PDA

Bekijk de volledige versie : Obama zoekt samenwerking NAVO-Rusland voor raketschild


henrothy.robine
20th November 2010, 11:58
De NAVO-landen hebben een overeenkomst bereikt over de ontwikkeling van een raketschild. Daarbij zal samenwerking aangeboden worden aan Rusland, zo zei de Amerikaanse president Barack Obama vrijdagavond op de NAVO-top in Lissabon.
Het antiraketsysteem moet bescherming bieden aan Europa en de VS. Omdat het tot een akkoord kwam, is de Lissabon-top volgens Obama een "mijlpaal".

Morgen/zaterdag zal tijdens de NAVO-Rusland Raad in de Portugese hoofdstad het raketschild op de agenda staan. Daar zullen de NAVO-landen Rusland uitnodigen tot samenwerking, aldus Obama. Na afloop van de Raad zal een officiële mededeling volgen.

Indien het tot een samenwerking zou komen, zou dat alleszins ongezien zijn. Rusland is tot nu toe zeer wantrouwig tegen het Amerikaanse raketschild dat aan de grenzen van het land, in voormalige Sovjetstaten, gebouwd wordt.

Een antiraketsysteem zoals vorig jaar geschetst door de VS "biedt een rol aan al onze bondgenoten in de beantwoording van de bedreigingen van deze tijd", aldus de Amerikaanse president.

"We kijken ernaar uit met Rusland samen te werken om onze coöperatie uit te bouwen in deze materie en waar we erkennen dat we vele identieke dreigingen delen."

Bron: www.standaard.be (20/11/2010)

Persoonlijke mening: De bouw van een antiraketsysteem is volgens mij echt een onnuttige en zeer kostelijke bezigheid. Ik heb het moeilijk met het geloven van deze 'dreiging'. En laat dan nog dat er inderdaad een dreiging is van raketten, zal dit schild dan ook daadwerkelijk werken? Volgens mij is dit een zeer nutteloze en vooral heel dure bezigheid van de Amerikaanse regering.