PDA

Bekijk de volledige versie : Voorspelbare vliegtuigcrash


Matthias.Krols
5th December 2010, 13:16
Artikel:
Twee doden en acht gewonden: dat is de balans na de noodlanding van een passagiersvliegtuig gisteren in Moskou, nadat alle drie de motoren waren uitgevallen. Het was exact hetzelfde vliegtuig als datgene waarmee de Rode Duivels in Rusland reisden. Onze reporter Ludo Vandewalle, die de reis meemaakte, is helemaal niet verrast door het ongeluk.

Het gecrashte toestel was een in het Sovjet-Unie-tijdperk gebouwde Tu-154 van Dagestan Airlines. Aan boord bevonden zich 168 passagiers en acht bemanningsleden. Bij de noodlanding slipte het van de landingsbaan af en botste tegen enkele gebouwen aan. Het toestel brak in drie stukken.

Op 16 november werd de oorspronkelijke vlucht naar Voronezh afgeleid naar Moskou. Het viel me toen al op dat de piloot niks zei en pas een halfuur voor de landing via het interne communicatiesysteem bekendmaakte dat niet Voronezh, 500 km verder zuidoostwaarts van Moskou, maar de Vnukovo-luchthaven in Moskou de volgende bestemming zou worden.

De spelers reageerden rustig, maar de landing in Moskou verliep absoluut niet vlot. Het vliegtuig maakte eerst een kloppend en daarna een luid scheurend geluid. De piloot moest flink op de rem gaan staan. Het was één van de meest angstaanjagende landingen die we meemaakten. We kwamen met de schrik vrij. We moesten wel in het vliegtuig blijven zitten omdat niet duidelijk was wat er zou gebeuren. Uiteindelijk werd beslist dat we pas de volgende dag zouden doorvliegen. Officieel wegens te veel mist in Voronezh, de uiteindelijke bestemming waar de volgende dag zou worden gevoetbald. Er was in Voronezh slechts 100 meter zicht terwijl voor een vliegtuig van het type Tupolev 900 meter zicht nodig is.

Die hele reis staat te boek als bijzonder vreemd. Het eten in het vliegtuig was nog minder te eten dan anders. De volgende dag wou de piloot alweer niet opstijgen. Officieel nog altijd wegens de mist, terwijl de Russische nationale ploeg intussen op dezelfde dag wel in hetzelfde Voronezh opsteeg. Pas toen onze bondscoach Georges Leekens dreigde om niet te spelen, kon de Tupolev toch opstijgen. Over die landing herinner ik me niks onregelmatigs.

Maar op de terugreis was het weer prijs. We werden ook bij de terugvlucht in het ongewisse gelaten. Tijdens het wachten stond de bus klaar en vertrok of landde er op het vliegveld van Voronezh geen enkel vliegtuig. Er was totaal geen activiteit op die luchthaven die de Tupolev kon beletten op te stijgen. Ook tijdens de vlucht bleef het de hele tijd stil. Geen welkomstwoord van de piloot zoals gebruikelijk, geen veiligheidsdemonstratie, geen waarschuwing voor het landen en slechts water en fruitsap om te drinken. Je kan de krant erop naslaan, toen schreef ik al: Het was te veel om nog normaal te zijn.


Bron:
De Standaard 05/12/2010
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GRN338UOU


Eigen mening:
Dit vind ik gewoon onbegrijpelijk. Een vliegtuig waaraan je twijfelt of het wel in orde is, laat je toch niet opstijgen. Dit is totaal onverantwoord. Ze mogen ergens van geluk spreken dat er 'maar' 2 doden zijn gevallen. Het hadden er even goed 100 kunnen zijn. Deze 2 doden hadden ze echter wel kunnen voorkomen. Deze vliegtuigmaatschappij wordt nu hopelijk meteen gesloten!

vincent.van.houtven
13th December 2010, 10:56
Een vliegtuig dat neerstort of een noodlanding moet maken wegens problemen is in het verleden al vaak genoeg gebeurd. Dit zowel met als zonder gewonden. Een vliegtuig dat al verschillende keren problemen gehad heeft, laat je niet zomaar opstijgen. Het is onverantwoord indien je dit wel laat gebeuren. Maar ik vind ook dat je niet alleen de vliegtuigen waarvan je denkt dat het niet in orde is, moet nakijken. Maar dat je alle vliegtuigen voor vertek moet nakijken. Zo moet je je minder zorgen maken voor eventuele problemen.