PDA

Bekijk de volledige versie : Belgisch onderwijs achtste beste van de wereld


Kimberly.Bossaerts
7th December 2010, 15:11
België bekleedt de achtste plaats in de wereld wat het onderwijs betreft. Zo blijkt uit het PISA-onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) over het jaar 2009. De eerste twee plaatsen zijn voor Zuid-Korea en Finland. Indien rekening gehouden wordt met economische entiteiten zoals Shangaï en Hongkong, zakt ons land naar de elfde plaats.
Het klassement is gebaseerd op de analyse van een geschreven tekst door jongeren van 15 jaar. Wat de kennis van wiskunde betreft, scoort België boven het gemiddelde met de vierde plaats van de Europese landen. Voor wetenschappen hangt ons land in de middenmoot.

De onderzoekers stellen vast dat landen waar de leerlingen vaak een jaar moeten overzitten, zoals dat in België steeds meer gebeurt, meestal ook slechter scoren. De beste onderwijssystemen zijn degene waar de slaagkansen van de leerlingen geen verband houden met hun socio-economische achtergrond.

De studie wijst voorts op de zeer goede resultaten van de Aziatische landen. De onderzoekers stellen voorts vast dat de rangschikking niet noodzakelijk gekoppeld moet worden aan de investeringen in het onderwijs.

De resultaten van België worden later op de dag toegelicht door de onderwijsministers van de verschillende gemeenschappen. (belga/adb)

Bron: Het laatste nieuws (7 december 2010)

Eigen mening: Het verbaasd mij dat wij als klein landje toch op een achtste of elfde plaats terecht kunnen komen. Hieruit blijkt dat ons onderwijs wel van goede kwaliteit is. Zelfs voor wiskunde halen we een vierde plaatst. Het valt mij ook op dat Aziatische landen ook wel hoog scoren. Persoonlijk moet ik toegeven dat dit mij wel verwonderd. Ik had altijd het idee dat hun niveau veel lager lag, maar mijn opvatting hiervan is blijkbaar totaal fout.

Birgen
7th December 2010, 18:31
Ja inderdaad het Aziatische regime is een enorm streng regime. Denk aan de sportcultuur daar. Je wordt gebroken tot je het kan. Dit zal dan blijkbaar ook zo zijn op het gebied van studiemethode. Twee van de landen die het verst staat op gebied van computer technologie en miedische onderzoeken is Japan en China.

Sophie.vanaubel
7th December 2010, 18:48
Het is knap dat ons kleine Belgen landje zo goed scoort qua onderwijs. Dit is nog maar eens een bewijs dat kleine landjes ook een belangrijke rol kunnen spelen in de wereld en dat het niet enkel de Amerikanen zijn die de slimste denken te zijn. Het verwonderde me net zoals Kimberley dat de Aziatische landen goed scoren, maar misschien denken vele landen ook zo over België.

Tanita.Nuyts
7th December 2010, 19:02
Als toekomstig leerkracht (of dat proberen we toch te worden :p ) is het wel leuk om te horen dat België zo hoog gerangschikt staat in die lijst. We mogen daar best trots op zijn, onderwijs (en zeker goed onderwijs) is erg belangrijk en zorgt voor mogenlijkheden, kansen. Landen met een goed onderwijs hebben het op economisch vlak ook veel beter en hopelijk kan de nieuwe generatie leerkrachten ook een sterk staaltje leerstof bijbrengen tot de leerlingen zodat we hoog blijven in deze lijst. :)

Eva Thijs
7th December 2010, 19:13
BRUSSEL - Uit het driejaarlijks PISA-onderzoek van de OESO naar de leervaardigheid van 15-jarigen blijkt dat België bij de wereldtop blijft behoren qua leesvaardigheid en wiskunde. Voor wetenschappelijke geletterdheid behoort België bij de subtop.

De Belgische scholieren staan op de achtste plaats voor wat leesvaardigheid betreft. Voor wiskunde scoort België boven het gemiddelde met een vierde plaats. Opvallend is dat vooral de Aziatische landen op alle vlakken hoog scoren.

In 2009 namen 4.496 Belgische vijftienjarigen uit 158 scholen deel aan de test. Tijdens het recentste onderzoek werd vooral leesvaardigheid diepgaander bestudeerd.

Voor leesvaardigheid moesten jongeren van 15 jaar een geschreven tekst analyseren. België behaalde een score van 506 punten. Het gemiddelde van alle leerlingen die wereldwijd deelnamen was 500. In de rangschikking voor leesvaardigheid staat België daarmee op de achtste plaats. Als rekening gehouden wordt met partnerlanden van de OESO zakt ons land wel naar de elfde plaats.

Shanghai, Korea, Finland, Hongkong, Singapore en Canada vormen de topgroep. Nieuw-Zeeland, Japan, Australië en Nederland deden het niet significant beter dan Vlaanderen.

'Ik merk een aantal knipperlichten zoals de opkomst van Azië en de afzwakkende resultaten van de hoogst scorende groep', zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A). 'We moeten wakker blijven en een tandje bijsteken. Een hervorming van het secundair onderwijs dringt zich op.'

'Ondanks het fantastisch resultaat gaan we er op achteruit. We moeten onze kinderen graag leren lezen en onderzoeken hoe we dit kunnen bevorderen. Daarnaast stel ik vast dat de sociaal economische thuissituatie belangrijk blijft. Ons onderwijs pakt de zwakkere leerlingen niet mee. Daarom dringt een hervorming van het secundair onderwijs zich op. We mogen niet te vroeg selecteren. In Vlaanderen wordt op 12 jaar gekozen, in Finland pas op 16 jaar. Het onderscheid tussen ASO, TSO en BSO moet worden herzien.'

Datum: 07/12/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
België is sterk op het vlak van onderwijzen. Ik ben dus ook zeer blij dat ik in dit systeem onderwijs heb gevolg en nog steeds volg. Ook vind ik het een leuk vooruitzicht om als toekomstig leerkracht in een sterk systeem mee te mogen draaien.
Maar ik vind het niet niet kunnen dat de zwakkere leerlingen weinig kans maken. :banghead: Ik ben er dus volledig mee akkoord dat deze problematiek besproken zal worden. Hopelijk zal er snel een plan worden uitgewerkt om het onderwijs in België voor iedereen zo goed te laten verlopen. Want iedereen heeft recht op goed en aangepast onderwijs.

Kenny
7th December 2010, 19:36
Er is absoluut geen reden om euforisch te zijn. We staan op de achtste plaats qua leesvaardigheid. Daar zijn we vet mee als blijkt dat Vlaamse leerlingen thuis nooit een boek vastnemen.

En we scoren heel slecht op vlak van burgerzin en democratische waarden.

Elke Mertens
7th December 2010, 21:45
Motivatie: Het is positief om te horen dat de Belgische leerlingen tot de wereldtop behoren. Het is altijd goed als je hoort dat de leerlingen zich toch nog steeds inzet voor het school. Het is goed dat leerlingen hun leesvaardigheid bij de beste hoort omdat dit toch een belangrijk aspect is voor lessen te kunnen volgen dat de leesvaardigheid goed is. Het onderscheid tussen de verschillende studierichtingen moet duidelijk eens herzien worden en het moet duidelijk worden dat er helemaal geen onderscheid is! Iedereen zit in een richting waar men iets uit leert en de leerlingen zijn dus niet dommer of slimmer dan anderen!

Kenny
7th December 2010, 22:19
[QUOTE=Elke Mertens]
Het onderscheid tussen de verschillende studierichtingen moet duidelijk eens herzien worden en het moet duidelijk worden dat er helemaal geen onderscheid is! Iedereen zit in een richting waar men iets uit leert en de leerlingen zijn dus niet dommer of slimmer dan anderen![/QUOTE]

Wat bedoel je hiermee?