PDA

Bekijk de volledige versie : Ervaren autobestuurders kennen amper de helft van de belangrijke verkeersregels


marie.vanhoof
8th December 2010, 10:32
Ervaren autobestuurders kennen amper helft van belangrijke verkeersregels

* woensdag 08 december 2010, 07u15
* Bron: belga Auteur: thv

Dat concludeert mobiliteitsclub VAB uit de resultaten van een verkeerstest van VAB-Rijschool. De test werd via internet afgenomen bij ruim duizend mensen.

De resultaten zijn volgens VAB ronduit slecht. In de leeftijdsgroep van 26 tot 55 jaar bedroeg de gemiddelde score 54 procent en slaagde slechts 23 procent in de test (een minimumscore van 80 procent is daarvoor vereist). Bij autobestuurders ouder dan 62 jaar die geen theoretisch examen aflegden, bedroeg de gemiddelde score 52 procent, maar slaagde niemand.

Deze vaststelling is volgens VAB alarmerend, aangezien beginnende bestuurders foutieve gewoontes aanleren van hun begeleider, meestal de ouders. 'De cijfers maken duidelijk dat ook ervaren autobestuurders baat hebben bij een regelmatige opfrissing van hun verkeerskennis', klinkt het.

Werner De Dobbeleer, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), laat in een reactie weten dat de VAB-tests eerdere cijfers over de gebrekkige kennis van de verkeersregels bij veel bestuurders bevestigen, 'en het feit dat vooral de recentste regels het minst goed gekend zijn'.

'Een correcte kennis van de wegcode is nochtans een basisvoorwaarde om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, naast ervaring en een defensieve ingesteldheid. Opfriscursussen voor bestuurders die al geruime tijd een rijbewijs hebben, kunnen daar zeker toe bijdragen. Ook voor wie beginnende bestuurders begeleidt is een gepaste omkadering op zijn plaats', aldus De Dobbeleer.

Eigen mening:
Ik was niet erg verbaasd toen ik het artikel las. Langs de ene kant verwacht ik dit wel, zeker wanneer je dit feit volgens transgenerationeel vlak bekijkt. Mijn grootouders mochten zonder een theoretisch rijexamen af te leggen hun rijbwijs gaan halen op het gemeentehuis. Mijn grootvader heeft mijn moeder leren rijden met de auto. Aangezien dat mijn grootvader de verkeersregels nooit echt heeft gestudeerd, is de kans heel groot dat mijn moeder verkeerde gewoontes heeft aangeleerd. De snelheidsborden e.d. spreken natuurlijk voor zich, maar er zijn verkeersborden waar niet iedereen de betekenis van kent. en dit is toch een cruciaal gegeven!

Deze vaststelling is volgens VAB alarmerend, aangezien beginnende bestuurders foutieve gewoontes aanleren van hun begeleider, meestal de ouders.

Mijn moeder leert nu haar rijvaardigheden aan mij. Ik rijd dus op de manier zoals zij het geleerd heeft. Ik weet zelf ook dat dit niet de perfecte manier is. Ik hoor namelijk vaak van vrienden dat zij een bepaalde vaardigheid op een andere manier hebben geleerd. Maar waarom krijgen de meeste jongeren rijles van de ouders? Omdat rijlessen zeer duur zijn! Wil je 20 uur les volgen, dan tel je makkelijk €1000 neer. Niet iedereen kan zich dit zomaar veroorloven. Misschien kan hieraan wat gesleuteld worden? Maak rijlessen goedkoper, en geef alle jongeren een kans om de juiste rijtechnieken te leren.

Langs de andere kant ben ik toch wat ongerust. De gegevens in dit artikel zijn uiteraard alarmerend. De meeste ongevallen gebeuren nog steeds met de auto. Dronkenschap kan een oorzaak zijn, maar ook een verkeersregel niet kennen kan fataal zijn. Ik vind dat mensen vanaf bijvoorbeeld 26 jaar, om de X aantal jaren een theoretisch rijexamen moeten afleggen. Zo worden de verkeersregels opgefrist en blijven ze zonder te vervagen in het geheugen zitten. Zeker de 60-plussers, die hun rijbewijs "gekregen" hebben, zouden zo'n examen moeten afleggen. Zo hebben ze zelf ook een idee waar ze staan.

Tijdens verkeerslessen, of "verkeersklas" zoals dat in mijn ted werd genoemd, worden de basisregels al aangeleerd en leren de leerlingen kennismaken met verkeersborden. Wij als volwassenen moeten het goede voorbeeld geven aan de jongere generatie, anders is het in de toekomst helemaal niet meer veilig om je in het verkeer te mengen.