PDA

Bekijk de volledige versie : Binnenkort geen rittenkaart meer te koop op De Lijn


Matthias.Krols
2nd December 2010, 18:32
Artikel:
Op 1 februari 2011 past De Lijn haar tarieven aan. Dan worden de abonnementen en rittenkaarten in voorverkoop duurder. Bovendien zullen rittenkaarten niet meer te koop zijn bij de chauffeur. De prijs voor een enkele rit en een sms-ticket blijft ongewijzigd. Dat meldt de vervoersmaatschappij donderdag in een mededeling.

'Het gaat een indexaanpassing van gemiddeld 1,7 procent', verklaart de Vlaamse vervoersmaatschappij. Een 'Buzzy Pazz' voor een jaar kost voortaan 168 euro (+2 euro), een 'Omnipas' 219 euro (+3 euro) en een 'Omnipas 60+' 190 euro (+3 euro).

Voor het eerst sinds 2006 wordt ook de ritprijs van een Lijnkaart en een Lijnkaart % - dat is een Lijnkaart tegen verminderd tarief - in voorverkoop aangepast. Voortaan betaal je voor een rit van 1 of 2 zones 0,90 euro, voor een rit van drie zones en meer 1,60 euro. Met een Lijnkaart % tel je binnenkort respectievelijk 0,70 euro en 1,20 euro neer.

Om de doorstroom te verbeteren zijn ook geen rittenkaarten meer te koop bij de chauffeur. 'De aankoop van dergelijke kaarten op de bus was heel beperkt tot slechts 3 procent', aldus De Lijn. Een biljet voor een enkele rit is wel nog te koop op de bus.

Tot slot verdwijnt het Omnio-WIGW-abonnement voor drie maanden. Dat is een sociaal abonnement voor weduwen, invaliden, gepensioneerden, wezen en Omnio-rechthebbenden. Ook hier opteerde slechts 0,5 procent van de 83.000 Omnio-WIGW-abonnementhouders voor een driemaandelijkse formule. 'Een jaarabonnement is 10 euro goedkoper en ze hebben minder papierwerk per jaar', zo rechtvaardigt De Lijn de beslissing.


Bron:
De Standaard 02/12/2010
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101202_106&subsection=3


Eigen mening:
Ik vind niet dat ze de verkoop van rittenkaarten op de bus mogen afschaffen. Voor mensen zonder BuzzyPass is dit heel vervelend. Als ze nu een bus willen nemen, moeten ze eerst nog langs een winkel waar ze voorverkoopkaarten verkopen. Dit is heel tijdrovend. De mensen van De Lijn zijn tegen zwartrijders, maar ik vrees dat er door deze actie veel meer zwartrijders zullen komen. Ik denk dat deze actie ook vooral om het commerciële te doen is. Ze willen namelijk meer mensen aanzetten tot het kopen van een BuzzyPass.

Lien.Kennis
2nd December 2010, 21:07
Als ik het artikel goed gelezen heb, kan je bij de chauffeur nog wel terecht voor een kaartje voor een enkele rit. Dus zoveel verandert er nu ook weer niet. Enkel de kaarten voor meerdere ritten zal je vanaf nu enkel in voorkverkoop kunnen kopen.
Je moét dus niet persé op voorhand een ticketje kopen, maar het is wel goedkoper, omdat ze zo meer mensen willen aanzetten. En groot gelijk, dan gaat het op de bus zelf alleen maar vlotter.

Lieselotte.Busch
2nd December 2010, 21:21
Ik vind het persoonlijk niet erg dat de kaartenverkoop stopt op de bus. Je ( of iemand van je gezin ) moet toch zowizo naar de winkel gaan voor boodschappen. Je kan dan ineens enkele voorverkoopkaartjes aanschaffen. Zo een grote klus is dit niet. Het heeft zelfs een voordeel vind ik. De chauffeur kan zich zo meer bezighouden met het rijden. En niet meer met het zoeken naar kaartjes, geld teruggeven en al die toestanden.

Ik weet niet dat het aantal zwartrijders gaat vermeerderen omdat deze kaarten niet meer verkocht gaan worden op de bussen. De mensen gaan eerder zwartrijden doordat meerijden met de bus weer eens duurder wordt (volgens mij).