PDA

Bekijk de volledige versie : Mijn auto, dat ben ik


Barst
12th November 2010, 23:34
Mijn auto, dat ben ik


Omdat mensen zo op elkaar lijken, willen ze zich van elkaar onderscheiden. De auto is het middel bij uitstek om een eigen identiteit aan te meten. Mensen zijn hun auto! Een BMW-rijder voelt zich in ieder geval een ander mens dan een bezitter van een Audi of Mercedes.


Om niet helemaal van elkaar te vervreemden, kiezen de meeste mensen wel allemaal voor zwarte lak, of de laatste tijd - om zich tegen de zwartrijders af te zetten - maagdelijk wit.

Argument van de autoverkopers: kies een zwart of wit model, want die verkoop je straks weer het makkelijkst. Steeds is het criterium 'wat de meeste mensen willen'.

Eigenaardig fenomeen. Omdat de kopers denken dat de meeste mensen zwart willen, kiezen ze voor zwart. Of ze dat zelf - in hun diepste - wel willen, vragen ze zich niet eens af. De eigen wil wordt verdrongen door de veronderstelde wil van de ander.

De mens die met zijn nieuwe auto een hoogstpersoonlijke eigen identiteit meent te hebben verworven, kan nu zijn hoogstpersoonlijke eigen richting oprijden. Omdat die richting voor de meeste mensen dezelfde is, staat hij om de haverklap in de file. De bestuurders kunnen zich hier in alle rust aan elkaar spiegelen. Als ik iemand naast mij in precies dezelfde auto zie zitten, denk ik een moment: dat ben ik!

Sommige mensen willen zich met hun auto's gezamenlijk van anderen onderscheiden. Het gaat niet om 'ik' maar 'wij'. In mijn dorp rijden de meeste vrouwen rond in zwarte Rangerovers. Het is je reinste mimicry. Het lijkt soms alsof de wereld door een zwart vrouwenleger wordt bezet. Ook dragen de bestuurster - zelfs bij donker weer - zwarte zonnebrillen. Ik kan me voorstellen dat, als ze elkaar zien rijden, ze het gevoel hebben dat ze tenminste niet alleen zijn en het allemaal samen goed hebben getroffen.

Voor mensen die zich via hun automerk van anderen willen onderscheiden, is het een triest feit dat auto's van binnen steeds meer op elkaar gaan lijken. De financiële crisis heeft de autofabrikanten in elkaars armen gedreven. Ze drukken de kosten door gezamenlijk inkopen te doen en de eigen technologie te verkopen. Sommige onderdelen van Mercedes en BMW zijn precies hetzelfde. Het onderstel van de Saab 9-5 is gelijk aan dat van de Opel Insignia. Hebben eigenaren van een Peugeot, Citroën, Mini en Saab dan bijna dezelfde auto? En een filosofische vraag: is een Saab met een BMW-motor nog wel een Saab? Waarom zou een klant dan niet gewoon een BMW kopen?

Volgens Spyker Cars-topman Victor Muller zou je eenheidsworst krijgen als het er bij het autorijden alleen maar om zou gaan om op de beste en meest efficiënte manier van A naar B te komen. Dan zou iedereen in een Hyundai rijden. 'Perfecte auto, tien jaar garantie.' Volgens Muller draait alles om de 'emotionele binding' die consumenten met een auto hebben.

Imago en styling worden dus steeds belangrijker dan de techniek in een auto. Maar welke noodkreet lees ik deze week in de krant? Ook uiterlijk gaan auto's steeds meer op elkaar lijken. Een VW Passat en een Skoda Octavia zijn haast niet meer te onderscheiden. Dat zadelt hun eigenaars met een identiteitscrisis op!

Wat is er aan de hand? Volgens ontwerper Axel Enthoven hoppen autodesigners snel van het ene naar het andere automerk en nemen de constructeurs geen risico's meer. Hun voorzichtige aanpak is schadelijk voor design. De schuld ligt volgens Enthoven bij de consumentenonderzoeken. 'Wanneer je de marketing laat beslissen, dan lijken alle auto's op elkaar. Iedereen tevreden stellen is nefast. Zo creëer je geen eigen gezicht.'

Ik zag laatst een foto van de 'gemiddelde wereldburger' in de krant. Onderzoekers hadden de gemiddelde gezichtskenmerken van alle mensen op aarde berekend. De man heeft bruine ogen die 3,5 cm uit elkaar staan, zijn huid is caramelkleurig, zijn mond 5,1 cm breed en zijn neus maakt een hoek van 30 graden. Hij lijkt niet op iemand die ik ooit heb gezien. Bestaat de gemiddelde wereldburger wel?

De vraag waarom wij vinden dat alle Chinezen op elkaar lijken, en waarom zij dat van ons vinden, kan ik niet beantwoorden. In ieder geval is het zo dat, nu ze allemaal in onze auto's rijden en wij in de hunne, we steeds meer op elkaar gaan lijken. En zo komt de gemiddelde wereldburger toch dichterbij.

Oscar vanden Boogaard is schrijver


DS, 12-11-2010

Maximous
13th November 2010, 16:53
Het is een spijtige zaak dat niemand meer voor originaliteit kiest. Aan de andere kant snap ik ook wel dat niet iedereen wil gezien worden in een fluo-roze Mini-Cooper. Het feit dat mensen alsmaar meer op elkaar gaan lijken, benadrukt nog maar eens dat de mens een kuddedier is en zijn eigen gedachtegoed niet wil volgen.

Belinda.Vandenbempt
14th November 2010, 13:38
Het valt mij steeds op dat het vooral de vrouwen in hun grote en hoge wagens zijn (lees: legertanks), al dan niet met zwarte zonnebril, die slecht kunnen rijden. Ik vrees dat hun wagen hen meer zekerheid biedt, mochten ze een ongeluk veroorzaken. Triest is dan wel het feit dat, wanneer ze iemand overhoop rijden, dit slachtoffer praktisch altijd overlijdt aan zijn verwondingen omdat hij geraakt wordt op zijn zwakste plaats, nl. het hoofd.

Verder blijft de auto het paradepaardje van het gezin. Ik wil hen allemaal geen 10 cent geven, de mensen die een dure auto op hun oprit hebben, maar de broeksriem hiervoor moeten aanhalen. Voor velen wijkt de auto op de laatste plaats, wanneer ze in financiële moeilijkheden zitten. Toevallig keek ik vorige week naar een programma dat een gezin "in het rood" in kaart bracht. Ze hadden een dure Audi A4 op de oprit. Kostprijs: 30.000 euro. Het interieur was in leder. Uitermate schrijnend was het feit dat dit gezin een maandelijks inkomen had van om en bij de 5.000 euro en al wat zich binnenhuis bevond op krediet gekocht was. Ruwe schatting van hun schulden die nog niet afgelost waren: 150.000 euro! De ouders gingen zelfs zo ver dat ze om financiële steun gingen aankloppen bij hun inwonende kinderen. Verdriet en zorgen alom.
Maar... de vrouw des huizes wou er in geen geval van weten om haar blitse wagen van de hand te doen. No way! Ze zei letterlijk dat ze in geen andere, goedkopere auto zou rondrijden. Op de vraag "waarom", zei ze dat de dure wagen haar een hoog imago gaf bij buitenstaanders. Nu vraag ik mij af: "Waar ben je dan mee bezig?"

Persoonlijk vind ik dat een auto:
- binnen je budget moet passen
- dient om je van plaats A naar B te brengen
- veilig moet zijn
- toch een béétje milieuvriendelijk moet zijn.

Het is zoals met merkkleding, dure wijn, ... Neem hun etiket eraf en velen kijken er niet eens meer naar omdat ze er niet mee kunnen pronken.
Vele consumentenprogramma's ten spijt laten mensen zich nog altijd vangen in dit soort zaken.

Eva Thijs
14th November 2010, 14:55
Waarom zijn auto's toch zo belangrijk voor sommige mensen? Oké, het is leuk om een snelle wagen te hebben maar ik vind niet dat je aanzien kunt kopen. Bovendien zijn zware auto's ook slecht voor het milieu.
Mijn mening is: doe gewoon, koop een auto die functioneel is.
Heel het artikel is in mijn ogen meeloperij. Mensen willen zich onderscheiden door een dure auto te kopen, maar tegelijkertijd willen ze die wel in dezelfde kleur als de auto van alle anderen.

veronique.geussens
14th November 2010, 19:16
[QUOTE=Belinda.Vandenbempt] Triest is dan wel het feit dat, wanneer ze iemand overhoop rijden, dit slachtoffer praktisch altijd overlijdt aan zijn verwondingen omdat hij geraakt wordt op zijn zwakste plaats, nl. het hoofd.

[/QUOTE]
Heb je hier bewijs van? Indien ja, zou ik deze graag hebben ? Gewoon om even door te lezen en iets meer te weten komen over het oorzaak-gevolg van grote auto's.
Anders is het gewoon een veronderstelling...

Belinda.Vandenbempt
15th November 2010, 14:06
Beste Véronique

Deze uitspraak heb ik inderdaad niet zomaar even uit mijn mouw geschud, maar werd gedaan door een specialist terzake. Het is al enige tijd geleden dat dit op televisie was en dus kan ik het niet zwart op wit voorleggen. Je moet hier echter geen professor voor zijn, om te weten wat er gebeurt wanneer iemand, gezeten in zo'n mastodont van een auto, niet op tijd kan remmen voor een voetganger/fietser. Daar waar een "gewone auto" iemand aanrijdt ter hoogte van de benen, zal een type 4x4 iemand verwonden ter hoogte van het hoofd. Zoals steeds zal je bij een ongeluk geluk moeten hebben, maar normaal gezien zijn de overlevingskansen van het eerstgenoemde slachtoffer groter dan bij het laatste.

Kenny
15th November 2010, 17:48
Voor mij is het merk ook absoluut niet belangrijk, zolang het maar een BMW is.