PDA

Bekijk de volledige versie : Robot wast patiënten


Tom Auwerx
15th November 2010, 18:22
Robot wast patiënten

Onderzoekers van het Amerikaanse Georgia Instituut voor Technologie hebben een robot ontworpen die gebruikt wordt om ziekenhuispatiënten te wassen. Cody gebruikt een camera en een laser om gegevens te verzamelen over de persoon die gewassen moet worden en gaat vervolgens aan de slag.

Krachten doseren
Voornaamste opdracht voor Cody is dat hij zijn krachten moet doseren. Drukt de robot de spons te hard op de huid van de patiënt, dan doet hij hem of haar misschien pijn. Drukt de robot te zacht, dan wordt een patiënt niet terdege gewassen.

Hoofdonderzoeker Chih-Hung King liet zichzelf wassen door de robot. "In het begin voelde ik me een beetje gespannen, maar dat ging al snel over", zegt King. "De robot heeft me geen pijn gedaan."

Besparingen
De robot kan ingezet worden in ziekenhuizen en bejaardenhuizen. Hierdoor heeft het menselijke personeel tijd voor andere werkzaamheden en zijn er minder mensen nodig in de zorg.

Schaamte
Een bijkomend voordeel van de wasrobot is dat veel mensen niet graag een sponsbad krijgen van een mens, omdat ze zich dan misschien zouden schamen. Ook is een wasrobot mogelijk hygiënischer.

Eigenschappen :

Dit is een zeer goede vooruitgang voor ziekenhuizen en ook rusthuizen. Het wassen van een patiënt veroorzaakt zeer snel rug klachten bij velen verpleeg(st)ers over verzorg(st)ers. Natuurlijk moeten we wel uitkijken dat niet al het personeel vervangen is door robots want dan gaat de menselijkheid er ook uit en dat is ook niet altijd even prettig voor de patiënten of bejaarden. Ik heb zelf 4 jaar bejaardenzorg gedaan en heb uit ervaring geleerd dat de bejaarden zeer dankbaar zijn voor het werk dat je doet. Maar wat deze patiënten en bejaarden soms veel nodig hebben is iemand waarbij ze hun hart kunnen luchten. En dat is een van de punten die je aan een robot niet zal kunnen mee geven omdat een computer telkens hetzelfde zal reageren op dezelfde input en een mens kan daar gevarieerd op reageren.

Eva Thijs
15th November 2010, 18:35
Enerzijds vind ik dit een mooie uitvinding. Mensen hoeven zich niet te schamen voor de verzorger/ster of verpleger/ster. Ook is het werkbesparend.
Maar anderzijds vind ik wet dat mensen in een ziekenhuis of een rusthuis dan meer een nummertje worden dan een individu. Als er steeds meer personeel vervangen wordt door robots, verwateren de sociale contacten van de patiënten en bewoners. Met wie kunnen ze dan praten? Van wie krijgen ze liefde?
Nog een bijkomend iets: wat als er iets mis is met de robot en opeens wel mensen pijn doet?

Davy.Lostermans
15th November 2010, 19:13
Ik volg volledig het standpunt van Eva. Verzorgers/verplegers vinden net het sociaal contact met de mensen één van de grootste drijfveren om dit werk te doen. Ik spreek uit ervaring. Als alles stilaan uit handen wordt genomen door machines of robots, dan zullen de verplegers en verzorgers hun nut gaan verliezen. De zorgvragers hebben net nood aan dat lichamelijke en sociale contact. Het stimuleert ook hun levenskwaliteit!
Om even op het argument van Tom te reageren ivm rugklachten en orthopedische problemen. Er wordt tijdens de verzorging -en verplegingsopleidingen tegenwoordig heel wat aandacht besteedt aan het ergonomisch handelen. Dit laatste kan de problemen grotendeels minimaliseren.

ellen.snoeckx
15th November 2010, 21:31
Robots, allemaal goed en wel, maar ik vind dat men begint te overdrijven. Je hoort tegenwoordig vaak over dingen die nu door robots kunnen worden gedaan (denk maar aan dat artikel van een paar weken geleden over een volledig robotgestuurde auto).

Oké, die robots kunnen heel goed helpen waar er bijvoorbeeld mensen te kort zijn (zoals in dit geval in bejaardentehuizen, ziekenhuizen, ...), maar het is zo onpersoonlijk. Een machine komt je snel wassen en voila, gedaan. Geen babbel, geen gelach, geen opmerkingen die je kunt geven als je die hebt, ... Helemaal niets.

Zoals eerder al verteld werd willen veel patienten wel eens een babbeltje slaan met de verpleegsters, maar dat zal niet gaan als ze een robot krijgen ipv hun vertrouwde verpleegsterr...

Bovendien denk ik dat dit in bejaardentehuizen best wel eens een probleem zou kunnen geven: bejaarden vinden het trouwens in het algemeen moeilijk om zich aan te passen aan nieuwe dingen, zoals de huidige technologie. Volgens mij gaan zij het niet fijn vinden om ineens een robot voor hen te zien staan... Zij kennen daar immers erg weinig van en zijn er ook niet mee vertrouwd (Als je al bekijkt hoe lastig het voor hen al vaak is om aan een gsm gewend te geraken, wat gaat dat dan geven met die robots??)

Tenslotte lijkt me dit ook vrij gevaarlijk: technologie heeft nogal de neiging om stuk te gaan, te crashen, vast te lopen, ... kortom, niet goed te werken. Wat als zo'n robot tilt slaat terwijl hij iemand aan het wassen is? Ik zou het niet willen meemaken...

vincent.van.houtven
18th November 2010, 09:24
Het idee op zich vind ik goed. Maar alle neveneffecten die zich kunnen voordoen... Om één van deze neveneffecten aan te tonen heb ik een stukje tekst uit het artikel geknipt.

Besparingen
De robot kan ingezet worden in ziekenhuizen en bejaardenhuizen. Hierdoor heeft het menselijke personeel tijd voor andere werkzaamheden en zijn er minder mensen nodig in de zorg.

Welke andere werkzaamheden zijn dit dan? Mijn vriendin werkt in deze sector, en zij is constant bezig met de bejaarden. Zoals eten brengen, bedden opmaken, bejaarden wassen, bejaarden aankleden en noem maar op... wie in deze sector werkt, moet echt hard werken. Deze mensen staan zelden stil.

Minder mensen nodig in de zorg... Zoals ik in de bovenstaande alinea al aangehaald heb, deze mensen hebben werk genoeg. Dus minder mensen om voor de bejaarden te zorgen is niet bepaald bevorderend. En dan heb ik het nog niet over het aantal werklozen dat dan misschien gaat stijgen...

Als laatste wil ik zoals Tom, Eva, Davy en Ellen nog aanhalen, is zo'n robot wel te vertrouwen? Stel dat er iets misgaat... Wat zijn de gevolgen?

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1181919/2010/11/12/Robot-wast-patienten.dhtml