PDA

Bekijk de volledige versie : Alvast één spoorstaking opgeschort


Noël Van Thielen
10th November 2010, 14:10
BRUSSEL - De spoorstaking die door de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS) was aangekondigd voor 15 november, gaat niet door. Dat laat de OVS zelf weten.
De vakbond diende vorige week een stakingsaanzegging in voor de Antwerpse treinbegeleiders. Na overleg met de directie, zo zegt de OVS, is evenwel voor de voornaamste problemen een oplossing gevonden en wordt aan andere gewerkt. De staking van 15 november wordt bijgevolg opgeschort.

OVS klaagde onder meer het personeelsgebrek aan. In 2011 zullen 166 treinbegeleiders worden aangeworven. Dat proces wordt versneld, aldus de OVS. De vakbond dringt er op aan dat dit nog wordt opgedreven, gezien de tekorten in Oost- en West-Vlaanderen.

Er wordt ook iets gedaan aan de werkdruk door de nieuwe dienstregeling. Er zullen 'adempauzes' worden ingelast.

Maar daarmee zijn de problemen op het spoor niet afgewend: dinsdag werd een nieuwe stakingsaanzegging ingediend, ditmaal door het Autonoom Syndicaat voor Treinbestuurder. Op 23 november wordt mogelijk actie gevoerd.

bron: De Standaard woensdag 10 november 2010, 13u54

Commentaar: Ik vind dit al een grote stap in de goede richting. Ik zelf begrijp wel dat er stakingen ontstaan maar ik zie het nut niet in van langdurige stakingen. Ze zijn misschien wel effectief maar het moet ook realiseerbaar zijn. Daarom is het zeer positief dat de vakbonden en de directie het toch al een beetje met elkaar eens zijn.
Het is ook goed dat er banen nodig zijn aan de spoorwegen. Zo daalt de werkloosheid ook weer een beetje. De mensen van de spoorwegen zijn allen tevrede en ook de treinreizigers zullen dit zeker positief vinden. Hopelijk zal er ook genoeg respect komen van de reizigers t.o.v. de controleurs. Zodat alles goed blijft verlopen.