PDA

Bekijk de volledige versie : Nachtvluchten evacueren gestrande reizigers


Laura.Cabanier
19th December 2010, 23:33
Nachtvluchten evacueren gestrande reizigers

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) heeft beslist om vannacht nachtvluchten toe te staan vanop Brussels Airport om gestrande reizigers te evacueren. Op Zaventem zitten sinds gisteren 2.000 à 3.000 passagiers vast door het winterweer. Omdat de luchthaven van Londen nog de hele dag dicht blijft, kijken velen van hen aan tegen een tweede nacht in de transitzone.

Op Brussels Airport lopen heel wat vluchten vertraging op omdat vliegtuigen ontijzeld moeten worden. De vertragingen kunnen oplopen tot drie uur. Er kunnen ook annuleringen zijn als gevolg van problemen op buitenlandse luchthavens. Onder meer richting Londen, Schiphol (Amsterdam) en München zijn er vluchten afgelast. Op Heathrow (Londen) zal ook vandaag geen enkel vliegtuig kunnen landen, en alleen een handvol vliegtuigen zal er opstijgen.

Sommige vliegtuigen die niet kunnen landen in een buurland, zijn afgeleid naar Zaventem, onder meer 18 toestellen met bestemming Londen. Samen met de sneeuw leidt dat tot erg grote drukte: duizenden mensen zitten vast in de luchthavenhal. Veel mensen zijn ondergebracht in hotels maar zo'n 2.000 à 3.000 passagiers met bestemming Londen hebben geen visum voor de Schengen-zone en mogen dus de transitzone niet verlaten.

"Het is hier een drukte van jewelste", vertelt Griet De Craen vanuit de transitzone. "Mensen liggen op bedjes, op stoelen, op de grond. Er zijn ook veel mensen met kinderen bij en de meesten weten nog helemaal niet wanneer ze hier wegraken." Bijkomend probleem is dat die gestrande reizigers niet aan hun bagage kunnen omdat die vastzit in de vliegtuigen. "Het Rode Kruis is daarom in allerijl noodzakelijke spullen als pampers en babyvoeding gaan halen", vertelt Griet De Craen. "De mensen krijgen ook eet- en drankbonnen, maar dat verloopt soms ook wel wat chaotisch."

Het ziet er trouwens naar uit dat de gestrande passagiers tegen een tweede nacht op de luchthaven aankijken. Zicht op vooruitgang is er voorlopig niet, zegt Jan Van der Cruysse. "We zijn met heel veel mensen hard bezig om de problemen op te lossen, maar dat opent Londen nog niet natuurlijk." Brussels Airport en de luchtvaartmaatschappijen proberen vooral om de passagiers op een andere manier op hun eindbestemming te krijgen. "We hopen dat daardoor het aantal passagiers dat in de transitzone moet overnachten, kan worden teruggebracht tot zo'n 1.500", aldus nog Van der Cruysse.

Om de gestrande reizigers te evacueren, heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vanmiddag beslist om vannacht nachtvluchten toe te staan vanop Brussels Airport. Inmiddels zijn 6 van de 22 vluchten weer vertrokken die naar Brussel waren afgeleid. Vanavond zouden nog eens 5 afgeleide vluchten weer kunnen vertrekken. Dat betekent dat er nog voor 1.400 gestrande passagiers opvang moet worden gepland.

Mensen die nog willen vertrekken of iemand opwachten, raadplegen beter eerst de website van de luchthaven of de luchtvaartmaatschappijen.

Mijn mening:
Het is een goed initiatief. Nachtvluchten zijn normaal niet zo positief, maar in dit geval gaat het om het welzijn van vele reizigers die al een tijdje vastzitten op de luchthaven. Zij kunnen hun reis toch al weer een stukje verder zetten.

Met dit weer is het lastig om te vliegen, maar dat konden de reizigers voordien ook niet weten. Het is nodig dat al het mogelijk wordt gedaan om hen toch op hun bestemming te krijgen.

Bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/101218_Sneeuw

Nathalie.Tilemans
23rd December 2010, 00:00
Ik heb hier toch bedenkingen bij; als men hier extra nachtvluchten kan plannen, kan men dan zelfs geen vluchten overdag laten doorgaan in Londen? De sneeuwval daar was niet opmerkelijk hoger dan hier in België. Veiligheid gaat uiteraard voor alles, maar die grenzen moeten wel universeel zijn. Men moet ook wel rekening houden met de reizigers: voor de overgrote meerderheid is het onacceptabel om nodeloos vast te zitten: een vliegtuig neem je omdat je ergens snel moet zijn, voor iets dat voor jou belangrijk is (anders betaal je zoveel geld niet voor je vervoer). Ik vind het dus erg positief dat men vanuit de EU de veiligheidsmaatregelen van de luchthavens eens onder de loep wil nemen, om te onderzoeken of die niet te streng zijn op bepaalde plaatsen (zoals in Heathrow)