PDA

Bekijk de volledige versie : Vaticaan maakt rondzendbrief met richtlijnen tegen pedofilie


Charlotte.Smekens
20th November 2010, 09:16
Vaticaan maakt rondzendbrief met richtlijnen tegen pedofilie

- Vrijdag 19/11/10
- Bron: www.demorgen.be

Het Vaticaan bereidt een rondzendbrief voor aan bisschoppen over de hele wereld met richtlijnen voor "een gecoördineerd en doeltreffend programma" tegen pedofilie binnen de clerus. Dat heeft de Heilige Stoel vandaag laten weten na een vergadering van zowat 150 kardinalen.
De kardinalen waren met paus Benedictus XVI samengekomen voor een dag van "gebed en reflectie". Daarbij wisselden ze van gedachten over de huidige problemen van de katholieke kerk. De pedofilieschandalen die de kerk teisteren, stonden hoog op de agenda.

Kardinaal Levada, prefect van de Congregatie voor de Doctrine van het Geloof, zei dat de Congregatie naar alle bisschoppen een brief zal sturen met richtlijnen om pedofilie aan te pakken. Hij onderstreepte ook de aandacht die moet worden besteed aan de "selectie en de opleiding van de toekomstige priesters en religieuzen".

Levada suggereerde om "bisschoppenconferenties aan te moedigen met het oog op de ontwikkeling van doeltreffende en volledige plannen voor de bescherming van minderjarigen, ook in landen waar het probleem zich niet zo dramatisch heeft gemanifesteerd als in andere landen", aldus nog het Vaticaan in een communiqué. (afp/adb)


Persoonlijk vind ik het uiterst positief dat het Vaticaan inziet dat er binnen de clerus heel wat pedofilie voorkomt en hier nu eindelijk maatregelen tegen probeert te treffen, maar …de kans op slagen van hun rondzendbrief valt echter te betwijfelen. De brief wordt immers naar alle bisschoppen gestuurd, maar als je weet dat mensen als Vangheluwe en Léonard ook bisschoppen zijn, dan weet ik niet of de richtlijnen wel in de juiste handen terechtkomen. Het woord “richtlijnen” houdt bovendien in dat het hier slechts om aanwijzingen gaat en niet om concrete veranderingen. Zoals kardinaal Levada aangaf, wordt ook de aandacht die moet worden besteed aan de “selectie en opleiding van de toekomstige priesters en religieuzen” onderstreept. Als ik dit optel bij het feit dat de bisschoppen blijkbaar als probleemoplossers in plaats van probleemveroorzakers worden beschouwd, denk ik dat men nog heel wat zaken over het hoofd ziet. De Kerk moet natuurlijk naar de toekomst kijken en proberen nieuwe schandalen te voorkomen, maar ze zal ook haar huidige zelf kritisch onder de loep moeten nemen, zowel de huidige werking, structuur en samenstelling, als de lagere én de hogere lagen van de clerus, want de schandalen vinden klaarblijkelijk overal plaats.
Al bij al is het in mijn ogen positief dat de Kerk nu aanvaardt dat er inderdaad pedofilie binnen de clerus voorkomt en hieraan probeert te werken. Een doel als “de bescherming van minderjarigen” is maatschappelijk uiterst belangrijk. Toch vrees ik dat men de aard en de omvang van het probleem nog niet realistisch inschat en dat het “gecoördineerd en doeltreffend” programma op zich niet volstaat.