PDA

Bekijk de volledige versie : Noodkreet na ''meest dodelijke jaar'' voor Afghaanse burgers


Stijnvdv
19th November 2010, 09:34
Een dertigtal ngo's actief in Afghanistan heeft de bondgenoten van de NAVO om "dringende maatregelen" gevraagd ter bescherming van de burgerbevolking. "2010 is voor de Afghaanse burgers nu al het meest dodelijke jaar van het decennium", benadrukken ze.
De noodkreet van de organisaties komt niet toevallig op de eerste dag van een grote NAVO-top in Lissabon, waar de bondgenoten zich zullen buigen over een tijdschema om de macht tegen 2014 aan de Afghaanse autoriteiten over te dragen.

"Afpersing, foltering en moord"
"Er is een enorm risico op wijdverspreid misbruik door de nationale veiligheidstroepen. Dat kan gaan van diefstal en afpersing over foltering tot het willekeurig vermoorden van burgers", waarschuwt Ashley Jackson van Oxfam. Samen met 28 andere organisaties - waaronder Afghanaid en de Onafhankelijke Afghaanse Commissie voor de Mensenrechten - ondertekende Oxfam de oproep.

Volgens de ngo's moet de NAVO de opleiding van Afghaanse militairen en ordediensten dringend verbeteren. Vanop het terrein lopen immers regelmatig berichten binnen over "willekeurige arrestaties en folteringen".

"Nu reageren"
"De recente onthullingen over misbruik door de Afghaanse veiligheidstroepen en milities moeten gezien worden als een alarmbel. Er is nog tijd om adequate controle op te zetten en dergelijke situaties te vermijden. Maar de NAVO moet nu reageren", besluit Jackson.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1184718/2010/11/19/Noodkreet-na-meest-dodelijke-jaar-voor-Afghaanse-burgers.dhtml

Ik begrijp persoonlijk echt niet hoe dat bepaalde mensen in deze wereld met andere kunnen omgaan. In dit artikel wordt er gesproken over nationale veiligheidstroepen die een enorm risico vormen op misbruik van de burgers. Dan begin ik mij toch al serieus vragen te stellen over hoe het nu zit met die veiligheidstroepen? Als deze zogenaamde nationale hulp of bescherming er voor de burgers zou moeten zijn, hen een veiligere omgeving zou moeten bieden maar dan alleen maar het omgekeerde weet te doen, ... Wat zijn deze milities in hemelsnaam mee bezig? Even voor de lol willekeurig burgers vermoorden? Hebben deze mensen dan helemaal geen gevoelens, zijn ze bloeddorstige beesten geworden?
Ik hoop althans dat hier gauw iets aan gedaan zal worden, het mag dan misschien wel ver weg zijn van ons landje, de hel waar de slachtoffers van dit misbruik door moeten valt volgens mij niet te onderschatten.