PDA

Bekijk de volledige versie : Edegem wil autobestuurders van buiten gemeente laten betalen


Charlotte Cooreman
26th November 2010, 10:47
De Antwerpse randgemeente Edegem wil het sluipverkeer uit de Collegewijk, een van haar grootste woonwijken, bannen door autobestuurders van buiten de gemeente te laten betalen. Wie niet van Edegem is maar er toch passeert, zal in de geldbuidel moeten tasten. Dat melden meerdere kranten vandaag.

"Zie het als een vorm van rekeningrijden", zegt Mia De Schamphelaere, oud-CD&V-parlementslid en lokaal schepen voor Verkeer. "Alleen zo kunnen we het sluipverkeer uit die woonwijk bannen." Volgens de schepen rijden er op een doorsnee ochtend ruim achtduizend voertuigen door die wijk, waarvan er slechts een duizendtal uit Edegem zelf komen.

Met een speciaal camerasysteem dat de nummerplaten met de identiteitsgegevens verbindt, zouden de Edegemnaren van de niet-Edegemnaren kunnen gescheiden worden. Voor familieleden, vrienden of leveranciers die af en toe in de wijk moeten zijn, kan een uitzondering worden gemaakt. Zij zullen op vraag van de wijkbewoners door het gemeentebestuur kunnen worden toegevoegd aan de lijst met toegelaten nummerplaten. (belga/ka)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1187726/2010/11/26/Edegem-wil-autobestuurders-van-buiten-gemeente-laten-betalen.dhtml

Eigen mening: Achtduizend auto's die op een doorsnee ochtend passeren, dat is veel. Mensen laten betalen die er niet hoeven te zijn, dat is volgens mij een systeem dat werkt. Op deze manier gaan mensen twee keer nadenken als ze de wijk inslaan. Ik vind het wel goed dat de wijkbewoners op aanvraag nummerplaten kunnen toevoegen aan de lijst. Het zou maar erg zijn dat je een boete moet betalen om gewoon eens op bezoek te komen bij een wijkbewoner. Als men dit invoegt, gaan er volgens mij nog wel wat straten of wijken zijn die volgen.

Britt.Snels
26th November 2010, 11:25
Oké 8000 mensen op een doorsnee ochtend is echt wel veel. Maar toch twijfel ik over het concept, want waar houdt het dan op? Je kan je nummerplaat laten invoeren als je enkele keren in de wijk moet zijn. Maar waar gaan ze dan de grens trekken?

Belinda.Vandenbempt
26th November 2010, 15:44
Het is geen pretje wanneer je in een wijk woont waar dagelijks zoveel auto's doorrijden. Toch is dit geen alleenstaand geval. Ik denk dat elke gemeente wel zo een of meerdere straten/wijken heeft waar sluipverkeer passeert. Zelf woon ik ook in een straat waar op de spitsuren om de seconde een auto of vrachtwagen doorraast en waar je 's morgens (zeer vroeg) praktisch uit je bed davert. Ik kan het niet nalaten om de vraag te stellen, maar is dit de enige wijk in Edegem waar dit gebeurt? Woont er toevallig iemand die invloed heeft in de gemeentepolitiek? Het doet mij zo'n beetje denken aan een omheinde residentie, waar niemand nog inkomt die het juiste pasje niet heeft. Terwijl ons land al vol staat van camera's om allerlei inbreuken vast te stellen, gaat men er nu nog wat bijplaatsen om het verkeer in wijken terug te dringen. Ik zou niet graag verkeerd rijden in Edegem.
Toch zijn er zeer eenvoudige, goedkope oplossingen. In een residentiële wijk in Lier heeft men jaren geleden grote betonnen bloembakken, afwisselend links en rechts op de rijweg, geplaatst. De bestuurders zijn genoodzaakt om traag te rijden, wat voor de meesten al demotiverend werkt om deze straat als sluipweg te gebruiken. Maar ja, zo'n maatregel brengt natuurlijk geen geld in het laatje van de gemeentekas.

Bo.Alpaerts
27th November 2010, 12:23
Volgens mij is het niet eens mogelijk om tol te vragen. Ik dacht dat een weg openbaar is, en dat niemand je kan dwingen tol te betalen in een gewone woonwijk. Ik begrijp natuurlijk het probleem wel, maar Edegem is niet de enige gemeente waar verkeersoverlast is. Daarom vind ik het eerder een dwaas voorstel. Willen ze dat in Edegem doorvoeren? Wel, dan mag het overal. Financieel is dit enorm goed voor de gemeente, maar daar blijft het bij. Wie gaat die camera's betalen? Ik denk dat we daar allemaal het antwoord wel op weten.