PDA

Bekijk de volledige versie : Fouten in sollicitatiebrief zijn fataal


Barst
11th November 2010, 14:40
Fouten in sollicitatiebrief zijn fataal


BRUSSEL - Vier op de vijf personeelsverantwoordelijken van Belgische bedrijven verwijzen sollicitatiebrieven naar de prullenmand als er schrijffouten instaan.


Dat blijkt uit een bevraging die het financieel uitzend- en detacheringsbureau Accoutemps dit jaar uitvoerde bij 1.957 personeelswervers uit 13 landen, van wie 226 uit ons land. De resultaten staan in het online VDAB-Magazine.

Slechts 22 procent van de Belgische ondervraagden stelt geen punt te maken van een of meerdere schrijffouten. De Belgen blijken terzake minder tolerant, want het gemiddelde van alle 1.957 recruiters in de 13 landen ligt op 28 procent.

Een aantal van de Belgische ondervraagden storen zich echter niet aan een enkele fout. Zo besluit 57 procent de kandidaat pas niet te selecteren als er twee of meer fouten in de brief staan.


Blog DSBiz, 10-11-2010

ellen.snoeckx
12th November 2010, 17:34
Ik denk dat dit ergens wel normaal is. Een sollicitatiebrief dat vol met fouten staat geeft immers echt wel een slechte eerste indruk. Bovendien moet je het ook eens vanuit het standpunt van de werkgever bekijken: je krijgt een hele hoop sollicitatiebrieven aan en je kunt uiteraard belange na niet iedereen aannemen. Dus je kiest toch sowieso voor de 'beste' kandidaten. Die eerste sollicitatiebrief is dus al zeer belangrijk want daardoor gebeurt de eerste selectie (daarna nog een selectie bij het sollicitatiegesprek enzo...). Waarom zou je een sollicitatiebrief bijhouden die vol fouten staat, terwijl je ook nog een hoop brieven hebt waar geen fouten in staan? Ik zou ook wel weten welke sollicitaties ik een kans zou geven en welke niet. Uiteindelijk is het toch maar een klein percentage dat de job krijgt...

Charlotte.Smekens
13th November 2010, 09:52
Volgens mij is de “fataliteit” van de fouten in een sollicitatiebrief een beetje overroepen. Ik veronderstel dat het soort job waarvoor je solliciteert hierin een rol speelt: de job van een bandwerker houdt toch net iets anders in dan bijvoorbeeld de job van een secretaresse of leerkracht. Persoonlijk verwacht ik dat er in overeenstemming met het werk andere eisen aan de sollicitatiebrief gesteld worden. Aangezien men hier over bedrijven en sollicitatiebrieven spreekt, lijkt het me dat het sowieso al over een beperkt aantal functies gaat en bijvoorbeeld niet over de job als kraanwerker waarbij je enkel een sollicitatiegesprek moet ondergaan.
Bij jobs waarin een correct taalgebruik belangrijk is, ben ik het wel eens met Ellen dat er bij de selectie van de geschikte kandidaat de brieven met schrijffouten er onherroepelijk uit vliegen.

Eva Thijs
13th November 2010, 10:46
Dat er sollicitatiebrieven in de vuilbak belanden als er schrijffouten instaan begrijp ik wel. Voor sommige beroepen is het een vereiste dat de werknemer foutloos kan schrijven. Maar bij vele andere beroepen maakt je schriftelijke taalvaardigheid niet veel uit en ik vind het dan wel erg dat er vele werkzoekende niet aan een baan geraken omdat er schrijffouten in hun sollicitatiebrief staan.

Diethe Segers
13th November 2010, 12:31
Ik vind dit zeer logisch. Het is belangrijk om met een sollicitatiebrief een goede eerste indruk te maken. Als je dan schrijffouten maakt is dit al helemaal om zeep.

Maar ik ben het wel eens met Charlotte dat er afhankelijk van het soort job andere eisen aan de brief moeten worden gesteld.
Bij jobs als secretaresse of leerkracht e.d. is het zeer belangrijk foutloos te kunnen schrijven. Moest ik dan de brieven voor me krijgen zou ik diegene met schrijffouten onherroepelijk in de vuilbak gooien.

Belinda.Vandenbempt
14th November 2010, 13:07
Persoonlijk vind ik dat in geen enkele sollicitatiebrief een fout mag staan. Mensen maken dikwijls uren werk van hun uiterlijk, want ze willen er pico bello uitzien. Met al de moderne snufjes die ons nu ter beschikking staan moet het voor iedereen mogelijk zijn om een foutloze brief op te sturen.

Waar ik mij ook aan kan ergeren zijn de mensen die de moeite niet nemen om je naam juist te schrijven. Ook aan de telefoon kan je vragen om een naam te spellen. Het geeft de werkgever alleszins de indruk dat je er werk van wil maken en dat je niet nonchalant bent.

Het is het totale pakket dat moet kloppen: een verzorgde brief en CV, een verzorgd voorkomen, een aangepast taalgebruik en overredingskracht. Voldoe je niet aan het eerste criterium, dan zal er ook geen sollicitatiegesprek komen en verpruts je je kansen.

wim leenaerts
14th November 2010, 13:19
Bij jobs waarin een correct taalgebruik belangrijk is, ben ik het wel eens met Ellen dat er bij de selectie van de geschikte kandidaat de brieven met schrijffouten er onherroepelijk uit vliegen.
Bij jobs als secretaresse of leerkracht e.d. is het zeer belangrijk foutloos te kunnen schrijven. Moest ik dan de brieven voor me krijgen zou ik diegene met schrijffouten onherroepelijk in de vuilbak gooien.
Als bedrijfsleiders kandidaten met spelfouten in hun sollicitatiebrief afwijzen, heeft dat niets te maken met de al dan niet aanwezige taalkennis van de sollicitant en de behoefte daaraan in de betreffende functie.
Als iemand spelfouten maakt in een sollicitatiebrief en daardoor niet geselecteerd wordt, is dat omdat zo'n brief veel zegt over de manier van werken van die persoon. Iemand die nauwkeurig en zorgvuldig werkt, maakt geen spelfouten. Iemand die van zichzelf weet dat zijn of haar kennis omtrent spelling en zinsbouw niet optimaal is, leest zijn brief meerdere malen na, laat hem ook nalezen door anderen, gebruikt de spellingcorrector van zijn tekstverwerker en neemt ook eens een woordenboek ter hand.
Spelfouten duiden vooral op een gebrekkige werkhouding en het is daarom dan ook begrijpelijk dat een eerste grove selectie gebeurt op basis van spelfouten.