PDA

Bekijk de volledige versie : Bestuurder vrijuit ondanks 1,51 gram alcohol in bloed


verschueren.sien
3rd December 2010, 06:47
Artikel
Bestuurder vrijuit ondanks 1,51 gram alcohol in bloed


06:29 Een automobilist die drie jaar geleden werd betrapt op dronken rijden, is door het hof van beroep van Bergen zowaar vrijgesproken. De rechter nam die beslissing omdat het gebruikte ademtesttoestel niet door de juiste instelling was gecontroleerd.

De bestuurder bleek 1,51 gram alcohol in zijn bloed te hebben. In eerste aanleg kreeg de man een fikse geldboete (1.100 euro, waarvan een gedeelte voorwaardelijk) en een rijverbod van twintig dagen.

Elk ademtesttoestel moet om de twaalf maanden aan een controle worden onderworpen door het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV), onder het toezicht van de Algemene Inspectie van de Metrologie van de federale overheidsdienst Economie.

Het bewuste toestel werd destijds niet nagekeken door het BIVV. Het hof van beroep bestempelde de positieve test dan ook als een ongeldig bewijs.

bronvermelding:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid996604/bestuurder-vrijuit-ondanks-1-51-gram-alcohol-in-bloed.aspx

motivatie:
Ik denk dat men deze fouten niet mag maken in onze maatschappij. Nu kan men bijvoorbeeld niet zeggen of deze man echt zo veel gedronken had of niet.

En als hij dan toch zoveel gedronken had kan hij niet gestraft worden. Of ik vind toch dat hij niet gestraft kan worden omdat ze de juiste resultaten niet hebben.

En wat als de man niet gedronken had? Zijn naam wordt nu wel door het slijk gehaald.


Ik vind dat men in het beroep als politieagent deze fouten zeker niet mag maken. Iedereen maakt fouten maar toch...
De politie controleert de maatschappij, maar gaat zelf fouten maken. Ik denk dat het de maatschappij niet ten goede komt als dit vaak gebeurd.

alexandra.hauquier
3rd December 2010, 09:12
Ik vind dat de overheid tegenwoordig nogal veel procedurefouten maakt en ik vind dat er dringend iets aan gedaan moet worden. Er zijn zoveel mensen die met hetzelfde percentage alcohol in het bloed hun rijbewijs moeten afgeven en een zware boete krijgen en deze chauffeur krijgt geen boete en geen rijverbod terwijl hij wel een zware overtreding heeft gedaan. Om nog maar van de gevolgen te zwijgen. Wij als burger moeten ons ook steeds aan de regels houden, dan verwacht ik dat ook van langs hun kant.

Elke Mertens
7th December 2010, 21:41
Het is schandalig dat deze bestuurder vrijuit gaat, de politie en de overheid vermeldde wel steeds op televisie dat ze zware alcohol- en drugscontroles gaan doen. Maar wat heeft dit voor nut? Ze laten toch iedereen gaan, dus eigenlijk maakt het niets uit. En dit komt misschien wel door een procedurefout, maar ze mogen geen procedurefout maken want zo kunnen er veel vrijuit daar de schuld van de politie.
Het machine moet steeds nagekijkt worden door hetzelfde bedrijf want anders krijg je zo'n fouten. Als de mensen dit lezen gaan ze er toch niet meer op letten ofdat ze nu drinken,... of niet want je kan toch vrijkomen. Als je geluk hebt hebben ze misschien wel een procedurefout gemaakt. Ale ja zo bezie ik het.
België moet hier iets aan gaan doen en een duidelijke oplossing voor vinden want zo kan dit niet verder gaan. Het kost de overheid steeds veel geld maar het is eigenlijk hun eigen schuld, ze moeten hier maar duidelijke maatregelen voor maken.
Ik vind het wel goed dat ze alcoholcontroles blijven doen, want ik vind dat dronken achter het stuur zitten echt niet kan! Je kan een ongeval veroorzaken en het slachtoffer is een onschuldig iemand die op de verkeerde moment op de verkeerde plaats was...