PDA

Bekijk de volledige versie : Schouppe overweegt fluovestjes voor motorrijders


Noël Van Thielen
21st November 2010, 11:50
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) overweegt een resem maatregelen om het aantal motorongevallen terug te dringen. De verplichting om opvallende kleuren te dragen, bijvoorbeeld via fluovestjes, kan 'ernstig overwogen worden', zo meldt Schouppe in antwoord op een vraag van Open Vld-senator Guido De Padt. zo schrijft De Zondag.

Motorrijders vormen de enige categorie waar het aantal verkeersslachtoffers niet afneemt, al verdubbelde de afgelopen vijftien jaar wel hun aantal afgelegde kilometers.

Eerder raakte al bekend dat Schouppe de minimumleeftijd voor zware motoren gaat verhogen, conform de Europese wetgeving. De staatssecretaris overweegt nu naast fluovestjes ook andere maatregelen: bijkomende opleiding voor oudere motorrrijders, motorvriendelijke infrastructuuraanpassing, periodieke veiligheidskeuringen...

De Padt zou tevreden zijn met dergelijke maatregelen. Maar volgens de senator moet ook naar de motorrijders en hun bekommernissen geluisterd worden, bijvoorbeeld door een 'motorfietstoets' in te voeren, naar analogie met de fietstoets bij wegenwerken.
bron: De Standaard Online, zondag 21 november 2010, 06u29
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101121_001

Mening: Ik vind dit zeer goede maatregelen van Etienne Schouppe. Het is een feit dat het verkeer steeds blijft toenemen wat een kans op een geval doet stijgen. Zeker motorrijders moeten gezien worden. Het irriteert me vaak wanneer je op een autosnelweg in de file staat en dat er plots en motorrijder met zwart pak op een zwarte brommer tussen de auto's raast. Toch wel wat opvallende kledij vereist vind ik dan. De kans op ongevallen zal wel dalen met de fluorvestjes maar ik denk dat de motorrijders ook vaker moeten gestraft worden op overdreven snelheid.
Omtrent de andere maatregelen: ik vind het niet meer dan normaal dat oudere bestuurders ook terug een opleiding moeten krijgen. Nu is het zo dat 'oudere' bestuurders met een rijbewijs B van vroeger gewoon zonder enige ervaring op een moto kunnen springen en een ritje maken.
Dit zou ook in bij de autobestuurders kunnen helpen. Als men nu eens elke persoon om de 20 jaar een rijexamen liet afleggen?

Liesanne.Boeren
22nd November 2010, 16:41
Ik denk ook dat het een goede maatregel zou zijn om de ongevallen met motorrijders te doen dalen.
Ik merk zelf dat mottorrijders vaak de ene na de andere auto in een flits voorbij steken. Vaak zijn ze ook bijna helemaal in het zwart gekleed en vallen ze dus niet zo hard op. Door ze fluovesten te laten dragen zullen ze wellicht beter zichtbaar zijn in het verkeer. En veiligheid in het verkeer is vandaag de dag volgens mij toch wel belangrijk aangezien er steeds meer en meer weggebruikers zijn.

Ik denk echter niet dat met zo'n fluovest alles opgelost is. Ik denk namelijk dat er in hun rijstijl ook het één en ander moet veranderen want hoe je het ook draait of keert ze rijden vaak gewoon te snel en steken andere voertuigen rakelings voorbij.

VanGenechten.Steven
22nd November 2010, 17:49
[QUOTE=Liesanne.Boeren]Ik denk ook dat het een goede maatregel zou zijn om de ongevallen met motorrijders te doen dalen.
Ik merk zelf dat mottorrijders vaak de ene na de andere auto in een flits voorbij steken. Vaak zijn ze ook bijna helemaal in het zwart gekleed en vallen ze dus niet zo hard op. Door ze fluovesten te laten dragen zullen ze wellicht beter zichtbaar zijn in het verkeer. En veiligheid in het verkeer is vandaag de dag volgens mij toch wel belangrijk aangezien er steeds meer en meer weggebruikers zijn.

Ik denk echter niet dat met zo'n fluovest alles opgelost is. Ik denk namelijk dat er in hun rijstijl ook het één en ander moet veranderen want hoe je het ook draait of keert ze rijden vaak gewoon te snel en steken andere voertuigen rakelings voorbij.[/QUOTE]

Hier ben ik het niet mee eens.
Oke, er zijn cowboys op de weg, maar lang niet iedereen rijdt zo gek rond.
Ik ken er genoeg die normaal gebruik maken van de openbare weg, meer dan die gelijk zotten elkaar voorbij steken.
Oke, je rijdt soms eens te snel, maar je gaat mij niet zeggen dat je met de wagen altijd mooi de toegelaten snelheid rijdt..
Vaak schatten de automobilisten de motorrijders ook gewoon verkeerd in waardoor ZIJ net voor het gevaar zorgen. Ik zeg niet dat dit altijd het geval is, maar eens je zelf rondrijdt op de motor merk je dit écht wel.
Dit wil echter niet zeggen dat ik deze maatregel totaal overbodig vindt. Alluwel dat het tijdens de zomermaanden gewoon nutteloos is om een fluo-vestje te dragen.. maar waar trek je dan weer de lijn.
Kortom, goede maatregel, maar scheer aub niet alle motorrijders over dezelfde kam. Er zijn ook genoeg straatracers onder de wagens.

Yoeri van Helvoirt
23rd November 2010, 09:03
Ik sluit me helemaal aan bij Steven. Zelf rijd ik ook motor, en soms rijd ik inderdaad harder dan eigenlijk toegestaan is. Hiernaast heb ik meer dan genoeg vrienden die ook in de auto veel te hard rijden en veel regels aan hun laars lappen.
Het lijkt me wel een goed idee om te fluorvestjes te verplichten in de winter, als het nu donker is zie je een motor bijna niet aan komen. In de zomer lijkt het me ook een beetje overbodig.
Over de overige maatregelen, er mag inderdaad best wat gedaan worden aan de infrastructuur. Door de vele bulten en kuilen in de weg is het sowieso al niet echt veilig motorrijden.

Noël Van Thielen
24th November 2010, 12:47
Steven en Yoeri, jullie hebben inderdaad wel een punt dat de fluovestjes in de zomer overbodig zijn. Ook zijn niet alleen de motorrijders, de weggebruikers die zich niet aan de regels houden. Maar je kan niet ontkennen dat het zeer belangrijk is om met een motor voorzichtig te rijden. De kans op een dodelijke afloop is groter dan bij een auto.

Wat is jullie mening omtrent de 'oudere' motorrijders die een opleiding zullen moeten volgen en dergelijke?