PDA

Bekijk de volledige versie : Nationale controleactie: Ruim 4.000 bestuurders reden te snel


Belinda.Vandenbempt
22nd November 2010, 13:32
Nationale controleactie: Ruim 4.000 bestuurders reden te snel

Bron: Gazet van Antwerpen van 22/11/2010

Over heel het land heeft de federale wegpolitie zaterdag, tussen 5u en 13u, snelheidscontroles gehouden. In totaal werden 81.196 voertuigen met een mobiele radar gecontroleerd. Ruim 4.000 bestuurders (vijf procent) duwden het gaspedaal te diep in.


Het was al de elfde keer dat de wegpolitie een nationale controleactie hield. Het deed dat niet zonder reden, want bij een derde van de dodelijke ongevallen is er sprake van overdreven snelheid.

"Het verhogen van de subjectieve kans om gecontroleerd te worden is een van de doelstellingen van de federale Wegpolitie in de strijd tegen overdreven snelheid. Dat gebeurt door het organiseren van snelheidscontroles en dus de objectieve pakkans te verhogen", aldus de politie na afloop.

Zaterdag werden 19 rijbewijzen ingetrokken. De grootste snelheidsduivel reed 219 km/uur, en dat op de E313 richting Antwerpen.

Er werden tot slot ook 355 ademtesten afgenomen. Dat leidde tot slechts één rijverbod van drie uur.

In Tessenderlo, op de parking langs de E313 richting Antwerpen, sloegen de politie en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) de handen in elkaar voor een sensibiliseringsactie. Automobilisten in overtreding werden uitgenodigd om een BIVV-stand te bezoeken en zo na te denken over de gevaren van te snel rijden.

Eigen mening:
Persoonlijk vind ik het positief dat de politie van dit soort controles meer werk gaat maken. Geen enkele reden kan een snelheid van 219 km/uur rechtvaardigen. Ook in de bebouwde kom en aan scholen, in speelstraten zou men meer politie mogen inzetten. Over het nut van sensibiliseringsacties heb ik wel mijn twijfels. Het gaat hier gewoon over een regel die je moet volgen, meer niet.

LuytenLieselot
22nd November 2010, 13:54
Het is een goede zaak dat er controle gevoerd wordt op alcolhol en snelheid.
Als de overheid hierover regels oplegt, is dit in het belang van iedereen. Maar zoals bij vele zaken, is ook hier een controle nodig om er voor te zorgen dat de regels nageleefd worden. Ik ben van mening dat te snel rijden nooit goed te keuren is en ook voor alcohol in het verkeer mag er voor mij een nultolerantie ingevoerd worden.