PDA

Bekijk de volledige versie : Spoorbazen verdedigen remsysteem voor commissie Buizingen


stijn.sprangers
9th November 2010, 10:10
BRUSSEL - Veiligheid is en blijft een prioriteit bij het spoor. Die boodschap hadden de toplui van de drie Belgische spooroperatoren voor de leden van de bijzondere Kamercommissie Spoorveiligheid, die werd opgericht na de treinramp in Buizingen eerder dit jaar.
De drie ceo's - Jannie Haek, Mark Descheemaeker en Luc Lallemand - waren opnieuw in de commissie uitgenodigd, ditmaal naar aanleiding van rapporten van het Rekenhof, het Europees spooragentschap ERA en van de experten van de commissie. Daarin werd onder meer het gebrek aan een veiligheidscultuur binnen de NMBS aan de kaak gesteld.

'Ik heb nooit de ervaring gehad dat veiligheid niet primordiaal in de genen van het bedrijf aanwezig was', sprak Haek, de topman van de NMBS Holding. 'Het is mijn indruk dat de veiligheidscultuur in alle geledingen van het bedrijf heel sterk aanwezig is'.

Ook Lallemand van infrastructuurbeheerder Infrabel en Descheemaeker, de ceo van de NMBS, benadrukken dat veiligheid een absolute prioritiet is is voor hun bedrijf. Descheemaeker haalt daarbij de belangrijke keuzes op technologisch vlak aan. Zo verwees hij naar de keuze om het remsysteem TBL1+ snel te realiseren en tegelijkertijd zo snel mogelijk te evolueren naar het Europese systeem. TBL1+ is compatibel met ETCS en vormt een eerste stap naar het Europese systeem, luidde het.

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101108_103

Eigen mening: Ik vraag mijzelf eigenlijk af of de NMBS voor de treinramp in Buizingen eigenlijk wel serieus bezig was met het veiligheidssysteem. De meeste Europese landen bezitten al jaren een goed veiligheidssysteem, maar in België wil men dan zelf een eigen systeem uitwerken. De buitenlandse systemen werken zeer goed en zijn in de jaren dat deze al gebruikt worden verbeterd. Waarom zouden wij dit dan niet overnemen in plaats van zelf fouten te creëren die er dan later uit gehaald moeten worden en zo de kost opnieuw verhoogd wordt.