PDA

Bekijk de volledige versie : Schouppe overweegt fluovestjes voor motorrijders


EvelienBroeckx
21st November 2010, 11:41
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) overweegt een resem maatregelen om het aantal motorongevallen terug te dringen. De verplichting om opvallende kleuren te dragen, bijvoorbeeld via fluovestjes, kan 'ernstig overwogen worden', zo meldt Schouppe in antwoord op een vraag van Open Vld-senator Guido De Padt. zo schrijft De Zondag.
Motorrijders vormen de enige categorie waar het aantal verkeersslachtoffers niet afneemt, al verdubbelde de afgelopen vijftien jaar wel hun aantal afgelegde kilometers.

Eerder raakte al bekend dat Schouppe de minimumleeftijd voor zware motoren gaat verhogen, conform de Europese wetgeving. De staatssecretaris overweegt nu naast fluovestjes ook andere maatregelen: bijkomende opleiding voor oudere motorrrijders, motorvriendelijke infrastructuuraanpassing, periodieke veiligheidskeuringen...

De Padt zou tevreden zijn met dergelijke maatregelen. Maar volgens de senator moet ook naar de motorrijders en hun bekommernissen geluisterd worden, bijvoorbeeld door een 'motorfietstoets' in te voeren, naar analogie met de fietstoets bij wegenwerken.

Bron: De Standaard Online

Eigen mening:

Het is een goed idee om motorrijders te verplichten om een fluovestje te dragen. Er gebeuren dagelijks veel motorongevallen en helaas zijn de gevolgen hiervaan vaak enorm dramatisch.

In de auto zijn we ook verplicht om onze gordel aan te doen, dus dan vind ik dat men motorrijders ook mag verplichten om een fluovestje te dragen.

Als ik een motorrijdster was, dan zou ik er geen moment aan twijfelen om zoiets te dragen. Ik draag op de fiets soms ook een fluovestje. Je merkt dan wel dat bestuurders van auto's, vrachtwagens,... je veel beter gezien hebben. Het is ook helemaal geen last om een fluovestje te dragen, want je voelt nog niet eens dat je het aan hebt. Je voelt je enkel veiliger.

Matthias.Krols
21st November 2010, 13:01
Van mij mogen ze deze fluovestjes ook meteen verplichten. Er gebeuren wekelijks al genoeg motorongevallen. Men zegt dan altijd dat dit komt doordat er te snel wordt gereden. Dit zal er ongetwijfeld ook wel iets mee te maken hebben, maar ik denk dat de zichtbaarheid van de motorrijder toch ook wel een rol speelt. Daarom pleit ik ook voor deze fluovestjes.

Hanne.Broeckx
21st November 2010, 13:29
Ik ben het ook volledig eens met het verplichten van fluovestjes voor motorrijders. Een fluovestje zorgt er voor dat zij zichtbaarder zijn, en dit is vaak niet het geval wanneer ze enkel hun motorkledij aanhebben. Zoals Evelien al zij heeft het bij fietsers nut, waarom zou het dan bij motorrijders zijn effect niet hebben? Het is het proberen waard, vind ik. Wel mogen andere factoren, zoals in het artikel vermeld, ook niet uit het oog verloren worden. Dan denk ik vaak aan het roekeloze rijgedrag van motorrijders. Bijvoorbeeld als je in de file staat, of het verkeer gaat niet snel genoeg vooruit, komen ze tussen twee rijstroken inrijden om zo toch maar sneller te zijn. Dit is om problemen vragen vind ik dan. Maar het is in ieder geval een goed begin om hieraan iets te doen.

EvelienBroeckx
23rd November 2010, 16:29
Gisteren zag ik een deel van het programma 'Man bijt hond' en het sloot aan bij het artikel dat ik enkele dagen geleden gepost heb.

Zoals eerder vermeld, vind ik het een goed idee om motorrijders te verplichten om een fluovestje te dragen. Uiteraard zijn er mensen die het hier helemaal niet mee eens zijn. Op 'Man bijt hond' liet men enkele fanatieke motorrijders aan het woord. Zij vonden het een vreselijke gedachte om een fluovestje te moeten dragen, omdat dat hun imago zou schaden. Motorrijders worden namelijk graag als stoer en ruig gezien.

Natuurlijk heeft men voor dit 'probleem' ook weer een oplossing gevonden. Men stikt ruige prenten en teksten op fluovestjes, zodat deze er al meteen wat stoerder gaan uitzien. Nog een ander idee dat men had, was om een fluotekst op een zwarte jas te stikken.
Ik ben eens benieuwd wat we binnenkort allemaal te zien gaan krijgen op de weg...

Tom.Vlaminck
23rd November 2010, 17:23
Ik vind dat ze dit zeker zouden moeten invoeren, dit zou het verkeer al heel wat veiliger maken, niet enkel voor de motorrijder zelf maar ook voor de andree bestuurders in het verkeer. Ze mogen hier zelfs nog verder in gaan, en beschermende kledij ook verplichten. Het is raar dat dit zelf niet tussen het lijstje staat. Deze beschermt de motorrijder zelf bij ongevallen en zal dan ook het aantal dodelijke ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zwaar terugdrijven. Ik kan er echt boos van worden als ik mensen in hun shortje met een T-shirt op een moto zie rijden, deze mensen beseffen denk ik niet wat de gevolgen kunnen zijn van in zo'n outfits motorrijden.

VanGenechten.Steven
23rd November 2010, 19:02
[QUOTE=Tom.Vlaminck]Ik vind dat ze dit zeker zouden moeten invoeren, dit zou het verkeer al heel wat veiliger maken, niet enkel voor de motorrijder zelf maar ook voor de andree bestuurders in het verkeer. Ze mogen hier zelfs nog verder in gaan, en beschermende kledij ook verplichten. Het is raar dat dit zelf niet tussen het lijstje staat. Deze beschermt de motorrijder zelf bij ongevallen en zal dan ook het aantal dodelijke ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zwaar terugdrijven. Ik kan er echt boos van worden als ik mensen in hun shortje met een T-shirt op een moto zie rijden, deze mensen beseffen denk ik niet wat de gevolgen kunnen zijn van in zo'n outfits motorrijden.[/QUOTE]

Nog niet zo lang geleden is er een artikel verschenen waarin Schouppe voorstelde om beschermende kledij verplicht te maken. Dus het is wel degelijk 1 van zijn (vele) agendapunten. Het kan misschien aan mij liggen, maar ik vind dat Schouppe zich de laatste tijd veel te hard viseert op de motorrijders.
Veilige kledij, fluovestjes.. allemaal goed en wel, maar denk ook eens aan de bankrekening van de motorrijders. Het kost allemaal een pak geld, dus iets van financiële steun is welkom!

Tom.Vlaminck
24th November 2010, 15:04
[QUOTE=VanGenechten.Steven]Nog niet zo lang geleden is er een artikel verschenen waarin Schouppe voorstelde om beschermende kledij verplicht te maken. Dus het is wel degelijk 1 van zijn (vele) agendapunten. Het kan misschien aan mij liggen, maar ik vind dat Schouppe zich de laatste tijd veel te hard viseert op de motorrijders.
Veilige kledij, fluovestjes.. allemaal goed en wel, maar denk ook eens aan de bankrekening van de motorrijders. Het kost allemaal een pak geld, dus iets van financiële steun is welkom![/QUOTE]

Ja maar het beschermt wel de persoon in kwestie enerzijds, en de andere personen die hij potentieel in gevaar kan brengen.
Is het omdat het een pak geld kost dat er subsidies voor gegeven moeten worden?
Een mens die mountainbiket krijgt toch ook geen subsidies om een goede helm te kopen? Een gewone alledaagse mens krijgt toch ook geen subsidies om deftige airbags of bumpers op zijn auto te laten plaatsen?

Naar mijn mening zijn een fluovestje, en zeker beschermende kledij gewoon noodzakelijk enerzijds voor de veiligheid van de motorrijder zelf, en anderzijds voor de andere personen die deelnemen aan het verkeer.

VanGenechten.Steven
24th November 2010, 18:58
[QUOTE=Tom.Vlaminck]Ja maar het beschermt wel de persoon in kwestie enerzijds, en de andere personen die hij potentieel in gevaar kan brengen.
Is het omdat het een pak geld kost dat er subsidies voor gegeven moeten worden?
Een mens die mountainbiket krijgt toch ook geen subsidies om een goede helm te kopen? Een gewone alledaagse mens krijgt toch ook geen subsidies om deftige airbags of bumpers op zijn auto te laten plaatsen?

Naar mijn mening zijn een fluovestje, en zeker beschermende kledij gewoon noodzakelijk enerzijds voor de veiligheid van de motorrijder zelf, en anderzijds voor de andere personen die deelnemen aan het verkeer.[/QUOTE]

Het zou de mensen in ieder geval aanzetten om fatsoenlijke veilige kledij te kopen. Er is veel verschil tussen beschermende kledij.. als het verplicht zou worden zullen de motorrijders logischer wijze opteren voor de goedkoopste oplossing, want de motor zelf kost al genoeg (onderhoud, verzekering, noem maar op). Maar dit veranderd dan niet veel aan de situatie. Met goedkope rommel loop je evenveel kans op letsels dan met een jeansbroek. Maar ja, de kledij toont zichtbaar veilig dus er is niets aan de hand.. tot ze de aardkorst van dichtbij te zien krijgen. Ieder heeft zijn mening uiteraard.

EvelienE
25th November 2010, 00:20
Ik ben ook zeker voorstaander van het dragen van een fluovestje. Nu lijkt het misschien een belachelijk idee maar het is echt een pak veiliger. Vaak rijd ik ’s morgens met de auto naar school en, en nu heb ik het niet enkel over motorrijders maar ook over fietsers, zie ik echt niet goed waar ze rijden. Het is donker, mistig en dan hebben ze nog allemaal donkere kledij aan. Dit is in mijn ogen gewoon om problemen vragen.
Wat motorrijders als argument aanhalen vind ik maar flauw. “Wij willen het niet dragen omdat het ons imago geen goed doet.” Wat denk je zelf? Dat je het imago afdoet als je veilig op de weg bent met een fluovestje of als ze je ergens bijeen kunnen vegen omdat een auto je niet heeft gezien door je eigen stomme koppigheid? Ik zou het wel weten…
Naar mijn mening mag men dus zeker de maatregel invoeren dat het dragen van fluovestjes verplicht is, zowel voor motorrijders, als fietsers, als joggers,…