PDA

Bekijk de volledige versie : Blauw licht moet leerlingen wakker maken


VerwerftJ
29th November 2010, 20:32
[SIZE=5]Blauw licht moet leerlingen wakker maken[/SIZE]

Een Britse school experimenteert met speciale verlichting die de prestaties van leerlingen moet verbeteren. Een blauwig licht zou de leerlingen 's ochtends wakkerder maken, doordat het inwerkt op hun interne klok. Het experiment wordt mogelijk gemaakt voor technologiegigant Philips, die 'School vision' ontwierp.

School vision bevat vier verschillende settings, die de kinderen elk op een subtiele manier moet stimuleren. De normale setting is voor alledaagse klasactiviteiten, 'energy' geeft een blauwig licht en moet de leerlingen actiever maken, 'calm' is een warm licht dat de kinderen kalmeert. Tot slot is er focus, een wit licht dat de concentratie vooruit moet helpen.

Leerkrachten kunnen beslissen wanneer ze welk soort licht aanzetten. Via de ogen heeft de lichtintensiteit een invloed op de hersenen en zelfs de biologische klok.

Resultaten
"Licht werd tot nog toe niet serieus genomen als factor in prestatie", verdedigt psychologe Effie Konstatinou het idee. De schooldirecteur moet toegeven dat het experiment tot nog toe succesvol blijkt. "Namiddagen waren vaker een uitdaging voor de leerkrachten dan ochtenden. Maar nu niet meer. We switchen naar 'focus' en de leerlingen reageren onbewust."

Eerdere experimenten in Duitse scholen toonden al aan dat de resultaten vrij spectaculair zijn. 166 leerlingen en 18 leerkrachten namen een jaar lang deel aan het experiment. Het aantal gemaakte fouten verminderde met 45 procent, de leesvaardigheid nam toe met 35 procent terwijl rusteloosheid en hyperactiviteit met 77 procent verminderde als het blauwe licht brandde. (edp)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1189155/2010/11/29/Blauw-licht-moet-leerlingen-wakker-maken.dhtml


Mening:
Dit moet een grap zijn. Een mens blijft een mens ...
Geen robot! Ik bedoel ... Deze experimenten wijzen dus uit dat zelfs de reacties van mensen kunnen bepaald worden door licht. Dit vind ik persoonlijk wat te ver gaan.
Men kan niet voortdurend bepalen in welke staat een leerling zich moet bevinden.
In mijn ogen geeft dit nogal een vreselijk ongezonde en zeker onnatuurlijke indruk.

peacheach
29th November 2010, 22:23
Ik geloof dat verschillende soorten licht wel een effect kunnen hebben op het gedrag van de mens. Philips heeft ook verschillende lichttherapielampen en -wekkers waardoor je je engergieker gaat voelen. Men bootst hier de natuur na, waar het licht in de zomer ook veel helderder is dan op een sombere dag en het buitenlicht ons een actievere stemming geeft dan kunstlicht binnenhuis. Dit alles blijkt klinisch bewezen en er zal dus wel iets van waar zijn.
Ik ben het echter ook met Jens eens dat ze misschien iets te ver gaan door verschillende soorten licht te gebruiken in klaslokalen. Het effect is waarschijnlijk maar minimaal en ik denk dat deze lampen bovendien erg veel energie vragen, wat de schoolrekening, maar ook het milieu niet ten goede zal komen.

Stefan.Scheltjens
29th November 2010, 22:42
Ik vind de resultaten eerder verbluffend. Misschien zijn er wel wat negatieve kanten aan zoals een hoger energieverbruik, maar dit lijkt me weeral een grote stap in de wetenschap. Ik zou dan ook niet meteen de link leggen naar onderwijs, maar eerder naar sectoren waar menselijke fouten (door kortstondige concentratiestoornissen) tot catastrofale gevolgen kan leiden; chirurgie, air traffic control, een lanceerbasis voor ruimteshuttles, ...
Ik hoop echt dat men de positieve resultaten van deze experimenten voldoende wetenschappelijk onderbouwd krijgt, opdat deze nieuwe technologie ingezet kan worden.