e.d. Dat is nogal moeilijk om dan de link te leggen met radicalisering, zulk gedrag zie je ook bij gepeste jongeren. Men zou dan ook de vertrouwensband tussen school, leerling en leerling, CLB doorknippen doordat ze naar de politie kunnen stappen. Ik zou hierdoor al geremd zijn om met problemen naar de school te stappen als ze de hulp zouden kunnen inroepen van de politie of informatie naar hen zouden kunnen doorspelen.
En is er eigenlijk een defenitie van radicalisering? Wat is de norm? Jongeren die eens een opmerking maken over allochtonen of andersom zie je alle dagen. Zou je dit al moeten controleren?
Ik vind het een goed idee in theorie, maar in de praktijk is dit volgens mijn mening simpelweg niet waar te maken.

Sander.Bogaerts
30th December 2010, 17:09
Gedrag van pubers kan om de "5 botten" veranderen. Dus als een puber het moeilijk heeft en meerdere leerkrachten merken die week een verandering op zou men de politie moeten inschakelen? Ik hoop dat er werk is bij de politie dan.

Er zijn zo veel "loners". Ik zonder mezelf ook graag af. Ik zit vaak achter een pc. Mijn gedachten zijn vaak tegendraads en ik kan ook bruut uit de hoek komen. Als leerkrachten mij zouden "aangeven" en de politie mij zou "onderzoeken" zou er wel eens effectief problemen kunnen ontstaan. Veel plezier om me dan in de les te hebben "lol".

Ethisch gezien vind ik het zelfs onverantwoord. Men zou geen individu meer kunnen zijn. Als je dan alleen bent zou je al haast moeten liegen en zeggen dat je geen pc gebruikt om geen argwaan te wekken, moesten leerkrachten dit doen...

ellen.snoeckx
31st December 2010, 11:11
Mij lijkt dit toch ook een slecht idee. Ze bedoeld het ongetwijfeld goed, maar het is gewoon onmogelijk en overdreven. Hieruit blijkt nog maar eens hoe weinig de ministers weten over de echte realiteit. Zij trekken maar al te vaak conclusies uit onderzoeken en 'ooit eens gebeurde zaken', waarbij ze wel eens vergeten dat het niet voor iedereen zo geldt.

Mevrouw Turtelboom zegt dat ze incidenten, zoals die met die Belgische Tsjetsjeen, wil vermijden, maar daarbij vergeet ze dat niet elke jongere die zich ineens anders gedraagt zo zal reageren. Er kunnen ontelbaar veel redenen zijn waarom een jongere zich ineens anders gaat gedragen, zich gaat afzonderen, ... Denk maar aan hormonen, problemen op school, famiale problemen (toen mijn papa stierf heb ik me ook wat afgezonderd. Wil dat dan zeggen dat ik een aanslag ga plegen of zo? Natuurlijk niet. En ik had er helemaal niet mee kunnen lachen als men daar de politie dan zouden bijgehaald hebben.), ... .

De politie erbij halen lijkt me dan ook een enorm slecht idee. Een jongere gaat sowieso niet met de politie willen praten. Als hij geen probleem heeft dan gaat hij kwaad en gefrustreerd worden, aangezien hij ineens zonder reden ondervraagd wordt. En als hij wel een probleem heeft, dan gaat hij dat waarschijnlijk niet opbiechten aan de politie... .

Ik begrijp mevrouw Turtelboom wel, iedereen wil zo'n aanslagen immers verhinderen, maar men moet niet alle taken bij de leerkrachten, jeugdbewegingen, ... gaan leggen. We kunnen wel een beetje een oogje in het zeil houden, maar dat zou iedereen moeten doen. Meer dan dat kunnen we trouwens niet doen. Dit is echt niet de goede manier om aanslagen tegen te gaan.

Sanne.Goovaerts
1st January 2011, 20:42
Het is al vaker aangehaald dat internet voor problemen zou kunnen zorgen. Is het niet net zoals bij een verslaving? Men biedt bijvoorbeeld een sigaret aan, en het is dan aan jou om te beslissen wat je ermee doet. Neem je er één of niet? Op het internet wordt men blootgesteld aan heel wat informatie. Ook hierbij zouden we moeten denken: “Wat doe ik met de aangeboden informatie? Neem ik ze in me op of laat ik het gewoon passeren? Pas ik mijn opvattingen en ideeën aan? Etc.”

Ik vind niet dat scholen, sportclubs of jeugdverenigingen zich hiermee zouden moeten bezighouden. Hoe kan je dat doen? Zoals hieronder al vermeld wordt, is het niet evident om anderen in te schatten op hun gedrag.

Hanne Jansen
3rd January 2011, 10:48
Ik sluit me aan bij de meesten van jullie: scholen inschakelen bij terrorismebestrijding vind ik een ontzettend slecht idee. Als je elke jongere die zich wat uitzonderlijk gedraagt of van gedrag verandert (en waarbij een gesprek geen effect heeft) bij de politie moet gaan melden zijn we echt wel erg stigmatiserend bezig. Bovendien stelt de minister deze maatregel niet alleen voor met betrekking tot scholen, maar ook tot jeugdbewegingen en dergelijke.
Op de duur ga je een soort van 'kliklijn' krijgen: die jongere gedraagt zich wat raar; telefoon naar de politie 'heb misschien een mogelijk toekomstige terrorist in mijn groep'. Dan is het vertrouwen van leerlingen in hun leerkrachten al snel zoek, wat net een tegendraads effect gaat hebben. Ik vind het gewoon een 'populistisch' idee van de minister.
Dit wil niet zeggen dat je als leerkracht, jeugdleider,... geen oor en oog moet zijn voor je leerlingen of leden. Integendeel zelfs, dit is een absolute basishouding voor elke persoon die met jongere werkt. Maar dat heeft niets met terrorisme te maken.

jana dua
6th January 2011, 18:32
Ik denk dat ouders in de eerste plaats verantoordelijk moeten zijn. In sommige gezinnen wordt er echter niet zo veel of helemaal niet naar de kinderen gekeken. Het lijkt voor de meesten misschien een slecht idee dat scholen, sportclubs en/of jeugdbewegingen zich meer gaan verdiepen in het leven van hun leerlingen of leden. Ik vind het anders niet zo een slecht idee, mits een juiste wetgeving of regelementering. Leraren of jeugdleiders staan vaak dichter bij jongeren dan ouders. Misschien als je als leraar gezonde interesse toont naar de bezigheden en meningen van je leerlingen, dat je hen ook wel een beter gevoel kan geven. Het kan leerlingen het gevoel geven dat er toch iemand in hen geïnteresseerd is en met hen bezig is, wat hen gerust kan stellen of misschien zelfs kan tegenhouden om een misdaad te begaan. Leerlingen zullen misschien ook sneller met hun problemen naar hun leraar of trainer, die ze dan vertrouwen, gaan. Ik denk eigenlijk niet dat de minister het zo ziet, maar misschien kunnen scholen, jeugdbewegingen en sportclubs er samen met de minister over aan tafel zitten. Ik denk dat er wel iets kan worden uitgewerkt, waardoor we op een goede manier meer te weten kunnen komen over de jongeren die we begeleiden. Er is natuurlijk ook nog zo iets als privacy en beroeps- en ambtsgeheim en ik weet niet wat hierbinnen mogelijk is en wat niet.

Femke.Van.Dyck
6th January 2011, 19:23
N.a.v. het artikel 'Hoe meer werklozen hoe meer criminaliteit' in de Standaard verschenen op 6/12/2010.
Er bestaat een verband tussen criminaliteit en werkloosheid. En niet tussen vreemdelingen en criminaliteit.
En eigelijk kunnen wij als 'toekomstige' leerkrachten en scholen er iets aan doen. Jongeren een betere en gepaste scholing geven, praktijkgericht lesgeven en hen als het ware op het rechte pad houden kan de kans verkleinen dat ze in de criminaliteit terecht komen. Natuurlijk is dit niet op alle jongeren van toepassing.
Maar wij kunnen alvast hier een duit in het zakje doen...

Maar zoals enkele voor mij al hebben vermeldt vind ik het geen goed idee dat scholen hier als doorsluis werken. Want zo kunnen jongeren ten onrechte ondervraagd/beschuldigd worden omdat ze zich afzonderen. Jongeren zonderen zich niet enkel af om 'criminele' plannetjes te smeden, maar evengoed door problemen thuis, ....
Natuurlijk als een jongere openlijk uitkomt dat hij 'verkeerde' dingen gaat doen, is het aan te raden dat leerkrachten de directie verwittigen en desnoods verdere stappen onderneemt: CLB, politie, ...