PDA

Bekijk de volledige versie : Tekort aan strooizout in Limburg en Vlaams-Brabant


3s.
8th December 2010, 15:03
In meerdere gemeenten in Vlaams-Brabant en Limburg is er een tekort aan strooizout. Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat strooit op gewest- en autosnelwegen, heeft wel nog voldoende voorraad. Vrijdagvoormiddag vindt overleg plaats om een oplossing te vinden voor gemeenten die zonder strooizout dreigen te vallen.

Bron :http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101208_015
Raadpleging : 08/12/2010

Eigen mening :
Ik snap niet dat we de gemeenten en overheid niet bijleert. Vorig jaar was er ook al een groot tekort aan strooizout. Nu stelden ze(overheid) een maand geleden de mensen gerust dat er dubbel zo veel strooizout is als vorig jaar, en dat men ook preventief ging strooien zodat de mensen niet verrast gingen morgen. De enige verrassing is dat er al plaatsten zijn waar men geen zout meer heeft, en de winter nog maar een paar dag van zich heeft laten gelden.

Of wel moet er tegen deze winter en volgend jaar nog meer zout komen, of men moet het zout beter gebruiken.

Kristof.VanDyck
8th December 2010, 18:35
Dit begrijp ik nu ook absoluut niet! Men stelde inderdaad iedereen gerust dat er dit jaar zeker genoeg strooizout zou zijn. Hoe kan er dan nu in hemelsnaam al een tekort zijn in sommige gemeenten?
We zitten nu nog maar in het begin van december, en het ergste van de winter moet waarschijnlijk nog komen. Als er geen oplossing meer gevonden wordt, zullen de wegen er op het einde van deze maand dus levensgevaarlijk bijliggen. Gelukkig is er op dit moment nog genoeg voorraad voor de gewest -en autosnelwegen. Ik vraag me alleen af of er nog genoeg voorraad is om heel de winter door te komen.

Jelle.Adriaensen
10th December 2010, 11:07
Het tekort aan strooizout kwam gistere nog ter spraken in het VRT Nieuws van 13 uur. De opgeslagen hoeveelheid in vergelijking met vorig jaar was dubbel zo groot en nu komen ze vertellen begin december dat de voorraad opnieuw begint op te geraken, dit kan toch echt niet meer! Als ik in de auto zit hoor ik telkens dat secundaire wegen gevaarlijk glad kunnen zijn, dus deze worden bijna nooit gestrooid en toch is al het zout al op na twee weken winterweer. Dit is een groot problemen waar in de toekomst zeker aan gewerkt moet worden, men kan misschien in elke stad of gemeente grote opslagloodsen bij bouwen, als de overheid hier een bepaald budget voor kan vrijmaken. We mogen dit zeker niet links laten liggen, want jaarlijks sterven nog altijd te veel mensen door verkeersongevallen tijdens de winterperiode en het voldoende strooien van de wegen kan dit aantal zeker omlaag trekken.

Nathalie.Tilemans
10th December 2010, 13:55
Ik kan er ook niet bij dat het strooizout nu al op is.
Als je ziet wat voor een voorraad ze hadden aangelegd dit jaar, dan kan het niet dat dat allemaal al op is. Zeker als je ziet dat er op de kleinere baantjes inderdaad niet gestrooid wordt.
Ik vind wel dat ze voorzichtiger moeten omspringen met het strooizout. Strooien is goed en zorgt ervoor dat de wegen minder glad zijn, maar de meesten vergeten dat het zout dat gestrooid wordt, ook in het grondwater terecht komt. Dit grondwater neemt het zout op en komt in rivieren terecht. Voor zover ik weet hebben wij zoet water in onze rivieren, maar door het strooizout worden deze rivieren belaagd met water dat enorm veel zout bevat. Er zijn planten en dieren die in onze rivieren leven en die niet tegen deze concentraties zout kunnen. Deze planten en dieren komen dus om omdat er zoveel zout op onze wegen gestrooid wordt omdat we willen kunnen rijden op wegen die niet glad zijn.
Versta me niet verkeerd, strooien op zich is een goed punt, maar misschien moeten ze stilletjes aan eens naar andere oplosingen gaan zoeken en moeten ze op zoek gaan naar een ander middel dan zout. Er zijn al gemeentes die het vorig jaar geprobeerd hebben met houtstrooisel. Dat is natuurlijk ook niet alles, maar het is wel een begin om een alternatief te vinden.