PDA

Bekijk de volledige versie : Pendelaar moet NMBS smeken om kapot sein te herstellen


IsabellHoremans
20th November 2010, 10:57
Pendelaar moet NMBS smeken om kapot sein te herstellen
Infrabel kan niet anders dan excuses aanbieden en fout toegeven

SINT-GENESIUS-RODE/BRUSSEL - Pendelaar Patrick Empsen (59) klaagde een week lang bij de NMBS dat één van de seinlichten langs zijn traject defect was. Niemand die zijn bezorgdheid serieus nam. Tot ze gisteren bij Infrabel, na een telefoontje van onze redactie, plots paniekerig moesten vaststellen dat de man gelijk had. 'Een serieuze fout', luidt het.
Al jaren pendelt Patrick Empsen, bankier van beroep, dagelijks van Sint-Genesius-Rode naar Brussel, wat hem een meer dan gewone interesse voor treinen opleverde. Iets meer dan een week geleden merkte hij echter iets ongewoons op. 'Ik zag dat het seinlicht kapot was', vertelt hij. 'Het sprong wel nog op groen en geel, maar niet meer op rood. Toen dat dagen later nog altijd het geval was, begon ik me toch zorgen te maken. Zeker met de treinramp van Buizingen in het achterhoofd.'

Levens in gevaar

Empsen lichtte dan ook de treinbegeleider in, die het zou doorgeven. 'Maar weer gebeurde er niets.' Daarom bleef de pendelaar zijn klacht herhalen. 'Zonder gevolg', zegt Empsen, die zich dan maar tot onze krant richtte. 'Ik kon dit niet laten passeren. Hier werden toch onnodig mensenlevens in gevaar gebracht.'

Nochtans was infrastructuurbeheerder Infrabel ook na een telefoontje van onze redactie duidelijk. 'Een defect seinlicht dat onopgemerkt blijft? Uitgesloten', klonk het ferm. Maar voor alle zekerheid gingen ze toch maar eens kijken. 'En inderdaad, we moeten ons ten zeerste excuseren en deze reiziger bedanken voor zijn alertheid', zegt woordvoerder Bram De Saedeleer van Infrabel die de herstellingsploeg in allerijl in gang zette. 'Wat meer waakzaamheid van onze machinisten en onze technische diensten had dit kunnen voorkomen. Al zijn onze reizigers volgens ingenieurs nooit in gevaar geweest.'

'En toch zijn ze serieus in de fout gegaan', zegt pendelaar Empsen. 'Ik kan weer met een gerust hart de trein nemen, maar het bewijst wel hoe nalatig ze soms zijn.' Gisterenavond was het sein dan toch hersteld.

Bron: Standaard, zaterdag 20 november 2010Auteur: Dajo Hermans.

Eigen mening: De laatste jaren horen we niets anders dan slecht over de NMBS. De werknemers en werkgevers van de NMBS houden zich de laatste tijd alleen maar met zichzelf bezig en nemen het reizigersvolk niet au serieux. Staken kunnen ze als de beste, maar opletten als er iets mis is niet! Je hoort de NMBS de laatste tijd alleen maar klagen over de slechte werkomstandigheden of dergelijke, maar als er een dan een opmerking binnenkomt van een reiziger dat er iets aan de hand is met het sein langs de sporen dan negeren ze dit compleet, terwijl er daardoor wel mensenlevens in gevaar komen.

Het wordt tijd dat de NMBS zich gaat herpakken, want als ze zo blijven verder doen, krijgen ze het reizigersvolk alleen nog maar meer tegen. De mensen die nu al dagelijks de trein moeten nemen, kunnen niet meer lachen met hun gedrag. Door hen komen ze of te laat op het werk of helemaal niet aan op het werk en nu riskeren ze misschien hun levens nog, omdat de treinchauffeur niet oplet terwijl hij de trein aan het besturen is. Ik zou zeggen: NMBS doe er iets aan!

VanGenechten.Steven
20th November 2010, 17:52
Ze willen iets doen aan hun 'onveilige' reputatie en installeren nieuwe remsytemen.. Maar als er dan een reiziger een melding doet dat er een seinlicht niet goed functioneert (wat toch heel belangrijk is) wordt dat gewoon genegeerd. Waar zijn ze dan mee bezig? Ze mogen al van geluk spreken dat er zulke alerte reizigers zijn die het durven melden en dan nog negeren ze het. Onbegrijpelijk.

Niels Olieslagers
20th November 2010, 19:35
De NMBS komt de laatste tijd inderdaad niet al te positief in het nieuws. Voorvallen zoals beschreven in dit artikel zullen ook geen goed doen aan hun reputatie.
Ik vind het zeer onprofessioneel en onverantwoord dat ze reacties van de reizigers, hun klanten, negeren en deze zonder verder onderzoek naast zich neerleggen. Een gigantisch bedrijf als de NMBS, in opdracht van de Belgische federale overheid nota bene, zou toch beter moeten weten ...

Sanne.Nuydens
21st November 2010, 10:50
Sinds de treinramp in Buizingen denk ik dat veel treinreizigers (mezelf inbegrepen) bezorgd zijn om de veiligheid op het spoor.
Verhalen als deze slaan een serieuze deuk in het vertrouwen dat mensen stellen in de NMBS.
Het is hallucinant dat meldingen van een defect seinlicht niet serieus genomen worden binnen de NMBS, en dat de betrekking van de pers nodig is om gehoord te worden.
We kunnen alleen maar hopen dat de uitspraak van de vertegenwoordiger van Infrabel ("Reizigers waren volgens ingenieurs nooit in gevaar") ook effectief de waarheid is...