PDA

Bekijk de volledige versie : Kwart locomotieven NMBS staat stil


Hanne.Hofkens
10th December 2010, 10:22
BRUSSEL - Door de winterkou kan de spoorwegmaatschappij NMBS een kwart van haar locomotieven en motorstellen niet gebruiken. Normaal is dat maar 15 procent, zo meldt de VRT-nieuwsredactie vrijdag. De NMBS verkiest kortere boven afgeschafte treinen.

Op een normale dag staat vijftien procent van het tractiematerieel van de NMBS in de werkplaatsen voor onderhoud of, herstelling. Door de kou ligt dat percentage hoger.

De NMBS zegt ervoor te kiezen kortere treinen te laten rijden om geen treinen te moeten afschaffen. Daardoor zijn er minder plaatsen beschikbaar. Veel reizigers klagen over het gebrek aan zitplaatsen, meldt de VRT-nieuwsredactie.

Volgens de NMBS voorkomt haar winterplan dat de toestand nog erger is. Ze zegt nog dat ze waar nodig meer mensen aan het werk zal zetten in de ateliers.


Wanneer ik dit artikel lees, komt er toch wel een vorm van begrip naar boven bij me. Ondankt het feit dat de NMBS niet zo goed meer ligt bij de bevolking doordat er steeds problemen zijn met de treinen, de uren, .... kan de NMBS niet echt veel doen aan dit probleem.
Oké, ze kunnen wel voorzien dat er meer mensen aan het werk zijn in de ateliers maar niemand kan voorspellen hoe de winter er gaat uit zien. Niemand had in de zomer geweten toen het 35 graden was, dat het nu in november, december al zoveel ging sneeuwen.
Ik begrijp de beslissing van de NMBS om dan een locomotief minder in te zetten ipv een trein te schrappen. Wanneer ze een train schrappen dan zijn er veel meer reizers in de problemen. Nu kunnen ze nog tijdig op hun bestemming geraken maar in een iets vollere trein.
Kleine opmerking: Met deze wintertoestanden zitten alle openbare vervoersmiddelen vele voller. Mensen nemen met dit weer minder de fiets.

Hanne.Hofkens
10th December 2010, 10:27
Bron van het artikel

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101210_014

Stefan.Scheltjens
10th December 2010, 14:48
Ik vind het een goede zaak dat de NMBS liever kortere treinen laat rijden dan geen treinen. Maar tegelijkertijd begrijp ik niet waarom ze op de spitsuren altijd korte treinen sturen en op de uren dat er amper mensen de trein nemen lange treinen sturen. Dat gebeurt in mijn ogen maar al te vaak.
Misschien moet de NMBS toch eens beter nadenken over de verdeling van de wagons van de treinen. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn. Er zit zelfs een logica achter: veel mensen tijdens het spitsuur: lange treinen, weinig mensen tijdens de daluren: korte treinen...