PDA

Bekijk de volledige versie : Spoordirectie probeert staking af te wenden


3s.
16th November 2010, 17:02
BRUSSEL - De directie van de spoorwegen probeert er de vakbonden vanmiddag van te overtuigen om af te zien van nieuwe acties. De christelijke spoorvakbond ACV-Transcom de socialistische bond ACOD Spoor hebben eerder op de dag het sociaal plan voor de goederenafdeling van de NMBS afgewezen.
Het ACV plant voorlopig geen acties, kondigt het aan. Maar de vakbond voegt er wel aan toe dat het zich in het gemeenschappelijk vakbondsfront zal 'beraden' over de volgende stappen. Nieuwe acties worden dus niet uitgesloten.

Luc Piens van ACV-Transcom zegt dat er te veel onzekerheid bestaat over de arbeidsvoorwaarden in het nieuwe bedrijf. In een dossier dat al twee jaar aansleept, wil de vakbond duidelijkheid over het hele plaatje alvorens het sociaal plan goed te keuren. Volgens Piens is er meer algemeen sprake van wantrouwen in de toekomst van het bedrijf.

Ook ACOD Spoor heeft het directievoorstel van sociaal plan voor de filialisering van NMBS Logistics afgewezen. Volgens Jos Digneffe van de socialistische spoorbond was bij de stemming 70 pct tegen het directievoorstel.

De spoordirectie wil een nieuwe actie vermijden. De top van het bedrijf heeft daarom vandaag nog een vergadering met de vakbonden belegd.

Bemiddeling

Eind oktober leek het dossier van de door Europa geëiste filialisering van NMBS Logistics, het vroegere B-Cargo, in een stroomversnelling te komen. Na bemiddeling van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) werd bekomen dat 531 betrokken werknemers statutair tewerkgesteld blijven.

De directie sprak toen van een akkoord, maar de vakbonden wilden nog niet zo ver gaan en zeiden dat ze het voorstel "enkel met een positieve benadering" zouden voorleggen.

Die positieve benadering kon het nationaal comité van ACV-Transcom dinsdag niet overtuigen.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101116_077
Raadpleging : 16/11/2010

Eigen mening :
Ik snap ergens wel dat ze staken,of in protest komen. Maar organisaties als de lijn of de nmbs zouden toch een aparte regeling moeten hebben. Omdat zij zorgen voor het openbare vervoer, en dit toch wel 1 van de belangrijkste dingen is in de maatschappij. Ook zijn er al zo veel werklozen, dat ik het vaak niet altijd snap dat er nog mensen staken. Hoewel in sommige gevallen de werkomstandigheden vaak de wensen over laten.