PDA

Bekijk de volledige versie : Wie in Peking met auto wil rijden moet voortaan loterij winnen

anneleen.van.saet
26th December 2010, 19:02
Wie in Peking met auto wil rijden moet voortaan loterij winnen
26/12/10, 09u00

China gaat voortaan de nummerplaten voor de hoofdstad Peking verloten. De bedoeling is dat volgend jaar nog slechts een derde van het aantal nieuwe auto-inschrijvingen van 2010 wordt gehaald. Dat bericht de Britse zender BBC. Op die manier hoopt de overheid het groeiende autoverkeer een halt toe te roepen.

Peking kampt immers met een gigantisch fileprobleem en ernstige luchtvervuiling.

In 2011 zullen daarom "slechts" 240.000 wagens nieuw mogen ingeschreven worden in de hoofdstad. Dat is nog slechts een derde van dit jaar. In totaal rijden er in Peking al 4,8 miljoen auto's rond.
De inschrijvingen zullen gebeuren via een loterijsysteem, voor 90 procent voorbehouden aan inwoners van de stad. Nadeel is wel dat heel wat Chinezen al geanticipeerd hebben op de maatregel. De voorbije week werden maar liefst 30.000 nieuwe wagens ingeschreven, ruim driemaal het gewone weekgemiddelde.

Opmerkelijk: de autoriteiten geloven dat de nieuwe maatregel niet echt zal helpen om het fileprobleem op korte termijn op te lossen. "Maar het zou wel de verslechterde toestand moeten vertragen", verklaarde Liu Xiaoming van het Beijing Traffic Management Bureau aan de BBC. (afp/mvl)

Bron:
26/12/2010
De Morgen

Mening:
Ik begrijp niet waarom de overheid dit op met 'een loting' tracht op te lossen. Ik denk dat er rechtvaardigere manieren bestaan om de inschrijving van nieuwe wagens te drukken.
Op de manier de de overheid in Peking verkiest, houdt men geen rekening met het aantal auto's dat een gezin al heeft. Het kan dus zijn dat een jong gezin zonder wagen de kans niet krijgt om een hun voertuig op de baan te brengen. Ik besef echter wel dat het fileprobleem en ernstige luchtverontreiniging een probleem vormen in Peking en dat er maatregels moeten getroffen worden. Hopelijk herziet de overheid deze maatregel.

Ik vind dit artikel van maatschappelijk belang omdat luchtverontreiniging en het fileprobleem en wereldwijd probleem zijn. Dit artikel zet ons aan om zelf na te denken over haalbare en zo eerlijk mogelijke oplossingen.