PDA

Bekijk de volledige versie : Lijgers in opmars in China


Niel.OpdeBeeck
18th November 2010, 19:10
De verzorgers in de Chinese dierentuinen hebben er een hobby bij, het kweken van lijgers.


In de zoo van Hainan hebben ze zo al dertien kruisingen, van een leeuw met een tijger, rondlopen. De uitzonderlijke dieren zijn uiteraard de publiekslievelingen.

Dierenrechtenorganisaties zijn boos. Ze bestempelen het kweekprogramma als onnatuurlijk. In de wilde natuur zouden leeuwen en tijgers nooit met elkaar kweken, klinkt het. Bovendien worden er bij heel wat lijgers afwijkingen vastgesteld.

In buurland Taiwan is het kweken van lijgers al verboden.
bron:http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid990396/lijgers-in-opmars-in-china.aspx#rcomments

mening:Ik vraag mij af of het kweken van een lijger zoveel meerwaarde geeft aan de wetenschap. We kunnen alle mogelijke combinaties gaan uitproberen, laat ons het aantal bestaande dieren al goed verzorgen en ons geld voor betere dingen in de wetenschap gebruiken.

jonathan.bruyninckx
18th November 2010, 23:18
Als ik me niet vergis zijn de tijgers een bedreigde diersoort, dus het beste is om te proberen ze in stand te houden. door allerlei kruisingen te maken die niet natuurlijk zijn worden de overlevingskansen van de dieren een stuk kleiner. Ook is de kruising niet natuurlijk aangezien tijgers en leeuwen niet in dezelfde biotoop voorkomen. door meer kruisingen komen meer afwijkingen. Bijgevolg vind ik het niet verantwoord om te proberen de natuur volledig te beheersen zonder de gevolgen te kennen. ik zou het anderzijds niet erg vinden mochten de wetenschappers deze proeven doen met dieren waarvan er een teveel is, en zeker geen tekort, hoewel tegenwoordig meer en meer diersoorten bedreigd worden door de mens.

Nathalie.Tops
19th November 2010, 22:26
Uit het artikel kan ik afleiden dat het kweken van deze zogenaamde 'lijgers' enkel een commercieel doeleinde heeft. Deze lijgers zijn immers sensationeel nieuws, een rariteit, en brengen flink wat geld in het laatje van deze zoo. Eingelijk is het best zielig dat de mens, met geld als enige drijfveer, de natuur gaat beïnvloeden. Ik vind dat we als mens ook eens moeten nadenken bij de mogelijkheden van de wetenschap. We hebben misschien wel de mogelijkheid om nieuwe soorten als deze te creëren, maar is dat wel noodzakelijk?

In dit artikel kan ik niet terugvinden dat het kweken van deze soort een meerwaarde zou hebben of dat dit nuttig zou zijn voor de wetenschap. Ik neem aan van niet, omdat deze kruisingen niet gebeurden door wetenschappers. Bovendien hoorde ik eerder dat deze lijgers bepaalde afwijkingen hebben. De oorzaak zou de onnatuurlijke oudercombinatie zijn.