PDA

Bekijk de volledige versie : 85,7 procent van de Belgen draagt veiligheidsgordel


Lieselotte.Busch
13th December 2010, 10:01
Gemiddeld 85,7 procent van de Belgen draagt zijn of haar veiligheidsgordel vooraan in de wagen, zo blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Dat cijfer ligt lager dan in anderen Europese landen, zoals Frankrijk, Nederland en Groot-Brittanië, waar de gordeldracht zich boven de 95 procent bevindt.
Volgens het onderzoek wordt de gordel vaker gedragen door vrouwen (89,9 procent) dan door mannen (83,4 procent). Uit de cijfers blijkt ook dat de de verplichte gordeldracht beter gerespecteerd wordt bij een hogere maximumsnelheid. Op wegen waar je tot 120 kilometer per uur mag rijden, draagt 90,1 procent van de automobilisten een gordel, tegenover amper 75 procent op de wegen waar je 30 kilometer per uur mag rijden.

"Heel wat weggebruikers realiseren zich niet dat er al vanaf 20 kilometer per uur een hoger risico op overlijden is", aldus het BIVV. Het onderzoek brengt ook regionale verschillen aan het licht. In Vlaanderen (88,2 procent) wordt de gordel vaker gedragen dan in Wallonië (82,8 procent) en Brussel (76,4 procent). (belga/dea)

Bron: http://www.hln.be

Mening:
Volgens mij is het al goed dat 85.7% van de Belgen hun gordel dragen. In andere landen ligt het percentage hoger. Toch vind ik dat we goed bezig zijn.

In nieuwere auto's zijn er signalen die erop wijzen dat je je gordel niet aan hebt. Deze doen de mensen er dus aan denken hun gordel te dragen. Zodra meerdere mensen zo een auto hebben gaat bij ons het percentage een beetje omhoog. Er zijn ook andere acties geweest die het dragen van de gordel promoten. Zoals die met het gordeldier.

vincent.van.houtven
13th December 2010, 10:37
Dat de cijfers lager zouden liggen dan in andere Europese landen had ik wel zien aankomen. Daarom moet er dringend iets aan gedaan worden. Want je hoort wel eens in het nieuws dat er een ongeval is gebeurd op de weg, en dat de bestuurder of een inzittende naar buiten is geslingerd. Een veiligheidsgordel voorkomt dit. Ja kan dan nog wel letsels oplopen, maar die zullen beperkt zijn. Een veiligheidsgordel moet je dus dragen tijdens het rijden bij eender welke snelheid of afstand.

Eva Thijs
13th December 2010, 14:49
Het dragen van een veiligheidsgordel is verplicht. Waarom doet dat dan niet iedereen? Maar als er mensen met hun leven willen spelen, is het hun zaak. Ik zou er alleen nooit mee kunnen leven dat er iemand zou sterven in een verkeersongeluk waar ikzelf bij betrokken zou zijn. Als die persoon overleden is omwille dat hij geen zijn gordel niet om had, is het natuurlijk zijn eigen schuld maar de betrokkenen in het ongeval zullen zichzelf ook nooit kunnen vergeven denk ik.
Ik ben mijn vader bijna verloren toen hij jaren geleden een ongeluk had met de auto. Enkel dankzij het feit dat hij zijn gordel om had heeft hij dit zware ongeluk overleefd.
Ouders moeten hun kinderen elke keer vastklikken als ze met de auto meerijden. Een gordel dragen moet een gewoonte zijn. Je merkt het nauwelijks dat je er een om hebt, wat is dan het probleem?

hanne.woestenborghs
13th December 2010, 15:44
Vroeger werd ik zot van een gordel. Mijn mama zei altijd dat ik die moest aandoen voor we vertrokken of anders bleven we staan dus deed ik hem ook aan. Maar eenmaal we weg waren deed ik hem stiekem uit. Ik zat zo vast en kon dit niet uitstaan. Ik had er ook helemaal geen besef van wat de risico's hiervan waren om geen gordel te dragen. Maar sinds enkele jaren besef ik de gevaren hier zeker van. Ik heb zo ook al enkele mensen verloren en kan nu niet meer zonder gordel rijden. Zeker sinds ik zelf mijn rijbewijs heb is dit het eerste wat ik doe als ik in de auto stap: mijn gordel aandoen. Wanneer iemand met me meerijdt zal hij/zij ook de gordel moeten aandoen. Het is niet veel moeit en je raakt er na een tijd gewoon aan. Als ik hem niet aandoe begint er een geluidje te tuten waar ik gek van word, waardoor ik hem dus nooit vergeet aan te doen.

veerle.pleysier
13th December 2010, 19:48
Ik vind dat 85,7% ook al goed, maar het kan natuurlijk altijd beter. De signalen in auto's voor wie geen gordel draagt, is een goed initiatief. Dit doet je er aan denken dat je je gordel niet aan hebt. Maar in sommige auto's gaat dit signaal na een tijdje uit, dan heeft het minder zin. Want ik denk dat er veel chauffeurs zijn die hun gordel enkel aandoen om van het signaal af te zijn. Daarnaast vind ik dat ouders er hun kinderen van kleins af aan moeten herinneren hun gordel aan te doen. Zo zal dit sneller een gewoonte worden. En zullen ze die later ook vaker dragen.