PDA

Bekijk de volledige versie : Tweetaligheid kan Alzheimer tot vijf jaar vertragen


Stefanie.Van.Rumste
11th November 2010, 17:57
Tweetaligheid kan Alzheimer tot vijf jaar vertragen

Mensen die twee talen spreken krijgen pas op latere leeftijd te maken met Alzheimer. Dat beweren enkele Canadese onderzoekers.


De onderzoekers hebben in totaal een 200-tal Alzheimer-patiënten onderzocht. Opmerkelijk was dat bij personen die twee of meer talen spreken, vaak pas vijf jaar later de eerste symptomen van de ziekte werden vastgesteld.

"Dit wil niet zeggen dat tweetaligheid de ziekte van Alzheimer of andere cerebrale aandoeningen kan voorkomen. Wel blijken bepaalde delen van de hersenen hierdoor beter getraind te worden, waardoor de ziekte zich pas op latere leeftijd ontwikkeld", aldus dokter Craik, één van de onderzoekers.

Bron:www.gva.be

Persoonlijke mening:

Dit artikel is maatschappelijk relevant omdat er op dit moment zowat 35.6 miljoen mensen lijden aan Alzheimer en dementie. Wetenschappers voorspellen dat dit de komende twintig jaar bijna zal verdubbelen. Er zouden dan 65.7 miljoen mensen aan deze ziekte lijden.

Wat de Canadeze onderzoekers hebben ontdekt is een mooi voorbeeld van hoe we Alzheimer kunnen uitstellen. Maar dit onderzoek is niet geheel relevant omdat er slechts een 200-tal Alzheimerpatiënten zich hebben laten testen. Dit is dus niet relevant voor de gehele wereldbevolking. Maar door dit onderzoek kunnen we wel afleiden welk deel dat we in onze hersenen kunnen trainen om Alzheimer en dementie tegen te gaan.

Kimberly.Bossaerts
11th November 2010, 22:32
Ik vind het wel al een geweldige ontdekking. Op deze manier zijn wetenschappers misschien wel op de goede weg om een goede remedie te vinden tegen alzheimer. Het is niet echt op grote schaal getest, maar het is zeker wel een doorbraak. Wanneer men dit verder onderzoekt kan het dus een mooi resultaat opleveren voor mensen met alzheimer, een ziekte die toch wel een aanzienlijk deel van de bevolking treft.

Eva Thijs
12th November 2010, 08:40
Toen ik het artikel las dacht ik eerst: dat is zever!
Maar als ik er over begin na te denken, vind ik er ergens wel een logica in.
Jammer dat ik niet twee-talig ben. Gelukkig wordt er op de lagere school al Frans onderwezen. We moeten proberen om de kinderen hun hersenen goed te laten ontwikkelen en als een tweede taal spreken ervoor kan zorgen dat je langer leeft, dan moeten we dat zeker aanmoedigen.

Mortelmans Bart
15th November 2010, 00:31
Wat vreemd!! Dit vind ik echt wel raar eerlijk gezegd. Knap dat de wetenschap eigenlijk al zo ver staat. We staan er soms te weinig bij stil hoe dat wij van primitieve Neandertalers naar een ultra technologische wereld gegroeid zijn. Eigenlijk te zot voor woorden. Ik denk dat er binnen honderden jaren echt nieuwe uitvindingen gaan komen die er voor zorgen dat de mens 10 jaar langer leeft. Als ze nu al ontdekken dat je een ziekte kunt uitstellen, waarom dan niet? Ik ben ik er eigenlijk echt van overtuigd dat we echt het bovenstaande gaan kunnen realiseren. Ik vraag me soms af waar dit gaat eindigen. Ik zie een ziekte een beetje als deel van onze wereld die het ons moeilijk maakt, maar wij als mens moeten bouwen aan de wereld want de wereld is nog niet af. De uitspraak 'Being the hands of god' is hier echt van toepassing. God heeft de wereld geschapen, maar hij heeft niet enkel goede dingen geschapen ook slechte dingen (ziektes bijvoorbeeld) en ik denk dat god de opdracht gegeven heeft aan ons om samen met hem aan die wereld te bouwen. De uitspraak bewijst dit ook, wij zijn letterlijk de handen van god die de onvolmaakte wereld moet repareren. Ik denk dat de wetenschap hier wel goed op weg is en echt de wereld aan het vormen en bouwen is, maar we maken onze wereld ook kapot door al deze wetenschappelijke onderzoeken. Contradictie?
We moeten inderdaad dus stilstaan bij onze wetenschap, wat ik in het begin vermelde, maar we moeten ook stilstaan bij de 'ont-making' van onze wereld. En dat gebeurt de dag van vandaag te weinig denk ik. Ik wijk heel ver af van dit onderwerp, maar ik probeer gewoon een nieuwe denkpiste te bedenken om over na te denken. Zijn we de dag van vandaag eigenlijk goed bezig? Is al die wetenschap wel goed? Ik weet het niet zo goed eigenlijk? Voor mij gaat de wetenschap een belangrijk knooppunt zijn in de toekomst of niet?

peacheach
15th November 2010, 11:43
Voor Alzheimer en andere degeneratievormen van het geheugen bestaan spijtig genoeg nog geen medicijnen. Men is hier wel reeds lange tijd onderzoek naar aan het doen en aagetoond is dat het actief houden van de hersenen de ziekte zou kunnen vertragen. Niet enkel hersenspelletjes zouden helpen, maar ook lichamelijk actief blijven blijkt effectief. Ook al eerder ontekt is dat vitamine B de kans op het krijgen van Alzheimer zou kunnen verlagen. Er zullen vast nog heel wat andere remedietjes zijn, maar wat vaststaat is dat alle onderzoeken echter nog in de testfase zijn.

Ik denk niet nu dat het bekend is dat tweetaligheid ook een vertragend effect zou hebben meer mensen hun kinderen tweetalig zullen gaan opvoeden, toch niet enkel om deze reden. Ik denk er zelf over na om mijn kinderen later tweetalig op te voeden, maar ik zou het niet doen met als belangrijkste motief eventuele Alzheimer te vertragen.

Ik hoop dat men in de toekomst een manier kan vinden om zulke degeneratieprocessen te vertragen of eventueel te genezen omdat het toch veel mensen betreft. In België alleen al lijden naar schatting maar liefst 158 000 mensen aan dementie (5% van de mensen ouder dan 65 en dit percentage neemt toe naar 20% bij de mensen vanaf de leeftijd van 80 jaar).

Tine Keersmaekers