PDA

Bekijk de volledige versie : Elk jaar speelgoed voor 359 euro


Barst
3rd December 2010, 09:17
Elk jaar speelgoed voor 359 euro


Ouders geven elk jaar gemiddeld 359 euro uit per kind aan speelgoed. Dat is ruim 100 euro meer dan in 2005. Videospelletjes zijn goed voor een derde van de uitgaven.


Dat blijkt uit het rapport 'De Speelgoedmarkt' van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO).
'Ondanks de afname van de koopkracht is er geen betekenisvolle daling van de speelgoedverkoop. Hoewel de uitgaven vandaag de dag in bepaalde domeinen beperkt worden, is dat blijkbaar niet het geval als het erom gaat de kinderen plezier te doen', zo staat in de studie.

Het meeste speelgoed (60 procent) wordt gekocht op het einde van het jaar, voor Sinterklaas en Kerstmis.

Videospelletjes zijn goed voor 35 procent van de speelgoedmarkt voor jongeren. Babyspeelgoed volgt met 13 procent.

OIVO merkt drie grote tendensen op in de speelgoedafdeling: een terugkeer naar eenvoudige waarden,ecologisch speelgoed en spitstechnologisch speelgoed.


Blog DS, 03-12-2010

toon.peeters
3rd December 2010, 10:49
Dit vind ik toch een opmerkelijk iets, aangezien vele onder ons het toch redelijk moeilijk hebben om rond te komen door de financiële crisis. Dan vind ik het heel erg straf dat er toch nog zoveel geld wordt opgedaan aan speelgoed.
Want laten we eerlijk zijn, een speeltje is maar leuk zolang het nieuw is en eenmaal het nieuwe eraf is, ligt het speeltje daar ook maar te liggen. Ongeacht de prijs van dit hebbeding.

johanvandenbosch
3rd December 2010, 12:51
Ik verschiet daar niet van. We leven nu eenmaal in een consumptiemaatschappij. En wat Toon zegt klopt wel...meer en meer mensen hebben het financieel moeilijk. Maar de vraag is of mensen daar wel naar leven, naar hun nieuwe financiële status...
Mijn dochter is nu 11, ze heeft een kast vol met degelijk speelgoed en geregeld is het hier van 'Ik verveel mij.' In plaats van speelgoed krijgt ze nieuw bedlinnen. Veel praktischer ook...en ze is daar heel blij mee (ze heeft ze zelf gekozen). Ze zit in de overgang naar adolescent en ze vindt zichzelf te oud voor prinsessenlakens :) We zijn nog niet aan de nieuw patatten... :doh:

Kristof.VanDyck
3rd December 2010, 14:08
Kinderen verwachten elk jaar opnieuw dat de Sint op 6 december een geweldig cadeau brengt. Maar het kostenplaatje van al dit speelgoed wordt ook elk jaar duurder en duurder.
Zij zijn ook zeer makkelijk te beïnvloeden door reclame, dus hier maken al de speelgoedwinkels natuurlijk gebruik van. Uiteraard maken zij zoveel mogelijk reclame voor het duurdere speelgoed.
Elke ouder wil op die dag ook ervoor zorgen dat hun zoon of dochter niet teleurgesteld is, dus zijn ze eigenlijk wel 'verplicht' om het dure cadeau te kopen.
Ik verschiet er dus ook niet echt van dat er hiervoor zoveel geld wordt voor uitgegeven.
Maar zoals Johan zegt kiezen al deze kinderen meestal geen praktisch cadeau en ligt het inderdaad na een aantal maanden in de kast.

Ann Wulleman
4th December 2010, 09:44
Net zoals de drie heren, vind ik het niet onlogisch dat er zoveel geld naar het kopen van speelgoed gaat. 'Alles voor het welbevinden van het kind!'
Toen ik dit artikel las moest is ook onmiddellijk denken aan het tv-programma: 'Rekening in het rood'. Een dramatisch (hylarisch) tv-programma dat het leven volgt van gezinnen die totaal niet weten hoe ze met geld moeten omgaan. Dit is volgens mij ook enkel sensatiegericht bedoeld! Ik begrijp niet dat mensen er in slagen om zolang niets van facturen, rekeningen... te betalen. En als het kind zegt: 'Ik wil nieuw speelgoed!' Dan zijn de ouders eigenlijk nog zo dom om het diezelfde dag nog te gaan halen in de winkel.
Ik vind dit fenomeen echt erg, mensen zouden toch beter moeten weten?!
Of hebben wij het in onze gezinnen dan zo goed meegekregen hoe het WEL moet?!

Marieke Hendrickx
4th December 2010, 12:38
Ik vind 359 euro een heel groot bedrag dat er per kind aan speelgoed wordt gegeven. Ik herinner mij mijn sinterklaasfeesten en toen mochten we voor maximum 3 cijfers (1000 belgische frank) omdat anders sinterklaas niet voor iedereen speelgoed kon brengen. Wij duiden dit dan ook braaf aan en hebben eigenlijk nooit geprotesteerd. Wat een verschil in bedrag! Natuurlijk is alles duurder geworden maar ik vind dit echt veel. Ik hoop dat ik mijn kinderen later niet te hard verwen want dat vind ik niet goed. Ik denk dat je een midden moet zoeken tussen toegeven wat je kind wil (want het wil niet achter blijven op de rest van de klasgenootjes) en je eigen principe.