PDA

Bekijk de volledige versie : Geflitst tegen 213 km/u en toch vrijgesproken


jonas.van.hal
24th November 2010, 17:39
[SIZE=3]Geflitst tegen 213 km/u en toch vrijgesproken[/SIZE]

De politierechtbank van Bergen heeft een 26-jarige automobilist vrijgesproken die op de A7-autosnelweg ter hoogte van Maisières tegen 213 km/u geflitst werd. Dat schrijven De Morgen en La Dernière Heure. Het gebruikte flitstoestel was niet meer recent geijkt, aldus advocaat Christophe Redko.
De automobilist zat aan het stuur van de BMW van zijn vader toen hij op 18 mei 2009 omstreeks 0.25 uur gecontroleerd werd door een anoniem voertuig van de federale politie verkeerspost Bergen. De politierechter oordeelde echter dat het toestel aan boord van het politievoertuig niet meer gebruikt kon worden omdat de geldigheidstermijn verstreken was.

Volgens het Koninklijk Besluit van 1975 moet elke radar om de twee jaar opnieuw geijkt worden. Bij het bewuste toestel dateerde de vorige controle van 24 maanden en 8 dagen geleden. De politierechter van Bergen oordeelde daarom dat het verkregen bewijs ongeldig was.

Door de beslissing ontsnapte de autobestuurder aan een intrekking van zijn rijbewijs van 2 tot 4 maanden en een boete van ongeveer 1.000 euro. Het vonnis werd uitgesproken op 3 november. Het parket van Bergen tekende geen beroep aan waardoor de uitspraak definitief is.

Bron: Gevonden op 24/11/2010 op het internet: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1186427/2010/11/23/Geflitst-tegen-213-km-u-en-toch-vrijgesproken.dhtml

Eigen mening: Nogmaals een bewijs dat je in dit land met een deftige advocaat bijna alles voor elkaar krijgt. Ik denk dat we hier zo'n beetje aan het stuiten zijn op de grenzen van ons rechtsysteem. Kan je binnekort ook vrijgesproken worden, omdat de flitspaal 2 jaar en 1 minuut geleden geijkt is? Wie zal het zeggen? Ik vind in ieder geval dat er wel een uitspraak had moeten komen, ik denk dat de snelheid echt wel voldoende is om beboet te worden. Stel dat de flitspaal niet meer goed geijkt was en hij er 30 km/h naast zit, dan rijdt hij nog steeds 60 km/h te snel! Is dat dan geen redelijk argument meer?

Sanne Lievens
24th November 2010, 18:08
Dit is toch weer iets typisch voor ons land hé. Neem de juiste advocaat onder de arm en je bent vrijgesproken. Het is zoals Jonas zei, stel dat de flitspaal niet meer juist geijkt is en er 30 km/h naast zit, dan is het inderdaad nog steeds 60 km/h te snel, dat is toch ook niet min. Die man zoude ze tenminste een boete moete geven en de wet volgen die zegt dat je vanaf 40? of 50? km/h, dat weet ik nu niet juist, je rijbewijs kwijt bent. Ook vindt ik dat als ze beslist hebben dat flitspalen om de 2 jaar opnieuw geijkt moeten worden, ze hier zich maar aan moeten houden. Ook al hebben ze veel ander werk, ze moeten zich hier maar aan houden want zoals je ziet als ze dit niet doen kunnen er anderen mensen van "profiteren". Iedereen is gelijk voor de wet, rijd je te snel => dan weet je dat je een boete kan verwachten.

axel.vangompel
24th November 2010, 18:44
Zelfs al was het toestel "verouderd" dan nog kan je nog niet naast 90 km/u te snel kijken. En verouderd? Het toestel was amper 8 dagen te laat om geijkt te worden. Het zijn de regels en het zal wel ergens staan, maar is het echt nodig om blindelings die regels te volgen? Hier erger ik mij steeds weer aan, het is alsof het gezond verstand niet meer bestaat. Regels en wetten zijn er om orde te houden en alles in de goede banen te leiden, maar wilt dit dan zeggen dat je ze blindelings moet volgen? Ik vind van niet. Dit is weer een perfect voorbeeld van hoe de rechtspraak in ons land dus niet zou moeten zijn.

Marieke Hendrickx
25th November 2010, 00:52
Ik vind het ook schandalig dat deze man is vrijgesproken. De wetten zin het verkeer zijn er voor onze veiligheid. Ook al kan men dat niet meer nagaan met een geijkt toestel, deze snelheid is niet meer veilig!!!!Net zoals er regels zijn om niet dronken achter het stuur te zitten, vind ik het ook goed dat zo’n hoge snelheid niet mag. Wat spijtig dat deze man vrijgesproken is. Het geeft misschien andere mensen een idee om, wanneer ze geflitst zijn, ook te laten onderzoeken of alles ‘volgens het boekje’ is verlopen en waar dienen de wetten dan nog voor?

jillie.dams
25th November 2010, 09:30
Ik vind het uiterst belachelijk dat ze deze jonge kerel vrijspreken. Moet hij dan eerst een ongeluk veroorzaken voordat het Belgisch rechtsysteem beseft dat ze iets strenger mogen zijn? Nu denkt deze jongeman waarschijnlijk in zichzelf: Amai, daar kom ik makkelijk mee weg. Ok, ze hebben gelijk dat ze om de 2 jaar deze flitspalen opnieuw ijken, maar deze wet dateert al uit 1975 !!! En zullen die paar dagen dan een verschil uitmaken? Ik vind dus dat deze jongen minstens zijn rijbewijs voor een paar maanden mag inleveren en een fikse boete mag betalen, we hebben het tenslotte over 213 km/u!

jonas.van.hal
25th November 2010, 09:38
Ik ben het toch wel eens met Jillie. Deze persoon loopt één keertje tegen de lamp en dan spreken ze hem nog vrij ook ! Wat zal deze jongeman weerhouden om niet nog eens zo snel te rijden. Ah ja, met een deftige advocaat krijg je in België alles voor mekaar. Zelfs zonder materiële bewijzen kan je veroordeeld worden tot moordenaar! Nogmaals een bewijs dat dit rechtssysteem echt wel niet meer deugd. Maar ja, wij als gewone burgers kunnen hier spijtig genoeg niets aan doen. We moeten binnenkort zelfs misschien opnieuw gaan stemmen voor een nieuwe regering? Waar gaat het naar toe met België? Wie zal het zeggen? Maar naar mijn mening niet de juiste.

Renka De Weerdt
25th November 2010, 13:47
Ongelofelijk, aan de ene kant er alles aan doen om ons toch maar niet te snel te doen rijden ( denk trajectcontrole, flitspalen, flitsauto's,...) en daardoor dan ook mensen beboeten die 10km/u te snel rijden maar als er dan eens iemand serieus veel te snel rijdt spreken ze hem vrij op basis van een 8 dagen te laat geijkt controletoestel?
Ik ben het volledig eens met Jonas, volgens mij zitten we nu echt ergens op de grens van ons rechtssysteem. Eerst die parachuttemoord waar men toch ook zo z'n bedenkingen bij heeft, dan die Marollenmoord die toch ook niet helemaal zuiver is en nu dit weer. Hoelang gaat de bevolking dit soort dingen blijven pikken, vraag ik me af.

Ashley.Knegtel
25th November 2010, 13:59
Rechtvaardigheid is toch oh zo belangrijk in deze wereld? Blijkbaar niet altijd. Mensen zitten jarenlang onschuldig in de gevangenis, mensen worden veroordeeld zonder harde bewijzen, priesters verkrachten kinderen zonder dat de kerk het nodig vindt dat ze hiervoor gestraft worden.
Ik verschiet ervan dat er nog zoveel mensen zijn die in België willen komen wonen.
Maar omdat je een uurtje verkeerd geparkeerd staat, moet je wel VIJFTIG euro betalen? Dan kan je jezelf de vraag stellen ofdat 1.000 euro zelfs wel voldoende zou geweest zijn als beboeting?
Achja laat iedereen zijn goesting maar doen. Hoe meer mensen macht hebben, hoe onrechtvaardiger de wereld!