PDA

Bekijk de volledige versie : Invoering kilometerheffing kan perfect zonder Nederland


Mortelmans Bart
7th November 2010, 16:34
'Invoering kilometerheffing kan perfect zonder Nederland'
zondag 07 november 2010, 12u20Bron: belga


Binnenland BRUSSEL - Als Vlaanderen tegen 2013 een kilometerheffing voor vrachtwagens wil invoeren, dan is samenwerking met Nederland 'niet noodzakelijk, maar wel wenselijk'. 'Het kan perfect zonder Nederland', zo verklaarde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits zondag in De Zevende Dag.
De kilometerheffing invoeren zonder Wallonië en Brussel kan dan weer niet, benadrukte de CD&V-minister.

Het Vlaamse regeerakkoord voorziet de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens tegen 2013. Daarnaast test de Vlaamse regering ook de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens uit.

De Vlaamse regering wil de kilometerheffing alleen samen met de andere gewesten invoeren en wil de invoering ook maximaal afstemmen met Nederland. Maar in het nieuwe Nederlandse regeerakkoord is de geplande invoering van de kilometerheffing gesneuveld.

Vlaams minister Crevits hoopt dat Nederland snel duidelijkheid schept. Volgens haar is er aanstaande woensdag alvast een gesprek gepland tussen Vlaams minister-president Kris Peeters en zijn kersverse Nederlandse ambtgenoot Mark Rutte.

Volgens minister Crevits is samenwerking met Nederland wel wenselijk, maar niet strikt noodzakelijk. Zij wordt daarin gesteund door coalitiepartners N-VA en SP.A. 'Met Nederland als het kan, zonder Nederland als het moet', zo vatte Vlaams parlementslid Bart Martens (SP.A) samen.

Vlaams parlementslid Sas Van Rouveroij van oppositiepartij Open VLD waarschuwde echter voor de mogelijk nadelige gevolgen van een invoering zonder akkoord met Nederland. Zo’n beslissing zou schadelijk kunnen zijn voor onze logistieke spelers. 'We moeten opletten dat het medicijn niet erger wordt dan de kwaal', klonk het.

Mening
Kilometerheffing in België op vrachtwagens en misschien personenwagens, toch wel relevant denk ik. Hoeveel mensen zich op de baan begeven(durven begeven soms) is immens, je ziet elke dag meer en meer auto's en vrachtwagens op de openbare weg. Ik vind het dan persoonlijk wel logisch dat de overheid hiervoor stilaan een heffing voor vraagt. Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, ... vragen immers ook deze heffing.
Maar ik vraag me af of de overheid niet in geldnood zit en ze deze heffing misschien gaan invoeren omwille van financiële problemen?!

Wat vinden jullie hiervan, vinden jullie dit een goede maatregel of een slechte?
Mag er een heffing komen op onze Belgische wegen? Reageer!!!

verschueren.sien
7th November 2010, 17:23
Ik vindt dit zeker niet kunnen!
Je moet eens nadenken, je betaalt al tax. En zie een keer naar de wegen in België!! Ze trekken regelrecht op niets. Dan vraag ik mij af, waar gaat al dat geld naar toe, misschien kunnen ze dat geld al eens gebruiken om de wegen te maken. Als je nu bijvoorbeeld naar Nederland rijd op de autostraten, je voelt direct wanneer je op Nederlandse bodem zit. De wegen zijn er zoveel beter dan in België. En waarom? Omdat zij misschien het geld dat de mensen betalen wel echt in goede wegen steken, en zij zullen dan ook niet nog eens geld willen stelen van de mensen. Want ik vindt dat echt stelen wat de Belgische overheid dan zou doen. En het is inderdaad wel echt druk op de wegen, maar ik vindt niet dat ze dan zo'n maatregel moeten invoegen op de hoop dat er minder mensen op de baan zouden zijn. Want de enigste die je daar mee zult treffen zijn de armste mensen in onze maatschappij, zij zullen de gene zijn die het zich niet meer kunnen permiteren om zich te vervoeren met hun eigen wagen. Met het gevolg dat er dan weer acties gaan komen om deze mensen te helpen. Op die manier wordt er daar ook weer geld ingestoken en zit je in een eindeloze cirkel van weer maar eens onnodig geld uit geven.

Nee, volgens mij is dit geen goed idee.