PDA

Bekijk de volledige versie : Vliegtuigen hoeven minder omwegen te maken


Eva Thijs
27th November 2010, 11:36
België en vijf andere Europese landen tekenen komende week een akkoord over de indeling van het luchtruim dat het mogelijk maakt dat vliegtuigen minder omwegen moeten maken. Vluchten worden daardoor korter en zuiniger.

Het gaat om België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland, zo meldt een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu zaterdag. De handtekeningen worden donderdag gezet, als de verantwoordelijke bewindslieden van de lidstaten bijeen zijn voor een overleg in Brussel.

Het luchtruim is verdeeld in tientallen vlieggebieden waardoor vliegtuigen in Europa vaak niet in een directe lijn van de ene stad naar de andere kunnen vliegen.

Opstap naar verdere afspraken

De zes landen hebben nu afspraken gemaakt waardoor in een gebied van 1,7 miljoen vierkante kilometer veel efficiënter gevlogen kan worden. In het gebied vinden jaarlijks meer dan vijf miljoen vluchten plaats.

Het akkoord, dat in de zes landen nog geratificeerd moet worden, wordt als opstap gezien naar verdere afspraken voor heel Europa.

Datum: 27/11/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Goed idee! Door goede afspraken en bewuster te gaan vliegen zal er veel geld gespaard kunnen worden en ons milieu wordt minder hard vervuild.
Het is een goed begin dat deze zes landen nu samenwerken. Hopelijk zal er in de toekomst met meer landen een afspraak gemaakt kunnen worden en uiteindelijk wereldwijd.

glenn.vanechelpoel
30th November 2010, 09:24
Ik ga helemaal akkoord met Eva, ik wist niet dat de vliegtuigen hierdoor omwegen moesten maken en dat de vluchten langer duurden dan eigenlijk nodig is. Hopelijk komt dit akkoord er snel over heel de wereld, dit is zo'n 'kleine' moeite die toch veel kan doen voor het milieu, en waar men nog eens geld mee uitspaart ook!

Tom.Vlaminck
30th November 2010, 14:22
Dit is al een zeer grote stap in het beperken van de vervuiling van het luchtverkeer. De luchtvaartsector is namelijk een van de grootste vervuilers ter wereld, en als we onnodige omwegen van vluchten al kunnen beperken door enkele 'simpele' overeenkomsten tussen 6 landen, wat kunnen we dan misschien nog allemaal doen om het luchtverkeer verder te beperken?

Economisch zal dit zeker ook een belangrijke stap zijn, hopelijk niet enkel voor de luchtvaartsector zelf, maar of de vluchten hierdoor goedkoper zullen worden voor de consument betwijfel ik toch...

Charissa
30th November 2010, 19:58
Wat een goed idee! Vliegtuigen behoren nog altijd tot de vervoersmiddelen die voor de meeste verontreiniging zorgen op onze planeet, zoals Tom reeds had vermeld. Ik was er ook niet van op de hoogte dat vliegtuigen omwegen moesten maken. Ik dacht dat ze automatisch de kortste weg namen naar hun bestemming. Maar blijkbaar wordt hier toch een route voor uitgestippeld. Het is dus goed dat enkele landen gaan samenwerken om efficiënter te kunnen vliegen. Dit is een grote stap vooruit naar een beter milieu. Als je dan weet dat er in het gebied jaarlijks meer dan vijf miljoen vluchten plaatsvinden, gaat dit veel effect hebben. En zoals Eva al zei, kan dit misschien het begin zijn van een Europese, of misschien zelfs een wereldwijde, samenwerking.
Om even te reageren op de opmerking van Tom. Het zou natuurlijk mooi zijn dat de vliegtuigtickets goedkoper worden. De luchtvaartmaatschappij zou hier zeker voor kunnen zorgen wanneer alle afspraken zijn gemaakt. Toch twijfel ik er evenzeer aan dat reizen voordeliger zal worden voor de consument.