PDA

Bekijk de volledige versie : Geschiedenis leren met de hulp van Youtube


Paulien.Detailleur
28th November 2010, 16:22
[SIZE=5]Geschiedenis leren met de hulp van Youtube[/SIZE]
zondag 28 november 2010
Auteur: bvb


Het Youtube-kanaal van History Teachers
Een aantal Amerikaanse geschiedenisleerkrachten heeft een originele manier gevonden om hun lessen een beetje op te vrolijken.
De leerkrachten openden in april 2008 een Youtube-kanaal waarop ze sindsdien tientallen video's publiceerden van bekende muzieknummers waarvan de tekst herschreven is in functie van een thema uit de geschiedenislessen.

Het nummer Bad Romance van Lady Gaga werd bijvoorbeeld bewerkt tot een fraai overzicht van de Franse Revolutie, terwijl Seven Nation Army van The White Stripes de soundtrack vormt bij een portret van Jeanne D'Arc.

Andere nummers die gebruikt worden zijn onder meer Vogue van Madonna (over de Chinese dynastieën), Creep van Radiohead (over de Minoïsche cultuur), Money, Money, Money van Abba (over Henry VIII) en Personal Jesus van Depeche Mode (over de vikingen).

Het Youtube-kanaal van History Teachers: http://www.youtube.com/user/historyteachers

Bron: De Standaard

Ik vind dit echt een heel leuk initiatief. Het maakt de leerstof heel aanschouwelijk en amusant voor de leerlingen. Zo'n filmpje lijkt mij de ideale afsluiter van een bepaald thema, het vat de leerstof goed samen en zorgt ervoor dat de leerlingen het beter onthouden. Hoewel de filmpjes in het Engels zijn lijkt het mij geen probleem om ze ook in onze lessen hier te gebruiken, dankzij hun toegankelijkheid zullen de leerlingen er een hoop kunnen uithalen.

Niels.VanHoof
28th November 2010, 16:30
Dit is inderdaad wel een leuk initiatief!

Vooral omdat het de aandacht van de leerling kan behouden!
Ik bedoel maar dat ik denk dat de leerlingen sneller de leerstof zouden absorberen en langer intressen hebben als je de leerstof met hun leefwereld verbindt, zoals in dit geval bekende hits die ze allemaal wel kennen!

prachtig bedacht

nelleke.aerts
28th November 2010, 16:37
Inderdaad een goed idee.
Je zou een populair medium kunnen gebruiken om de dingen die ze leerden nog eens te herhalen of samen te vatten aan het einde van een thema.
Sommige fimpjes bevatten veel 'beelden' en info zodat ze nog beter blijven hangen, bij andere mis ik dat wel een beetje (zij lijken een te hoog 'clipjes-gehalte te hebben).
Maar toch een leuk initiatief en iets om te onthouden voor de studenten geschiedenis...

peacheach
28th November 2010, 17:43
Het gebruik van media in de klas is heel belangrijk en Youtube is hier een leuk voorbeeld van. Dit geld niet enkel voor het vak geschiedenis maar voor bijna alle vakken. Wat ook leuk is dat men populaire liedjes gebruikt, ze zullen de leerstof dan gemakkelijk linken met beelden en geluid.
Ik twijfel wel aan het feit of dit echt belangrijk nieuws is want volgens mij bestonden soortgelijke youtube doeleinden al langer en in het artikel staat ook dat het Het Youtube-kanaal van de History Teachers al bestaat van in april 2008, dus dat maakt dit alles misschien een beetje oud nieuws.

Niels.VanDyck
5th December 2010, 22:32
Dit is een zeer leuk idee en daarbovenop is het zeer goed uitgewerkt, dit beeldmateriaal is een zeer leuke instap of afsluiter van een les. Toch denk ik dat de lyrics wat moeilijk zijn voor leerlingen van de eerste graad (of tweede), maar dit kan dan weer opgelost worden door de leerlingen een vertaling op papier te geven.
Dit lijkt me dus zeer bruikbaar.

Lien.Kennis
10th March 2011, 12:25
Ter aanvulling:

Op de BBC loopt het geweldige kinderprogramma Horrible Histories, gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Terry Deary
(bij ons bekend onder de naam 'Waanzinnig om te weten').

achter de link vind je een kleine selectie filmpjes:
http://www.youtube.com/user/horriblehistoriesBBC#p/u

Het programma bestaat uit allemaal verschillende kleine sketches uit de verschillende periodes vanuit de geschiedenis. Heel grappig én (normaalgezien toch) historisch correct!
:)

(voor de liefhebbers: er is sprake van een remake voor de 'grote BBC' met Stephen Fry als verteller!)

Tinne.Buyens
10th March 2011, 19:30
Ik heb beide al uitgetest op stagelessen. Horrible Histories heb ik gebruikt bij de boekdrukkunst als ik me niet vergis (een hilarisch filmpje!) en de History Teachers heb ik al gebruikt bij een afsluiting over een lesje dat handelde over de Punische oorlogen (ik gebruikte 'Hannibal'). Na beide lessen waren beide mentoren erg te spreken, zowel in de 1e als in de 2e graad, ondertiteling is voor zoiets meestal geen probleem ;), wél als het een saaie documentaire is!
Zeker het proberen waard dus!