PDA

Bekijk de volledige versie : Paus laat gebruik condoom 'soms' toe


sarah.renders
21st November 2010, 09:46
Paus Benedictus XVI heeft het gebruik van het condoom 'in bepaalde gevallen' goedgekeurd, 'om het besmettingsrisico met HIV te verminderen'. Dat staat in een boek met interviews dat dinsdag verschijnt.
Op de vraag of 'de katholieke Kerk fundamenteel tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen is', antwoordde de paus: 'In bepaalde gevallen, wanneer de intentie het risico op besmetting verminderen, kan dat wel een eerste stap zijn om de weg te openen naar een meer menselijke, anders beleefde seksualiteit.'

In het boek van een Duitse journalist over tal van onderwerpen als pedofilie, het celibaat, de wijding van vrouwen en de relatie met de islam geeft Benedictus XVI slechts één voorbeeld om zijn woorden te illustreren, namelijk dat van een mannelijke prostitué.

'Er kunnen individuele gevallen zijn, zoals een mannelijke prostitué die een condoom gebruikt, waarin dat een eerste stap kan zijn naar een zedelijke verheffing, een begin van responsabilisering om weer tot het besef te komen dat niet alles toegelaten is en dat men niet alles kan doen wat men wil', aldus de paus.

'Dat is echter niet de manier om komaf te maken met het HIV-virus. Dat moet echt gebeuren in de vermenselijking van de seksualiteit', voegde de kerkvorst eraan toe.

Tot nu toe was het Vaticaan, naast onthouding, tegen elke vorm van contraceptie, zelfs om seksueel overdraagbare ziektes te voorkomen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101120_062
21 november 2010

Eigen mening
Het wordt tijd dat het standpunt van de Kerk over zaken als anticonceptie, abortus, homoseksualiteit, ... gaat veranderen. Onze maatschappij is over zulke zaken anders gaan denken en hierbij kan de Kerk in zijn denken niet al te veel achterblijven op de maatschappij. De uitspraak van de paus over het gebruik van het condoom in bepaalde gevallen is een stap vooruit, maar het zal volgens mij niet voldoende zijn om de andersdenktende maatschappij achter zich te blijven houden. In mijn ogen zal de Kerk dus nog veel minder radicaal moeten worden in sommige zaken om geloofwaardig over te komen.

sarah.schrauwen
21st November 2010, 10:18
Deze 'beperkte' toelating van een condoom is al een stap in de goede richting, niet alleen om de verspreiding van het HIV-virus tegen te gaan, maar ook om te vermijden dat er steeds meer kinderen geboren worden in een mensonwaardige omgeving.
Ik vind dat de Kerk nog méér anticonceptiemiddelen moet toelaten en dat ze er niet zo'n taboe rond moet maken: de gelovigen moeten niet alleen de Kerk volgen, ook de Kerk moet rekening houden met de wereld waarin de gelovigen zich nu bevinden, en dat is een wereld waarin de pil en condooms niet meer weg te denken zijn. De tijd dat we alleen maar seks hadden vanwege de voortplanting is immers al lang 'passé'.
De Kerk zou ook andere standpunten moeten veranderen of toch de teugels een beetje minder hard moeten aanspannen. De wetenschap maakt immers zijn opmars en verandert de wereld waarin wij leven, waardoor de Kerk meer op de achtergrond raakt, vanwege zijn ouderwetse of zelfs 'oubollige' opvattingen.
Een goed voorbeeld hiervan, naast hun standpunt over het gebruik van anticonceptiemiddelen, is hun opvatting in verband met euthanasie. Volgens de Kerk is 'het leven een geschenk van God en mag dit niet op onnatuurlijke wijze door de mens beëindigd worden' en hier sluit ik me volledig bij aan. Het leven is inderdaad een geschenk (of dit van God is, dat laat ik onbeantwoord) en de mens heeft geen enkel recht om dit van iemand af te nemen. Aan de andere kant moeten de kerkelijke leiders er wél rekening mee houden dat het leven ook op onnatuurlijke wijze gerokken wordt, zoals bij mensen die men met machines in leven probeert de houden. Als een persoon bv. niet meer zelfstandig kan ademen, dan leggen ze deze aan een machine die de ademhaling regelt. Maar de machine afzetten, omdat de persoon in kwestie meer als een plant dan als een mens leeft, DAT mag niet volgens de Kerk. Een opvatting om over na te denken, niet?
Ik vind dus dat het hoog tijd wordt dat de Kerk zijn gelovigen volgt, zoals de herder af en toe zijn kudde eens de juiste weg moet laten wijzen. De wereld en de manier van denken verandert, maar de Kerk blijft achter. Het lijkt wel alsof ze versteend is in de tijd en het is dus nu aan de kerkelijke leiders om van deze stenen Kerk een levendige en dynamische Kerk te maken, zodat de gelovigen weer écht iets hebben om na te streven en om in te geloven.

Stijnvdv
21st November 2010, 11:22
Het werd wel eens tijd dat ze zulke 'toegevingen' gingen maken... Er zijn zeer streng gelovigen in deze wereld en die zullen vele dingen die de Kerk hen oplegt ook zo opvolgen, in dit geval dan ook het verbod van anticonceptie middelen. Persoonlijk vind ik de logica achter het hele verbod al een raadsel, laat staan het feit dat ze plots toegevingen gaan maken. Wat zou Benedictus XVI ertoe hebben aangezet om deze beslissing te maken? Had hij misschien door dat de Kerk aan populariteit zou verliezen of aan het verliezen was door dergelijke overtuigingen te blijven doorvoeren?

'Er kunnen individuele gevallen zijn, zoals een mannelijke prostitué die een condoom gebruikt, waarin dat een eerste stap kan zijn naar een zedelijke verheffing, een begin van responsabilisering om weer tot het besef te komen dat niet alles toegelaten is en dat men niet alles kan doen wat men wil', aldus de paus.
''Een begin van responsabilisering om weer tot het besef te komen dat niet alles toegelaten is en dat men niet alles kan doen wat men wil.'' Eerlijk gezegd, wat geeft de Kerk de macht dat het mag beslissen over wat anderen doen met hun leven? Als iemand ervoor kiest om geen anticonceptie middelen te gebruiken is dat zijn of haar zaak, maar ik blijf er nog steeds bij dat een verbod opleggen toch lichtjes (als dat al geen understatement mag wezen) overdreven is.

Regelmatig verliest de Kerk aan geloofwaardigheid, vertrouwen. Als ze nog een lange tijd macht willen behouden denk ik dat het tijd is voor meer van deze maatregelen, zelfs al zijn die in de naam van God. In deze tijd van vooruitgang en technologie blijft de Kerk verdwaasd achter, zoals Sarah S al zei.

Elke Mertens
29th November 2010, 11:11
Het is al een stap in de goede richting, het is wel in 'beperkte' mate maar het is al een duidelijke vooruitgang. Toch zou de kerk meer anticonceptie middelen moeten toelaten zodat er nog minder seksuele overdraagbare ziektes bij mensen voorkomen en zodat er nog minder ongewenste zwangerschappen plaatsvinden. De kerk wilt toch steeds het beste voor de mensen? Dan zouden ze toch ook moeten weten dat het HIV-syndroom dodelijk is en dat men daar niets aan kan doen. Waarom zouden ze dit nog willen laten gebeuren? De paus heeft het condoom gebruik goed gekeurd maar ook maar in bepaalde situaties, waarom keurt hij dit niet goed in elke situatie? Het is één van de doodsorzaken het HIV-syndroom dat verder uitgroeit tot aids. De meeste mensen leiden hieraan en sterven hierdoor.Het is nodig dat de kerk zich toch eens op dit vlak gaat moderniseren zodat de mens ook terug wat meer vertrouwen in de kerk krijgt. Want de kerk maakt zich de laatste tijd niet zo populair tegenover de mens. En wat vindt de kerk van ongewenste zwangerschappen of kinderen die geboren worden in een erbarmelijke omstandigheden. Hier moet de kerk toch ook maar eens over nadenken zodat ze misschien gaan beseffen dat deze kinderen het ook niet altijd goed hebben. En men kan er ook niet altijd aan doen dat men zwanger geraakt, het is de natuur maar het is voorkomelijk door het gebruik van de pil en het condoom. Hier moet de kerk zeker eens goed over nadenken en een beslissing in nemen. Hopelijk blijft de kerk niet zo conservatief maar worden ze toch een beetje progressief. Ik zeg niet dat ze alles moeten veranderen maar ze moeten alles eens grondig nakijken en duidelijke beslissingen nemen. Zo kan men misschien toch een beetje doen aan de problemen in de wereld.