PDA

Bekijk de volledige versie : Dagelijkse pil kan kans op hiv verminderen


Niel.OpdeBeeck
29th November 2010, 21:58
Antiretrovirale middelen, die momenteel gebruikt worden om patiënten met hiv/aids te behandelen, kunnen ook een preventief effect hebben. Dat blijkt uit een onderzoek in het New England Journal of Medicine.


De onderzoekers volgden 2.500 homoseksuele mannen uit Brazilië, Ecuador, Peru, Zuid-Afrika, Thailand en de Verenigde Staten. De mannen behoren tot een risicogroep omdat ze wisselende seksuele contacten hebben en daarbij vaak onveilig vrijen. Bij het begin van de studie vertoonden ze geen hiv-antilichamen in het bloed.

De helft van de mannen kreeg een placebo, de andere helft nam minstens negen op de tien dagen een antiretrovirale pil. Uit het onderzoek bleek dat die groep 73 procent minder kans liep besmet te raken. Proefpersonenen met opvallend hoge doses in hun bloed waren nog beter beschermd en liepen 92 procent minder kans.

De studie is het eerste bewijs dat antiretrovirale middelen het besmettingsgevaar kunnen verminderen. Wetenschappers wijzen er echter op dat er nog veel meer studies nodig zijn om te onderzoeken of de middelen ook bij andere risicogroepen werken. Bovendien zou het toedienen van de geneesmiddelen een erg moeilijke en dure aanpak zijn in regio's als Afrika.

bron:http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid994606/dagelijkse-pil-kan-kans-op-hiv-verminderen.aspx

mening: Ik vind het geniaal dat de wetenschap zulke kennis en verworvenheden kan ten toon spreiden, het spijtige van de zaak is dat de mensen die deze antiretrovirale middelen het best kunnen gebruiken , ze waarschijnlijk niet kunnen innemen, kan er dan ook geen onderzoek verricht worden naar hoe kunnen we de Afrikaanse bevolking sensibiliseren en bevoorraden van deze geneesmiddelen, want daar zit de grote bron van kwaad die we wel kunnen localiseren doch niet kunnen ontmantelen.

Charlotte Cooreman
30th November 2010, 14:43
Als ik berichten als deze lees, zit ik altijd met een dubbel gevoel. Enerzijds ben ik blij dat de wetenschap zo ver staat, dat ze middelen als deze kunnen ontwikkelen. Door de uitvinding van deze middelen, kunnen er weer heel wat mensenlevens gered worden. Anderzijds vind ik het jammer dat deze middelen alleen geschikt zijn voor zij die het kunnen betalen. Waarom zijn goede middelen altijd toegangbaar voor diegene die geld hebben? Kan men nu echt geen goedkopere onderzoeken doen, zodat de middelen toegankelijk zijn voor iedereen, en toekomen daar waar men ze het meest nodig heeft?!

Sanne Lievens
30th November 2010, 15:32
Ik sluit mij volledig aan bij Charlotte. Het is goed dat de wetenschap zo ver staat, dat ze HIV/AIDS kunnen behandelen, maar het is natuurlijk spijtig dat wie ze echt nodig zal hebben, deze waarschijnlijk niet te pakken kan krijgen omdat ze teveel geld kost. HIV en Aids komt vaak meer voor in landen in Afrika enzo en deze mensen hebben de medicatie dan ook het hardste nodig. Ik vind het echt knap dat wetenschappers dit ontdekt hebben maar zij willen er waarschijnlijk weer heel veel geld uitslaan en wat zijn we daarmee? Niets want de mensen die de medicatie nodig heeft zal er het geld niet voor hebben. Als de wetenschappers nu de medicatie eens gratis zou verdelen, dan pas zouden ze de mensheid helpen. Maarja zo zit de mens niet in elkaar en zullen weer maar eens enkel de rijkere bevolking geholpen zijn.

Jonas Lievens
2nd December 2010, 20:33
Ik begrijp het wel dat deze geneesmiddelen duur zijn, er is zeer lang onderzoek nodig voor deze geneesmiddelen te ontwikkelen en produceren op grote schaal. Ik zou dit probleem aanpakken bij de oorzaak. Als er goedkope middelen te koop zijn om veilig te vrijen zullen er minder patiënten zijn die besmet kunnen raken. Ook is het aan de rijke landen misschien om deze soort mediicatie te financieren in arme streken?