PDA

Bekijk de volledige versie : Een pilletje om het verleden te vergeten


jens.rymen
23rd November 2010, 16:41
Wetenschappers hebben een pilletje ontwikkeld dat pijnlijke herinneringen kan verdrijven.
Het lijkt wel het plot van de film 'Eternal Sunshine Of The Spotless Mind', met Kate Winslet en Jim Carrey; wie herinneringen heeft waar hij/zij liever vanaf wil, wist die gewoon uit.

Onderzoekers hebben namelijk ontdekt proteïnen uit het deel van de hersenen dat voor schrik staat, verwijderd kunnen worden. Zo wordt komaf gemaakt met traumatische herinneringen.

"Wanneer zich een traumatische gebeurtenis voordoet, ontstaat een herinnering die levenslang kan meegaan", zegt professor Richard Huganir. Hij zegt dat de bevindingen van zijn team ons in staat stellen deze gegevens te beïnvloeden met medicijnen. Zo zouden aandoeningen als post-traumatische stress verholpen kunnen worden.

Hoewel de wetenschappers muizen gebruikten bij hun tests, geloven ze dat het effect bij mensen hetzelfde zal zijn.

Bron: www.gva.be

Eigen mening: Dit "wondermiddel" mag dan wel goed zijn om nare gedachten, trauma's, ... te vergeten, maar volgens mij kan het innemen van zo'n soort medicijn nooit goed zijn voor je eigen gezondheid. Tevens hebben die zo genoemde trauma's soms ook een positieve kant. Ze zijn deel van jezelf en waar ben je mee bezig als je de negatieve dingen uit het leven gewoon zit te wissen. Dat is het lot en je zal je lot moeten accepteren.

Conclusie: dit medicijn mag dan voor sommigen onder ons een wondermiddel wezen en zal waarschijnlijk vele mensen hun zorgen doen vergeten, maar ik betwijfel of dit wel goed kan zijn voor je gezondheid en ben je niet fout bezig als je zomaar een deel van je persoonlijkheid wist?

vie
23rd November 2010, 17:01
Ik ben volledig akkoord met Jens. Iedereen heeft een slechte ervaring of iets dergerlijk maar hieruit leren we. Je zou dus elke keer als je hetzelfde meemaakt van het maken de foute keuze, zo'n pilletje moeten slikken.

Waarvoor ik het wel goed vind is als je iets zeer erg meegemaakt hebt, wat andere mensen niet meegemaakt hebben. Ik denk nu aan een verkrachting of een gelijkaardig iets. Hiermee wil ik ook zeggen dat wanneer je een persoon in je familie- of vriendenkring verloren hebt, hoe erg het ook is, zo'n pil niet mag gebruiken. Het is iets wat we allen meemaken. Ik denk dat er hiervoor andere middelen zijn om dit door te komen.

Isabel.Nys
23rd November 2010, 18:34
Het lijkt een heel aanlokkelijk middel maar ik denk dat het uiteindelijk niet echt positief is. Die trauma's zijn deel van een persoon door die weg te halen verander je de persoon. Ik snap wel dat sommige mensen hier blij mee zouden zijn.

Niel.OpdeBeeck
23rd November 2010, 19:49
Stel dat het mensen van trauma's kan bevrijden, dan nog stel ik mij de vraag hoe kan zo'n medicijn selectief wissen? Worden er dan ook geen positieve of andere belangrijke gegevens gewist? Wat zijn de consequenties of nevenwerkingen op lange termijn? En wat als er misbruikt van wordt gemaakt? Welk Uberras wil of kan men hiermee creëeren? Speelgoed voor een tweede Hitler?

LissevM
23rd November 2010, 20:16
Een pilletje voor u geheugen te wissen? Nee dit lijkt me echt belachelijk!
Ik sluit mij zeker aan bij Jens & Vie. Alles wat in je verleden gebeurt maakt deel uit van je leven. Een gebeurtenis kan zeker verdriet doen maar je kan er ook sterker door worden. Mensen maken fouten & uit die fouten kan je leren.

Wie zegt trouwens dat die pilletjes niet de verkeerde herinneringen wissen? Hoe kunnen ze dat nu echt testen?
Ik vind het echt een uitvinding die volgens mij meer slecht dan goed mee doet.

Stijnvdv
23rd November 2010, 20:26
Wat mij vooral zorgen baart is het mogelijk misbruik dat van dit medicijn gemaakt kan worden.
In de eerste plaats denkt men aan mensen die pijnlijke dingen meemaken of meegemaakt hebben in hun leven, en zo zijn er genoeg. Maar wat als men dit medicijn voor andere zaken gaat gebruiken/misbruiken?

Natuurlijk, met dit specifieke medicijn zal men - volgens deze wetenschappers - enkel pijnlijke herinneringen kunnen 'verdrijven'. Wat als ze dit soort medicijnen verder ontwikkelen en de mensen specifieke delen van hun verleden kunnen doen vergeten? Ik weet het nog zo niet...

Om me bij de anderen aan te sluiten, ik ben het grotendeels met de antwoorden op dit artikel eens. Ik moet wel zeggen, al mogen sommige dingen een deel zijn van iemand zijn 'lot', waar ligt de grens? Iedereen ervaart dingen op een andere manier, relativeren is niet altijd een optie of mogelijkheid. Er zijn mensen die dingen moeten meemaken die niemand verdient, misschien hebben ze wel het recht op dit soort medicatie...

vinceloots
23rd November 2010, 20:30
Ik denk dat het nemen van medicijnen geen positieve invloed heeft op het menselijke welzijn. Uiteraard bewijst het wel zijn nut bij ernstige aandoeningen. Maar een pilletje om het verleden te vergeten, lijkt mij toch wel een beetje te ver gaan. Het is natuurlijk zoals al wordt gezegd wel een goede oplossing voor mensen die door trauma’s niet meer fatsoenlijk kunnen functioneren in de samenleving. Ze kunnen dan in alle waarschijnlijkheid hun plaats in de maatschappij terug opnemen. Maar zoals Jens al zegt, zitten er ook positieve elementen aan negatieve of traumatische ervaringen die belangrijk zijn om dergelijke situaties te vermijden.

Elise.Laureys
23rd November 2010, 22:22
In eerste instantie zou ik denken dat dit een heel goede zaak zou zijn voor mensen die een traumatische ervaring achter de rug hebben. Het zou hen zeker kunnen helpen om verder te gaan met hun leven. Bovendien zou het leven er alleen maar gemakkelijker op worden. Niemand heeft nog problemen want alle nare ervaringen worden toch gewist.

Toch ben ik ervan overtuigd dat zo'n 'wondermiddel' heel wat vragen oproept. Hoe kan zo'n pilletje nu weten welke ervaring gewist moet worden? Is dat allemaal wel gezond? Kunnen dan ook andere elementen gewist worden?

Zelf denk ik toch dat je als mens, hoe moeilijk we sommige momenten ook kunnen verwerken, moet leren om alles een plaats te geven en dat we uiteindelijk verder moeten gaan met ons leven. Ik weet dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Sommige ervaringen zijn gewoonweg te erg en te pijnlijk om ze te kunnen vergeten. Toch denk ik niet dat dat door middel van een pilletje allemaal op te lossen is.

Daarenboven moeten mensen leren uit het verleden. Mensen maken immers fouten en het is dan aan hen om daaruit te leren. Veel dingen die we in ons leven meemaken hebben een invloed op de persoon die we uiteindelijk worden. Wanneer er elementen uit jouw leven gewist worden kan je persoonlijkheid nooit volledig tot ontwikkeling komen. Alles wat je meemaakt maakt je immers tot wie je bent.
Volgens mij is dit pilletje toch niet zo efficiënt als het lijkt.

Michael Van Deun
24th November 2010, 08:49
Wetenschap en techniek gaan erop vooruit, maar is dit altijd in de positieve zin van het woord? Ik denk van niet. Tegenwoordig moet alles maar opgelost worden met een pilletje. Enige vorm van depressie brengt Antridepressiva, enige vorm van onrust brengt Temesta en weet ik veel ... En nu een pilletje om het verleden te gaan vergeten, waar gaat dat naartoe.
Ik vind uiteraard wel dat sommige mensen zo'n pilletje mogen nemen. Er zijn altijd uitzonderingen! Ik spreek vooral over mensen met traumatische ervaringen en dergelijke. Maar ook daar moeten grenzen worden getrokken en "criteria" aan worden voltrokken.
Maar voor de rest vind ik het absoluut niet nodig om het verleden te vergeten. Een mens leert toch uit zijn verleden? Zoals je leert uit een vorige relatie?
Ik vrees dat er daarom veel misbruik van zal worden gemaakt. Vooral mensen die proberen om daden waar ze grote spijt van hebben uit hun leven te krijgen en te verdrijven. Maar moeten zij geen spijt en berouw hebben, zichzelf vergeven en vergeving zoeken? Niet zomaar verdringen.
Ik heb er toch mijn twijfels over, maar als sommigen hiermee kunnen leven, dan zal ik daar respect voor opbrengen!

Esther Lambrechts
24th November 2010, 08:58
Persoonlijk vind ik dit een zeer eigenaardig "wondermiddel". Wat is er mis met "uit je fouten leer je"? Want dit vind ik namelijk zeer belangrijk. Als je een negatieve ervaring hebt beleefd, leer je hieruit, zonder twijfelen! Nu je de mogelijkheid hebt om deze negatieve ervaring te wissen uit je geheugen zal je dus ook niets geleerd hebben en maak je de volgende keer gewoon weer opnieuw dezelfde fout. :doh:

Dus ik vind dit "wondermiddel', helemaal geen wondermiddel. Ik geloof ook niet dat het gezond kan zijn!