PDA

Bekijk de volledige versie : De antiseksuele revolutie in tiener-Amerika


Barst
27th November 2010, 14:50
Puur blijven voor God en echtgenoot


YUMA - ‘Vader-dochter kuisheidsbals' worden steeds populairder in de VS. Tienermeisjes beloven tijdens een ceremonie aan hun vader om geen seks te hebben voor hun huwelijk. Wij woonden zo'n kuisheidsbal bij in Yuma, Arizona.


Elizabeth is 14 en kijkt me staalhard aan wanneer ik haar vraag of ze, heel stiekem, niet denkt dat ze voor haar huwelijk al seks zal hebben. ‘Ab-so-luut niet.' Ze benadrukt elke lettergreep die ze uitspreekt. ‘Ik ga puur blijven voor God en voor mijn toekomstige echtgenoot.'

Ik ben op een Vader-dochter kuisheidsbal (‘Father-daughter purity ball', in het Engels), een fenomeen dat aan populariteit blijft winnen in de Verenigde Staten. Time Magazine had het over 4000 vader-dochter kuisheidsbals in de VS in 2008. Zij citeerden in hun artikel The National Abstinence Clearinghouse, een organisatie die onthouding promoot. Diezelfde organisatie spreekt voor 2009 al over 4.300 evenementen. ‘En dat zijn enkel diegene waar wij weet van hebben', aldus Leslee Unruh van The National Abstinence Clearinghouse. De verwachting is dat het cijfer nog zal stijgen.

Het vader-dochter kuisheidsbal lijkt heel erg op de gewone bals die deel uitmaken van de Amerikaanse traditie: prachtige jurken, lekker eten en uitbundig dansen. Maar de bedoeling van dit evenement in de achterzaal van het Western Community College van Yuma, Arizona, is wel heel bijzonder: hier beloven dochters aan hun vaders dat ze geen seks zullen hebben voor hun huwelijk. ‘Blessed are the pure', zoals in de Bijbel staat, wordt hier bijzonder letterlijk geïnterpreteerd.

Ik mag aan tafel bij de organisatoren en zit naast ‘pastor Bob', die de ceremonie zal leiden. Het is zeven uur 's avonds en stilaan sijpelen de eerste genodigden binnen. Voor ze de zaal binnenkomen, worden er foto's genomen, om deze bijzondere avond te vereeuwigen. Ik had zonderlinge figuren verwacht, vreemde snuiters uit een Louis Theroux-documentaire, maar dit zijn gewone, normale Amerikanen. ‘De meisjes vinden dit geweldig: ze gaan vooraf shoppen en kiezen zich een prachtige jurk uit', legt een vader ons uit.

Er zijn zowat zestig meisjes die hier komen beloven dat ze zich seksueel zullen onthouden tot ze trouwen. De jongste meisjes zijn 10, de oudste zijn late tieners. Vrouwen zijn er niet, alleen van de organisatie, al worden er de laatste jaren ook gelijkaardige evenementen georganiseerd voor tienerzonen en hun moeders.

Op de tafels liggen contracten die zullen worden ondertekend door de dochters. ‘Vanavond beloof ik God, mezelf, mijn familie en mijn toekomstige echtgenoot dat ik een leven van puurheid zal leven, wat betekent: seksuele onthouding tot de dag dat ik trouw', staat erop. Onderaan het kaartje staat een passage uit de Bijbel, Korinthiërs 6:19,20. Ik ben niet gelovig en dus moet ik de passage achteraf opzoeken: ‘Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God? Daarom: eer God met uw lichaam.' Ook de vaders tekenen een contract waarin ze beloven een voorbeeld te zijn voor hun dochter.


Tegen de Paris Hiltons

Ene Randy Wilson was in 1998 de allereerste die een kuisheidsbal organiseerde in Colorado Springs. In vele interviews verdedigde hij zich tegen de kritiek dat de kuisheidsbals om obsessieve controle draaien van vaders over hun dochter. ‘Neen, ik wil mijn dochter niet controleren. Ik wil haar door haar leven begeleiden en met haar praten over de dingen waar ze mee worstelt.' De bals zijn volgens de organisatie in Yuma een reactie tegen de Amerikaanse maatschappij die seksualiteit als plezier beschouwt, tegen de Lindsay Lohans en Paris Hiltons. ‘De maatschappij wordt ongevoeliger voor seks. Je merkt het overal: in magazines, in films,…', zegt een vader.

In Arizona zijn Whitney Van Horn en haar man Luis de helden van de avond. Whitney is 20, de dochter van de ‘pastor' en had pas seks op haar huwelijksnacht. En dat was niet eenvoudig, geeft ze toe. ‘Het was geen groot, geweldig sprookje. Het was moeilijk om de grens niet over te steken. Wij hebben vooraf een brief geschreven en die rondgedeeld aan onze vrienden en familie. Daarin stond dat als zij dachten dat we fout bezig waren, dat ze ons daarop mochten aanspreken.' Ze geeft ook tips aan de tienermeisjes. ‘Het is belangrijk dat er regels zijn. Wij gingen op groepdates, met vrienden of met onze ouders. We hebben ook tijdslimieten gezet: mijn vriend mocht maar tot elf uur in ons huis blijven. En als mijn ouders niet thuis waren, mocht hij niet binnen.' Of zoals haar vader, ‘pastor Bob', het achteraf aan de aanwezige vaders zegt: ‘Ik raad vaders aan om strenge regels te hebben. Ik heb een militaire achtergrond en dus Luis had door dat ik het meende.'

Het moment waar iedereen wacht, is rond negen uur. De ‘pastor' roept de namen van de meisjes en hun vaders af. Zij wandelen arm-in-arm met een roos, die puurheid symboliseert, naar voren. De roos wordt onder begeleiding van pianomuziek onder een houten kruis van anderhalve meter gelegd. Daarna blijft iedereen in een kring om de dansvloer staan voor een intiem moment.

Terwijl op de achtergrond gedanst wordt, praat ik met Keith Ware en zijn twee dochters, Brittany (14) en Kendra (16). Of zij grenzen hebben gesteld? Keith knikt. ‘Als er een jongeman met hen wil uitgaan, moet hij dat aan mij komen vragen. En dan zal ik hem uitleggen wat de grenzen zijn. En dan vraag ik hem of hij dat kan accepteren. Mijn vrouw en ik gaan mee met hen op date, naar de film bijvoorbeeld.' Ik probeer ook voorzichtig te vragen naar de ‘technische' kant van de zaak. Keith lacht: ‘Dat gesprek hebben we ook gevoerd. Seks en betasten zijn allebei tegen de regels. De rest moeten ze zelf beslissen.' Verrassend genoeg stelt zijn dochter Kendra nóg strengere regels voor zichzelf: ‘ Ik ben anders. Ik wil niemand kussen voor ik trouw. Dat is een grote stap. Ik ken vriendinnen die in de fout zijn gegaan omdat alles begon met kussen. Handen vasthouden? Ja, dat mag wel.' Die regels zijn voor iedereen anders, merk ik tijdens de rest van de avond. Elizabeth: ‘Ik date nog niet, maar allicht zal ik een avondklok hebben rond 10 uur. En de rest is duidelijk: ik ga niet verder dan het gezicht.'

Maar wat als de meisjes zich niet aan de belofte houden? Keith: ‘Dan is er uiteraard een oplossing, maar daar houden we nu geen rekening mee. Dat is niet zoiets als een nooduitgang die je op voorhand moet plannen. We gaan ervan uit dat ze kuis zullen blijven.' Een studie van de universiteit van Columbia bij 12.000 adolescenten toonde nochtans aan dat 88 procent van de jongeren die ooit zwoeren zich te zullen onthouden, uiteindelijk toch seks hadden voor het huwelijk.

De Arizona Baptist Children's Services, die dit evenement organiseert, erkent het probleem: ‘De cijfers zouden veel beter kunnen, dat weten we. Maar je moet weten: wij krijgen veel te maken met tienerzwangerschappen, met armoede, met verschrikkelijke situaties. Als deze bals er voor zorgen dat meisjes hun eerste keer maar een paar jaar uitstellen, dan is dat al een prachtig resultaat. ‘

Ook Keith erkent dat de cijfers niet geweldig zijn: ‘Het aantal meisjes dat seks heeft voor zijn achttien is ontzettend hoog. Maar je mag niet veralgemenen en ik hoop dat mijn meisjes béter zijn dan dat percentage. Hopen en bidden is al wat ik kan doen, van aan de kant. Ik probeer hen alle instrumenten te geven om goed door het leven te gaan.'

Op het einde van de avond speelt de dj ‘U Can't touch this'(!) van MC Hammer en de jonge meisjes dansen de naad uit hun jurken. De vaders zitten op hun stoelen, te praten. Ik sta recht, wandel naar de deur, kijk om en vraag me af hoeveel meisjes zich uiteindelijk aan hun belofte zullen houden.


DS, 27-11-2010 (Kristof Hoefkens)

Summa.Wastyn
27th November 2010, 16:31
De jongste meisjes zijn 10
Ik geloof niet dat meisjes van die leeftijd al ten volle beseffen wat voor een belofte zij gaan maken. En ik vrees ervoor dat hun vaders hen zo vlug mogelijk naar zo’n bal willen begeleiden zodat ze “een contract hebben getekend met God”. Het gaat dus volgens mij niet om de beslissing van die meisjes maar van de vaders die beslissen wat hun dochter wel of niet mag.
Prachtige jurken, lekker eten en uitbundig dansenHoeveel meisjes kiezen dan daadwerkelijk voor die kuisheidsbelofte en niet voor de pracht en praal die erbij hoort? We hebben het tenslotte over tienermeisjes die gemakkelijk beïnvloedbaar zijn. Waarschijnlijk krijgen ze ook nog eens van familie nog een heleboel cadeautjes omdat zij “de juiste keuze hebben gemaakt.”
Dan is er uiteraard een oplossingWat is die oplossing dan juist? Vreemd dat hij hier niet verder op ingaat of misschien juist niet…
Een studie van de universiteit van Columbia bij 12.000 adolescenten toonde nochtans aan dat 88 procent van de jongeren die ooit zwoeren zich te zullen onthouden, uiteindelijk toch seks hadden voor het huwelijk.Het is toch duidelijk dat zo’n belofte niets uithaalt dus waarom gaan ze niet voor een andere aanpak? We leven tenslotte in de 21ste eeuw. Als je alleen je kinderen verbiedt seks te hebben voor het huwelijk zonder hen deftige informatie te geven als ze dat wel willen doen dan kom je natuurlijk uit bij tienerzwangerschappen etc.

Eva Thijs
27th November 2010, 17:31
Dit vind ik toch wel een beetje belachelijk. De cijfers geven aan dat de beloftes van de meisjes meestal verbroken worden. Wat is het nut dan van zo'n groot feest en al die contracten? Maar het kan natuurlijk geen kwaad om te beloven dat je kuis blijft. Als het je lukt om je belofte na te komen zal dit een positief effect kunnen hebben op je eigenwaarde.

Believing Bart
28th November 2010, 11:48
[QUOTE=Summa.Wastyn]Wat is die oplossing dan juist? Vreemd dat hij hier niet verder op ingaat of misschien juist niet…[/QUOTE]

Als ik me niet vergis is de oplossing de basis van het hele christelijke geloof: Jezus is gestorven voor de fouten die wij maken. Dus ook als je je niet aan de kuisheidsbelofte houdt, dan zal hij je dat vergeven en niet aanrekenen. Maar dat neemt niet weg dat je het niet mag proberen na te leven. Tenslotte is het zo dat je als je enkel aan de oplossing denkt, je de slechtste mens van de hele aardbol kan zijn. :) Het gaat er net om dat de voorschriften uit de Bijbel niet zozeer gaan om 'wat is goed?' en 'wat is fout?', maar wel om: Waarom heeft Jezus/God ons aangeraden om met seks te wachten tot je de juiste persoon gevonden hebt? ... En daar is het antwoord in dit artikel duidelijk (maar extreem): Tienerzwangerschappen e.d. Maar het kan ook heel simpel zijn: Om pijn en verdriet die gepaard gaat met 'waarom heb ik mij zo rap aan zo iemand overgegeven?' te voorkomen. ... Althans zo interpreteer ik het.

By the way: Zo'n vader-dochter-kuisheidsbals zijn uiteraard belachelijk als er ook geen jongens zijn die zich engageren om kuis te blijven... haha! :) Want zo'n belofte heeft toch een pak meer kans op slagen als beide partners dezelfde ideeën hebben over de waarde van hun seksualiteit.

By the way2: Je hoeft echt niet zo'n bal te doen om zulke beloftes te maken. Tenslotte hoef je ook geen heel feest te geven of communie te doen of ... om te zeggen dat je in God gelooft. Dat is toch gewoon iets simpel tussen jezelf en God. En uiteraard mag je daar over praten met je ouders, want misschien vinden ze dat wel belangrijk, maar zo'n uiterlijk vertoon dat maakt natuurlijk de val des te dieper als het mislukt.

By the way3: Over zulke toestanden wordt er natuurlijk (misschien ook terecht) luid gediscussieerd en commentaar gegeven. Maar anderzijds is de manier waarop er tegenwoordig met seks wordt omgegaan ook wel het extreem tegenovergestelde van dit soort zaken, dus dat is evenzeer discussie en commentaar waard. Het zijn twee extrema, maar wel jammer dat vooral dit extreme aspect opvalt. Misschien is net daarom het andere aspect nog veel extremer. Dat is blijkbaar al zo normaal geworden en aanvaard dat het geen kritische blik meer waard is. En pas dan gebeuren de grootste ongelukken...

wim leenaerts
28th November 2010, 18:55
[QUOTE=Believing Bart]Waarom heeft Jezus/God ons aangeraden om met seks te wachten tot je de juiste persoon gevonden hebt?[/QUOTE]
Is dat wel zo? Uit het citaat in het artikel leid ik niet af dat God aanraadt om met seks te wachten tot we getrouwd zijn. Er staat: "Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God? Daarom: eer God met uw lichaam." wat evengoed kan geïnterpreteerd worden als 'houd je lichaam gezond en draag er zorg voor'. En aangezien seks biologisch gezien erg gezond is (SOA's even buiten beschouwing gelaten), lijkt seks me net positief, of dat nu voor of na het huwelijk is.
Trouwens, het is erg tegennatuurlijk om tot je 25 ofzo te wachten met seks. Ons lichaam geeft al veel vroeger signalen, zo niet was het menselijk ras al lang uitgestorven geweest.

Believing Bart
28th November 2010, 20:05
Er zijn een aantal teksten uiteraard waar zij zich op baseren, niet enkel die ene tekst die inderdaad ruim interpreteerbaar is.

Bijvoorbeeld 1 Korinthiërs 7 gaat over 'de gehuwden of ongehuwden'. Daar staan passages in die al minder interpreteerbaar zijn. Enkele voorbeelden uit 1Kor7:
9: Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.

36: Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde.

Maar uiteraard blijft dit een zaak van persoonlijke interpretatie én vooral van hoe je er zelf over denkt, hoe jij het aanvoelt samen met je partner, hoe je zelf tegenover God staat, welke voordelen/nadelen jij erin ziet enz.

Ik las daarstraks in een boek iets dat zo echt waar van toepassing is voor gelovigen. Uit 'Het geslacht Bjorndal':
"Ik wil je eraan herinneren, nu we hier onder vier ogen zijn, dat geen gave voor God enige waarde heeft, als daar de bedoeling achter ligt, daarmee genade te kopen. Het geld en de macht, die je in het leven bezit, zijn talenten die je alleen maar - te beheren gegeven zijn, en wat gewicht in de schaal legt is, met welke gezindheid des harten je ze beheert."

Je zou perfect naast 'geld en macht' ook 'vrije wil' kunnen schrijven.

Sanne.Goovaerts
28th November 2010, 21:20
Ik heb gemengde gevoelens bij zo’n bal. Langs de ene kant vind ik het wel een ‘mooie’ gedachte dat je geen seks voor het huwelijk wil. Ik ken een protestantse jongen die dit ook wil bereiken en daar heb ik alle respect voor. Aan de andere kant denk ik dat sommige meiden zo’n bal willen omdat ze dan een groot feest krijgen etc. Als dat de drijfveer is, vind ik het maar zielig. En moet er bovendien niet iets van een minimumleeftijd zijn om zo’n belofte te mogen afleggen? 10 jaar is toch wel erg jong. Op die leeftijd weet je toch nog niet wat seks allemaal inhoudt? Hoe kan je dan beloven om het niet te doen voor je huwelijk? Dan begrijp ik wel dat 88% hun belofte verbreekt.

Jelle Eyselbergs
28th November 2010, 23:19
Het is een mooie reden om te feesten en eens een nieuwe jurk te kopen. Tegen feesten heb ik ook niets tegen. Zolang de belofte niet te serieus genomen wordt vind ik het ook niet zo erg wat je zegt. Wie heeft er hier zijn communie gedaan en gelooft echt in god? en wie wordt daarvoor op de vingers getikt als hij niet in god gelooft? Dat zij die belofte serieus nemen en kunnen volbrengen heb ik ook geen problemen mee. Ze zeggen echter zelf dat het lastig was (zij die het haalden) en het lichaam geeft inderdaad veel vroeger al signalen. De leeftijd is ook geen om beslissingen als deze op te nemen.
Dat er een organisatie achter staat en van die bals geeft klinkt bijna typisch amerikaans. Maar iedereen mag zeggen wat hij wil he, freedom of speech ;)
Maak er eens een goed feest van, dat was mijn communie ook.

michaël.roothooft
29th November 2010, 00:01
Het is inderdaad een mooie reden om nog eenste feesten en zich mooi op te tutten maar is dit echt allemaal nodig? Ik vind persoonlijk dat het allemaal nogal banaal is . Je mag natuurlijk zo'n bal geven ( helemaal niets op tegen). Maar misschien kun je zo'n bal beter geven om te vieren dat ze nog kuis zijn en dat hun papa nog de belangrijkste man is in hun leven. DAt lijkt mij veel logischer dan te zweren voor god " ik zal niks vies doen " . Tuurlijk kunnen die meisje dat nu wel zeggen dat ze zich wel zullen onthouden en zweren dat ze nooit intiem zullen zijn met hun partner voor het huwelijk. Hoewel er in de maatshappij keer op keer wordt bewezen hoe makkelijk het is om mensen wat voor te liegen. Wat kunnen die kinderen op die leeftijd al weten over seks. De meisjes van 16 of ouder zullen wel serieus zijn maar al die daar onder zitten kunnen dat dan toch al niet zweren. Op die leeftijd was ik nog volop bezig met lego en pokemon ( meisjes intresseerden me niet of waren gewoon saai om mee om te gaan )dus wat zouden zij dan al meer weten dan ik. Kortom het is een leuk idee maar volledig onnodig omdat toch 88% de belofte zou breken. Als je het niet wilt voor het huwelijk doe het dan voor jezelf en niet voor god of ouders.