Noël Van Thielen
21st November 2010, 12:50
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) overweegt een resem maatregelen om het aantal motorongevallen terug te dringen. De verplichting om opvallende kleuren te dragen, bijvoorbeeld via fluovestjes, kan 'ernstig overwogen worden', zo meldt Schouppe in antwoord op een vraag van Open Vld-senator Guido De Padt. zo schrijft De Zondag.
Motorrijders vormen de enige categorie waar het aantal verkeersslachtoffers niet afneemt, al verdubbelde de afgelopen vijftien jaar wel hun aantal afgelegde kilometers.
Eerder raakte al bekend dat Schouppe de minimumleeftijd voor zware motoren gaat verhogen, conform de Europese wetgeving. De staatssecretaris overweegt nu naast fluovestjes ook andere maatregelen: bijkomende opleiding voor oudere motorrrijders, motorvriendelijke infrastructuuraanpassing, periodieke veiligheidskeuringen...
De Padt zou tevreden zijn met dergelijke maatregelen. Maar volgens de senator moet ook naar de motorrijders en hun bekommernissen geluisterd worden, bijvoorbeeld door een 'motorfietstoets' in te voeren, naar analogie met de fietstoets bij wegenwerken.
bron: De Standaard Online, zondag 21 november 2010, 06u29
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101121_001
Mening: Ik vind dit zeer goede maatregelen van Etienne Schouppe. Het is een feit dat het verkeer steeds blijft toenemen wat een kans op een geval doet stijgen. Zeker motorrijders moeten gezien worden. Het irriteert me vaak wanneer je op een autosnelweg in de file staat en dat er plots en motorrijder met zwart pak op een zwarte brommer tussen de auto's raast. Toch wel wat opvallende kledij vereist vind ik dan. De kans op ongevallen zal wel dalen met de fluorvestjes maar ik denk dat de motorrijders ook vaker moeten gestraft worden op overdreven snelheid.
Omtrent de andere maatregelen: ik vind het niet meer dan normaal dat oudere bestuurders ook terug een opleiding moeten krijgen. Nu is het zo dat 'oudere' bestuurders met een rijbewijs B van vroeger gewoon zonder enige ervaring op een moto kunnen springen en een ritje maken.
Dit zou ook in bij de autobestuurders kunnen helpen. Als men nu eens elke persoon om de 20 jaar een rijexamen liet afleggen?
Motorrijders vormen de enige categorie waar het aantal verkeersslachtoffers niet afneemt, al verdubbelde de afgelopen vijftien jaar wel hun aantal afgelegde kilometers.
Eerder raakte al bekend dat Schouppe de minimumleeftijd voor zware motoren gaat verhogen, conform de Europese wetgeving. De staatssecretaris overweegt nu naast fluovestjes ook andere maatregelen: bijkomende opleiding voor oudere motorrrijders, motorvriendelijke infrastructuuraanpassing, periodieke veiligheidskeuringen...
De Padt zou tevreden zijn met dergelijke maatregelen. Maar volgens de senator moet ook naar de motorrijders en hun bekommernissen geluisterd worden, bijvoorbeeld door een 'motorfietstoets' in te voeren, naar analogie met de fietstoets bij wegenwerken.
bron: De Standaard Online, zondag 21 november 2010, 06u29
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101121_001
Mening: Ik vind dit zeer goede maatregelen van Etienne Schouppe. Het is een feit dat het verkeer steeds blijft toenemen wat een kans op een geval doet stijgen. Zeker motorrijders moeten gezien worden. Het irriteert me vaak wanneer je op een autosnelweg in de file staat en dat er plots en motorrijder met zwart pak op een zwarte brommer tussen de auto's raast. Toch wel wat opvallende kledij vereist vind ik dan. De kans op ongevallen zal wel dalen met de fluorvestjes maar ik denk dat de motorrijders ook vaker moeten gestraft worden op overdreven snelheid.
Omtrent de andere maatregelen: ik vind het niet meer dan normaal dat oudere bestuurders ook terug een opleiding moeten krijgen. Nu is het zo dat 'oudere' bestuurders met een rijbewijs B van vroeger gewoon zonder enige ervaring op een moto kunnen springen en een ritje maken.
Dit zou ook in bij de autobestuurders kunnen helpen. Als men nu eens elke persoon om de 20 jaar een rijexamen liet afleggen?