PDA

Bekijk de volledige versie : Afritten autosnelwegen worden aangepast tegen spookrijders


stijn.sprangers
18th November 2010, 20:59
Afritten autosnelwegen worden aangepast tegen spookrijders

In het voorjaar van 2011 krijgen afritten van autosnelwegen in Vlaanderen extra wegmarkeringen en signalisatie om spookrijden te voorkomen.

De federale politie telt jaarlijks 350 tot 400 spookrijders op de Belgische wegen. Vijf tot tien procent daarvan wordt onderschept. Tussen 1998 en 2008 veroorzaakten spookrijders 157 ongevallen, met 52 doden en 123 zwaargewonden tot gevolg.

'Veruit de grootste oorzaak van spookrijden is een vergissing: de autobestuurder neemt een afrit in plaats van een oprit van de autosnelweg. Verstrooidheid en onoplettendheid spelen dikwijls een rol, maar ook een onoverzichtelijke infrastructuur en slechte signalisatie hebben een impact. Een goede signalisatie gecombineerd met een goede infrastructuur kan veel voorkomen.'

Crevits maakt begin 2011 werk van bijkomende signalisatie en wegmarkeringen waar nodig. Deze kleine ingeprepen kosten in totaal 50.000 euro. Een dertigtal afritten in Vlaanderen moet structureel aangepast worden. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet bekend.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101118_126

mening:
350 tot 400 spookrijders per jaar, dat wil zeggen elke dag 1 spookrijder. Een gigantisch hoog aantal als je het mij vraagt. En spookrijders zijn echt een gevaar. Ik heb nog nooit een spookrijder tegen gekomen, maar ik kan me inbeelden dat wanneer je tegen 120 km/h aan het rijden bent en daar een spookrijder aan komt rijden eveneens tegen 120 km/h dat dit een zeer beangstigend gevoel geeft. Maar wanneer dit veroorzaakt wordt door een foute of onduidelijke signalisatie, dan wordt het wel heel hoog tijd voor aanpassingen vind ik. Dus doen zou ik zeggen.