PDA

Bekijk de volledige versie : Elke dag 50.000 minuten vertraging bij De Lijn


jonas.van.hal
8th November 2010, 11:17
Elke dag 50.000 minuten vertraging bij De Lijn

Vlaams parlementslid Jan Roegiers (sp.a) klaagt over een gebrekkig mobiliteitsbeleid. "Tram en bus staan nu te veel mee in de file. Wie de bus neemt, moet nochtans sneller op zijn bestemming kunnen aankomen dan wanneer hij de wagen had genomen", vindt Roegiers.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), die momenteel met De Lijn onderhandelt over de beheersovereenkomst 2010-2015, noemt doorstroming "zeer belangrijk". Ze ziet wel heil in vrije busbanen, "waar er voldoende draagvlak voor is", maar rekent toch vooral op verkeerslichtenbeïnvloeding. De Lijn hoopt dat laatste snel te kunnen uitrollen. (belga/tw)

Bron: Gevonden op 8/11/2010 op het internet: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1179933/2010/11/08/Elke-dag-50-000-minuten-vertraging-bij-De-Lijn.dhtml

Eigen mening Ik moet zelf ook veel te bus nemen om naar school te gaan en ik moet eerlijk toegeven de bussen rijden meer te laat dan op tijd, laat staan te vroeg. Je kan dit natuurlijk op twee manieren bekijken. Ofwel doen de buschauffeurs echt hun best en komt het door het drukke verkeer dat de bus te laat is, wel dan is dat probleem makkelijk opgelost door de tijden van de bus aan te bussen, tel er gewoon 5 minuten bij. Daar zal geen haan om kraaien. Maar spijtig genoeg er ook nog een tweede geval : luie buschauffeurs. Ze vertrekken al 5 minuten te laat, omdat ze eerst nog een sigaret moeten roken of dat artikel in de gazet nog moeten lezen. Geen wonder dat ze dan te laat komen. Er moet gewoon eens dringend gewerkt worden aan de attitude van sommige buschauffeurs. Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook veel goede chauffeurs die hun best doen om op tijd te komen, slechts een minderheid van de chauffeurs heeft echt wel een attitudeprobleem. Maar die minderheid zorgt echt wel voor ontevredenheid bij de reizigers.

anneleen.van.saet
8th November 2010, 12:25
Ik begrijp echt wel dat het moeilijk moet zijn voor de buschauffeurs om hun haltes tijdig te bereiken. het is inderdaad niet simpel om je tegenwoordig te verplaatsen in het verkeer en ook nog tijdig op je bestemming aan te komen. Toch vind ik dat de Lijn meer rekening kan houden met eventuele mobiliteitsproblemen. Zo wordt er veel geen angepaste dienstregeling gebruikt op trajecten waar men gedurende een lange periode werkt. Ik vind dat men hier meer aandacht voor kan besteden. Er zijn inderdaad ook vele chauffeurs die de uren niet stipt opvolgen en daardoor ook voor de nodige problemen zorgen. Dit is inderdaad wel de grote minderheid.

kaat.vennekens
8th November 2010, 14:43
Ik vind dit een probleem dat aangepakt moet worden. Ik neem zelf ook elke dag het openbaar vervoer. en het is niet aangenaam dat je tien minuten of een kwartier langer moet wachten op je bus of trein. je volledige dagplanning loopt in het honderd of je komt ergens te laat aan, zoals op school bijvoorbeeld.
Maar het drukke verkeer is natuurlijk ook wel een obstakel dat niet zomaar uit de weg gaat. Ik weet niet of het haalbaar is om dat probleem op te lossen. Files zijn nu eenmaal een groot probleem in onze maatschappij. het zal weeral een grote som geld kosten, maar ik zou het geweldig vinden als de bussen en treinen steeds op tijd zouden zijn.

Emma.Mertens
8th November 2010, 17:06
Lakse chauffeurs zijn er inderdaad, net zoals er lakse loodgieters, leerkrachten enzoverder zijn. Ik neem zelf veel de bus en heb toch de indruk dat ik dan altijd een goede chauffeur tref. Ik denk dus niet dat het probleem bij de zogenoemde luie chauffeurs ligt. Als er werken rond sommige trajecten zijn, staat dit meestal trouwens wel aangegeven op de site van De Lijn, waarbij men ook steeds een alternatieve reisroute aangeeft. Ik verwijt vooral het steeds drukker wordende verkeer en heb ook de indruk dat sommigen al snel geërgerd raken als de bus wel zeker, ocharme, 2 minuutjes te laat aan de halte is. Het idee van Jonas om bij de haltes waar men geregeld te laat komt, 5 minuten bij te tellen, vind ik dan weer heel goed.

jonas.van.hal
24th November 2010, 18:53
Dan denk ik toch dat jij dan toch eerder een uitzondering op de regel bent, want ik zie er bijna dagelijks. Het drukker worden van het verkeer is inderdaad een probleem waar de lijn niets aan kan doen, net zoals de weeromstandigheden. Als het 's morgens regent nemen er meer mensen de bus, meer mensen wil zeggen meer haltes bedienen en daardoor is de bus te laat als het regent. Daar kan 'de lijn' ook niet aan doen, maar bij normale omstandigheden rijden sommige bussen nog veel te laat. Nu wat ik nog wil opmerken is dat het verkeer ook niet elke dag hetzelfde is, zo is een vrijdagavond helemaal verschillend van een woensdagavond. Ik denk dat als 'de lijn' daar al eens rekening mee zou houden, dat er veel meer bussen op tijd rijden. Maar het is maar een idee hé. Ik denk dat er gewoon grondiger research moet worden gedaan om te weten hoe lang een bus er over doet om een bepaald traject af te leggen. Ik weet niet hoe dat nu gebeurd, maar echt goed is de huidige methode toch niet, aangezien de bussen bijna meer te laat rijden dan op tijd.

Renka De Weerdt
24th November 2010, 19:01
Ik stond onlangs vooraan op een bus toen er een vrouw opstapte die tegen de buschauffeur begon te tieren dat de bussen altijd te laat zijn. Toen deze vrouw was gaan zitten zei de buschauffeur : ' en dat terwijl wij er niet eens iets aan kunnen doen' waarna hij begon uit te leggen hoe het systeem bij de lijn werkt. Om even een voorbeeld te geven. De directie maakt een schema waarop staat op welk tijdstip de bus aan welke halte moet zijn. Als er besparingen moeten worden gedaan kan dat op 2 manieren. Het schrappen van lijnen of het inkorten van de tijd. Zo is het gekomen dat bv de lijn 400 van hoogstraten naar Oostmalle zo'n 30-32 minuten heeft om aan te komen. Even ter verduidelijking als je dit met de auto doet doe je er zo'n 30 minuten over ZONDER over Achtel te rijden en ZONDER te stoppen aan bushaltes. twee dingen die een buschauffeur uiteraard wel moet doen. Sinds ik dit weet probeer ik mij telkens een bus te laat is te bedenken dat dit voor de chauffeur net zo lastig is als voor ons. Het verhelpt het probleem niet, maar het op lakse chauffeurs steken ook niet.
Als de overheid wil dat er meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer zal het toch eerst zijn stiptheidsprobleem moeten oplossen.