PDA

Bekijk de volledige versie : Courard weekt 400 bijkomende opvangplaatsen voor asielzoekers los


Laura.Cabanier
30th November 2010, 19:26
Courard weekt 400 bijkomende opvangplaatsen voor asielzoekers los
guy puttemans

BRUSSEL - In Brussel komen er in de nabije toekomst 400 opvangplaatsen voor asielzoekers bij. Dat liet staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie Philippe Courard (PS) weten in de commissie Binnenlandse Zaken van de Senaat.
Courard heeft een akkoord met de Regie der Gebouwen om een leegstaand gebouw in de Fritz Toussaintstraat in Elsene voor opvang in te richten. Courard verzekerde ook dat de duizenden voorziene plaatsen in leegstaande kazernes zo snel mogelijk in gebruik genomen worden.

Tot mei 2011

Met het koude winterweer is de asielcrisis opnieuw brandend actueel. Duizenden asielszoekers voor wie geen plaats is in de opvangcentra van Fedasil dreigen de koude nachten op straat te moeten doorbrengen.

Deze week nog moesten tientallen kandidaat-vluchtelingen die onderdak zochten in het Brusselse Noordstation elders een slaapplaats zoeken. Maar voor hen is er nu dus hoop. De 400 extra plaatsen die in Elsene zouden worden vrijgemaakt, blijven bestaan tot mei 2011. Courard heeft een akkoord met de dienst voor daklozen Samusocial om die opvang te helpen organiseren.

'Rode Kruis heeft tijd nodig'

De regering besliste onlangs om zowat 2.400 plaatsen in te richten in legerkazernes om de asielzoekers onder te brengen die nu in hotels verblijven. Maar die plaatsen zijn nog niet in gebruik. Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) sprak maandagavond van een 'gebrek aan coördinatie'. Zijn collega Courard kan die kritiek niet echt smaken. In de Senaat wees die erop dat het Rode Kruis tijd nodig heeft om de kazernes in te richten en het nodige personeel aan te werven. Dat zou 'zo snel mogelijk' in orde komen.

Mijn mening
Ik vind het heel belangrijk dat we er ons bewust van zijn dat er heel veel mensen zijn, ook in ons land, die het heel wat minder goed hebben dan wij.
Die mensen kunnen 's avonds niet in een warm bed kruipen, geen verwarming aanzetten in deze kou, geen warm koffietje drinken .... Dat is niet te onderschatten.

Wel vind ik het heel vreemd dat ze eerst opvang zoeken voor asielzoekers. Ik begrijp dat er asielzoekers zijn en ik heb niets tegen deze mensen, maar waarom niet eerst de problemen in ons eigen land oplossen en dan pas de rest?

Ik ben me er bewust van dat onderdak voor daklozen heel wat kost en dat het niet gemakkelijk is. Maar wat kost een pot koffie of een ketel soep?
We moeten het niet altijd ver zoeken denk ik.
Ik kan me wel inbeelden dat als ik wist dat er bij mij in de straat mensen op straat sliepen, dat ik hen zou helpen. Als elke mens eerst eens in zijn eigen buurt zou kijken, dan zouden we misschien wel schrikken van de hoeveelheid mensen die hulp nodig hebben.

Bijvoorbeeld ook nog Music for Life, prachtig initiatief in deze donkere dagen, maar waarom zoeken zij het ookal zo ver?

Maar, ondanks alles denk ik toch dat we niet echt mogen klagen. Ik ben blij met elk stukje hulp dat er gaat naar mensen die het nodig hebben, waar ter wereld ook...

Bronhttp://destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101130_108&word=daklozen