PDA

Bekijk de volledige versie : Beroemde prof: "We hebben allemaal psychische krachten"


Stefanie.Van.Rumste
19th November 2010, 10:52
Beroemde prof: "We hebben allemaal psychische krachten"
"... en kunnen soms de toekomst voorspellen"

De gerespecteerde psycholoog Daryl Bem van de Cornell University levert het eerste wetenschappelijke bewijs dat psychische krachten wel degelijk bestaan. Dat blijkt uit een studie die hij acht jaar geleden begon en net afgerond heeft. Zo zouden studenten een aantal woorden 'voorspeld' hebben tijdens een test. Voor sommige collega's van Bem was die 'toekomstvoorspelling' puur geluk voor de proefpersonen, maar volgens de mathematische kansberekening ging het om 1 kans op 74 miljard. Geluk?

In de film 'Minority Report' uit 2002 hebben sommige personages de kracht om in de toekomst te kijken. Hier: Tom Cruise en Samantha Morton.
Professor Bem voerde in totaal negen experimenten uit met meer dan 1.000 studenten. De resultaten daarvan staven allemaal - behalve één geval - het bestaan van psychische krachten.

Geheugen werkt in 2 richtingen
Tijdens één experiment moesten de studenten een lijst van woorden memoriseren en er zich daarna zoveel mogelijk van herinneren. Vervolgens werd hen gevraagd een vooraf willekeurig samengestelde lijst uit diezelfde woorden te typen en dat lijstje bevatte opvallend veel worden die ze zich eerder hadden herinnerd. Dat suggereert dat zij wisten welke woorden zouden geselecteerd worden om ingetikt te worden. Met andere woorden: het geheugen werkt in twee richtingen.

In een ander experiment liet hij de proefpersonen raden waar op het computerscherm een erotisch beeld zou verschijnen. Er was keuze tussen twee posities. Bleek dat 53,1 procent een correcte voorspelling gaf.

Nonsens?
Het onderzoek zal eind dit jaar verschijnen in het wetenschappelijke tijdschrift 'Journal of Personality and Social Psychology'. Maar het blad 'New Scientist' kon het nu al inkijken. NS stelt dat het experiment nu maar moet overgedaan worden door andere wetenschappers om te zien of zij tot dezelfde bevindingen komen. Heel wat collegae doen de studie alvast af als nonsens, zij het in vriendelijkere bewoordingen. (jv)

Bron: www.hln.be

Persoonlijke mening

Persoonlijk sluit ik me volledig aan bij de mening van de andere wetenschappers die deze bevindingen "nonsens" vinden. Natuurlijk ben ik wel van het principe "zeg nooit, nooit", het kan natuurlijk altijd zolang het tegendeel niet is bewezen.

Deze studies kunnen kloppen, maar mijn eerste gedachte gaat toch uit naar toeval. De professor heeft een test gedaan waarbij het eindresultaat 53.1 % was. Dit is voor mij niet voldoende om er echt van overtuigd te zijn dat de mens psychische krachten heeft.

Wel ben ik zeer benieuwd naar het gevolg hiervan, ik hoop dat we spoedig resultaten krijgen van de overige wetenschappers.

Isabel.Nys
23rd November 2010, 18:42
Ik denk dat dit een beetje 'wishful thinking' is. Wie wil er nu niet geloven dat je psychische krachten zou kunnen hebben. Ik sluit ook aan bij de 'nonsens', ook al ben ik ook benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.