PDA

Bekijk de volledige versie : Tot dertig procent meer ongekeurde wagens in verkeer


verschueren.sien
12th December 2010, 11:09
artikel:
Tot dertig procent meer ongekeurde wagens in verkeer

Vorig jaar werd een recordaantal automobilisten betrapt op het rijden zonder een geldig keuringsbewijs. Dat blijkt uit cijfers van ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).

In 2007 noteerde de federale politie 55.050 inbreuken. Twee jaar later ging het al om 71.192 gevallen, een toename van dertig procent.

Het aantal bestuurders dat zonder verzekering durft rond te rijden, bleef stabiel met 32.400 inbreuken per jaar.

De cijfers komen uit de nationale gegevensbank die de registraties bevat van processen-verbaal en onmiddellijke inningen.

bron:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid999112/tot-dertig-procent-meer-ongekeurde-wagens-in-verkeer.aspx

motivatie:
Dat er een record aantal mensen werd betrapt die geen keuring bewijs hebben is niet moeilijk aan te nemen. De controles worden steeds strenger en strenger. De kans is groter dat je niet door de keuring raakt.

Stel je nu voor. Je kunt juist een auto kopen dat eigenlijk een afdankertje is. Je had niet meer geld. Als je dan nog eens naar de keuring moet dan kost het weer een heleboel geld en dan ben je er nog eens niet door. Dan zullen er misschien mensen zijn die denken van, ik ga beter niet. Zo hebben ze toch een auto waarmee ze kunnen rond rijden. Beter dan niets.

Maar dit is zeker niet goed voor onze maatschappij. Ik vind ook dat de maatschappij streng moet blijven op die regels. Het is belangrijk dat er veilige voertuigen rond rijden. Anders kan dit een gevaar op de baan vormen. Wat men misschien wel kan doen is de kosten van de keuring verlagen. Dit zal misschien voor veel mensen ook al wat schillen in hun portemonnee.

Caroline.Verbraeken
12th December 2010, 18:38
Ik ga hierbij volledige akkoord met Sien. Toen ik de titel van het artikel las, dacht ik meteen; hoe zou dat nu toch komen ?(heel sarcastisch) De keuring op zich is al een 30-35 euro (voor de eerste keer) en de normen voor de uitlaatgassen worden elk jaar weer zwaarder. Wanneer je zoals Sien al zei een tweedehandsauto koopt, kan het zijn dat je auto net goed genoeg is om door de keuring te geraken. Wees maar zeker dat je er het jaar erna niet meer door bent vanwege je CO2-uitlaat omdat ze hierop strenger geworden zijn. Je kan hierdoor kosten hebben aan je uitlaat, roetfilter of zelfs katalysator.. en dat kan zeer kostelijk worden. Hierna, moet je nogmaals naar de keuring en mag je nog eens een som betalen om je auto te laten herkeuren. Als je er dan uiteindelijk door bent, bestaat de kans weer dat je er het jaar daarna niet door bent omdat de normen weer strenger geworden zijn. Weer hetzelfde verhaal.
Ik snap dus absoluut dat er meer en meer mensen zonder een geldig keuringsbewijs rijden omdat dit gepaard gaat met de normen die ook almaar strenger en strenger, dus kostelijker en kostelijker worden.
Ik ben wel van mening dat men hierop moet blijven controleren op de een of andere manier, want de afgekeurde auto's brengen de goedgekeurde auto's mogelijk in gevaar.

Sabrina
12th December 2010, 20:29
Ik kan ook hier voor een stuk in meegaan. Keuring kost inderdaad veel geld. Nu is er wel ook algemeen gebleken dat een auto hebben veel geld kost. Je moet naar de keuring, taks betalen per jaar, elke maand of jaar de verzekering, benzine, ... Een auto kost nu een maal veel geld. Dit weet je voor je een auto koopt. Niet naar de keuring gaan is inderdaad een logisch gevolg van het steeds duurder worden van de autokosten maar daardoor valt het nog niet goed te praten. Op sommige dingen zijn ze inderdaad streng, maar enkel omdat dit zorgt voor de veiligheid in ons verkeer. Iemand die met banden rijdt die kletskop zijn, kan met het weer van de moment, serieuze ongevallen veroorzaken. Zo'n auto's zouden niet in het verkeer mogen zijn. Een auto is al lang geen tertiaire behoefte meer. De dag van vandaag is deze secundair. We kunnen niet meer zonder eens we het gewoon zijn. Of we denken dat we niet meer zonder kunnen.. Een auto maakt alles een pak makkelijker. Maar als je dan toch een auto hebt, zie dan ook dat hij gekeurd geraakt. Een ongeluk veroorzaken met een auto die niet gekeurd of verzekerd is kost je een pak meer dan de 50 euro die je uitgeeft op de keuring. Tip: ga vlak voor je naar de keuring moet naar de garage en laat hem snel even nakijken.. Dit kost je 1 werk uur en ben je zeker dat je auto er door is. Indien er dan iets scheelt, gooi je die 50 euro voor de keuring ook niet weg.