PDA

Bekijk de volledige versie : "Weggebruikers, blijf binnen!"


Evelien.Van.Lieshout
24th December 2010, 08:14
24 december 2010, 07:29


Het Agentschap Wegen en Verkeer, het Verkeerscentrum en de federale wegpolitie raden weggebruikers aan om binnen te blijven. Door de verse sneeuwval van afgelopen nacht is de ochtendspits zwaar verstoord. Ook zijn er al enkele ongevallen gebeurd.

De strooidiensten zijn afgelopen nacht opnieuw uitgetrokken. Ook vanmorgen zijn ze nog steeds druk in de weer om de gewest- en autosnelwegen sneeuwvrij te maken. Dat is echter niet evident.

De voorraad strooizout is immers op flink wat plaatsen uitgeput. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zouden er vandaag nog enkele kleine leveringen toekomen. Maar als die op zijn, dan zal het agentschap alleen nog strooien op prioritaire strooiroutes.

Geen bussen
De sneeuwval zorgt er ook voor dat veel bussen niet rijden. Volgens vervoersmaatschappij De Lijn zijn er wel enkele chauffeurs uitgereden, maar kampen ze met grote vertragingen.

In Limburg zou slechts 20 procent van de bussen zijn uitgereden. Problemen zijn er vooral op de secundaire wegen.

In Antwerpen situeren de problemen zich vooral in het zuiden van de provincie. In de regio's Mechelen, Herentals, Lier en Turnhout rijden geen bussen. In de stad Antwerpen voorlopig nog wel. Het tramverkeer zou weinig hinder ondervinden.

Luchthaven open
De luchthaven van Charleroi is vanmorgen om 6.30 uur opnieuw open gegaan. Die werd gisteren omstreeks 19.30 uur gesloten door de hevige sneeuwval.

Volgens een woordvoerder van de luchthaven wil dit echter niet zeggen dat alle vluchten kunnen doorgaan. "We raden reizigers aan om zich te wenden tot de website van de luchthaven vooraleer ze naar hier komen", klinkt het.

Bron: http://www.zita.be/nieuws/binnenland/1137101_weggebruikers-blijf-binnen.html

Eigen mening: Je kan wel zeggen "weeral een bericht over het weer", wel, ik vind dit toch wel zeer belangrijk nieuws. De sneeuw brengt heel ons wegennet in de war en de bussen rijden in onze regio niet. Het is erg voor de mensen die dan nergens geraken, maar het is nu zo. Ik heb dit artikel er vooral opgezet omdat ik normaal gezien mijn praktisch rijexamen moest doen. Dankzij het weer is dit dus weeral niet kunnen doorgaan. Ik begrijp dit allemaal wel, maar toch is het weeral in de zure appel bijten.
Ik vind het ook jammer dat er mensen zijn die beweren dat er absoluut niet gestrooid wordt. Ik ben het er niet mee eens. Ik denk dat je zou kunnen verschieten hoeveel keer er gestrooid is (op de grote banen). Als het blijft sneeuwen en er rijden niet genoeg auto's om het zout echt werkzaam te maken, dan krijg je natuurlijk van die gladde hoofdwegen. Het is wel duidelijk: het weer en de natuur zijn onoverwinnelijk!

Femke.Verduyckt
25th December 2010, 23:48
Door MDP, www.belga.be, Vernieuwd: 25/12/2010

Winterweer: bussen en trams in Brussel rijden zo goed als normaal

In Brussel rijden zaterdag zo goed als alle bussen en trams, ondanks de sneeuw en ijzel. Dat zegt een woordvoerster van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij.

"De bussen zijn zaterdag zo goed als normaal uitgereden", aldus de MIVB-woordvoerster. Lijn 43 rijdt niet. Op sommige plaatsen zijn er omleidingen. Wat de trams betreft, rijdt enkel lijn 97 niet. Reizigers dienen wel rekening te houden met mogelijke vertragingen. De metro rijdt normaal. In Wallonië kennen de bussen van openbare vervoersmaatschappij TEC heel wat moeilijkheden. In Namen, Luxemburg, Waals-Brabant, Charleroi en Henegouwen rijden de bussen, maar met de nodige hinder. In de regio Luik-Verviers rijden geen bussen, met uitzondering van twee lijnen (Seraing-Luik en Flémalle-Luik).

Bron: http://nieuws.be.msn.com/binnenland/artikel.aspx?cp-documentid=155671032

mening:
Ik post dit artikel hierbij omdat in het vorig artikel stond dat de bussen niet reden. Wel ik ben blij dat dit probleem al is opgelost. Want als het openbaar vervoer niet rijdt, moeten de mensen toch elk hun eigen auto nemen en wordt het gevaarlijk op de baan. Nu kunnen er terug meer mensen vervoert worden in 1 voertuig, dat is veiliger.

toon.peeters
27th December 2010, 11:14
Toen ik las dat het openbaar vervoer niet uitreed met de winterpiek vond ik dit toch wel opmerkelijk.
Het leek mij juist zinniger om je eigen auto aan de kant te laten en op zo'n moment het openbaar vervoer te nemen. Zo is er niet alleen minder verkeer op de baan en dus minder kans op een ongeval. Bovendien hebben de bestuurders van De Lijn doorgaans meer rijervaring dan de gewone automobilist. Blijkbaar dacht De Lijn hier anders over.