PDA

Bekijk de volledige versie : Binnenland Trajectcontrole kan binnenkort ingezet worden tegen hardrijders


Charissa
7th November 2010, 16:19
Bron: De Standaard (www.standaard.be)
Datum: 7 november 2010

BRUSSEL - Binnenkort kan het systeem van trajectcontrole echt gebruikt worden om hardrijders te beboeten. De ontslagnemende federale regering heeft daarvoor vorige week het nodige koninklijk besluit (KB) getekend.

Het KB is ook al gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dat heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) gezegd in het Eén-programma De Zevende Dag.

Minister Crevits zelf loopt naar eigen zeggen niet warm voor het plaatsen van flitpalen op snelwegen. Ze heeft vragen bij het effect op de verkeersveiligheid. Zo remmen hardrijders vaak bruusk af voor de flitspaal, om nadien snel weer op te trekken.

In afwachting van een onderzoek naar het precieze effect op de verkeersveiligheid plaatst de minister daarom geen extra flitspalen meer bij op de snelwegen.

Minister Crevits gelooft meer in het systeem van trajectcontrole. Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van de weggebruiker tussen twee punten gecontroleerd. Zo kan bepaald worden of de weggebruiker over een langere afstand de snelheidslimiet heeft gerespecteerd of niet.

Op het E17-viaduct in de Gentse deelgemeente Gentbrugge wordt het systeem al een tijd uitgetest op een traject van 1,9 kilometer. Door het ontbreken van het federale kb kon het systeem echter nog niet ingezet worden om hardrijders te beboeten. Nu dat probleem van de baan is, zou het systeem volgens minsiter Crevits in 'zes tot acht weken' in gebruik kunnen genomen worden.

De tests met het trajectcontrolesysteem wijzen uit dat er in Gentbrugge dagelijks zo’n 4.000 weggebruikers de snelheidslimieten niet volgen.

Mijn mening:
Persoonlijk vind ik het een goed idee om het systeem van trajectcontrole op onze autosnelwegen toe te passen. Zoals de tekst vermeldt, zijn er veel auto’s die nog snel vertragen en daarna terug optrekken wanneer ze een flitspaal zien. Hierdoor ontstaan er ook veel ongevallen. Dat zal door de trajectcontrole niet meer gebeuren. Bestuurders weten niet precies waar de punten zich bevinden, dus kunnen ze er ook niet voor vertragen. Trajectcontroles zijn veel veiliger. Ze hebben ook effect. Uit onderzoek is gebleken dat dagelijks ongeveer 4000 weggebruikers de snelheidslimieten niet volgen. Op die manier zullen veel mensen beboet worden. Dat zal er wel voor zorgen dat chauffeurs op hun snelheid gaan letten.

Kristof.Vermeiren
7th November 2010, 19:42
Ik vind de trajectcontrole een knappe verbetering ten opzichte van de alreeds gekende flitspalen. Momenteel kan je geen 20km op de autostrade rijden zonder dat er een gek voorbij komt gestormd. Hopelijk kunnen de trajectcontroles dergelijke chauffeurs verplichten om trager en verantwoordelijker te gaan rijden. Het hardrijden zullen we nooit de wereld uit krijgen, maar alle beetjes helpen!

Evelien.Van.Lieshout
7th November 2010, 22:17
Op zich vind ik de trajectcontroles een goed idee, maar blijft het zo'n goed systeem? Vele mensen gaan na een tijdje ook weten waar deze zich bevinden en zo alsnog hun snelheid minderen bij het naderen van deze plekken. De echte hardrijders zijn volgens mij niet te stoppen. Velen kicken er gewoon op om hard te rijden, en anderen kunnen het maar niet afleren. Het is erg dat de boetes sommige mensen maar niet kunnen stoppen. Moet er dan echt eerst een dode vallen vooraleer ze beseffen om te minderen?

Yana Daems
8th November 2010, 09:08
Ik vind dit ook een heel goed idee. Het systeem van trajectcontrole is veel beter dan dat van flitspalen. Onlangs zat ik bij iemand in de auto die 80 km per uur reed in de bebouwde kom. Toen ze plots een flitspaal zag, duwde ze keihard op de rem en toen we er voorbij waren ging ze terug naar de 80 km per uur. Er zijn heel wat autobestuurders die hetzelfde gevaarlijke rijgedrag toepassen. Door de trajectcontroles kunnen ze niet plots meer afremmen, wat ook ongevallen kan veroorzaken. Dankzij het systeem zullen veel meer mensen beboet worden, en terecht! Ik snap niet waarom mensen het doodgewoon vinden om de snelheidsgrens een heel stuk te overschrijden… Het lijkt alsof ze niet eens beseffen wat voor schade ze kunnen aanrichten. Er zullen gelukkig meer chauffeurs op hun snelheid letten dankzij de trajectcontroles.

Kenny
8th November 2010, 16:53
Ik vind trajectcontrole een inbreuk op mijn privacy. Ik heb het er moeilijk mee dat mijn nummerplaat al wordt gescand nog voor ik me verdacht gemaakt heb van een misdrijf, laat staan er effectief één gepleegd heb.

Volgens HBVL kost één trajectcontrolesysteem 800.000 EUR. Nu gaat niemand mij vertellen dat dat geld niet nuttiger te besteden is om de verkeersveiligheid écht te verbeteren.

Vooral op autosnelwegen vind ik dit een verkeerde maatregel. Langere op- en afritten, duidelijke markeringen, intelligente signalisatieborden, brede rijstroken en een dynamische pechstrook; dàt zijn prioriteiten. Naar Duits voorbeeld dus, waarvan geweten is dat zij de term 'rijplezier' - Freude am Fahren - hoog in het vaandel dragen. En dat terwijl ze het verre van slecht doen op internationale vergelijkingen i.v.m. verkeersveiligheid.

Drie rijstroken, daar zit wat in. Rechts voor vrachtwagens, in het midden voor normaal wegverkeer en links voor de échte liefhebber.


Bronnen:
HBVL (http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid857691/remmen-voor-flitspalen-zal-niet-meer-voldoende-zijn.aspx)
Ministerie van Volksgezondheid NL ( http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/letsels-en-vergiftigingen/verkeersongevallen/verkeersongevallen-verschillen-internationaal/ )

Malou
15th December 2010, 19:23
Op de autosnelweg kan dit volgens mij inderdaad een efficiënt systeem zijn, maar op andere wegen heb ik hier zo mijn twijfels over.
De kans dat je een keer moet remmen of stilstaan op een traject is namelijk heel erg groot, en dan is er geen enkele controle meer, want dan kan je weer veel te snel rijden. Ook vraag ik me af hoe ze rekening zouden kunnen houden met verkeerslichten. Want hiervoor moeten mensen afremmen en terug optrekken, en dit kan men toch niet meten? 7

Maar voor autosnelwegen vind ik het wel een goed idee. Hardrijders zullen zich waarschijnlijk alleen op het traject aan de snelheidsbeperking houden maar dit is in ieder geval al langer dan dat ze dat doen bij flitspalen.

Toch vind ik flitsauto's nog altijd het beste idee, ze zijn onvoorspelbaar en ze kunnen overal staan. Je moet al heel goed kijken voor je ziet dat je een flitsauto passeert dus hier kan je moeilijk voor afremmen. Als er een systeem is waardoor ik me aan de snelheidsbeperking houd zijn het de flitsauto's wel.

vincent.van.houtven
17th December 2010, 10:50
Trajectcontrole is een uitstekend systeem tegen snelheidsovertredingen. Moesten de boetes al uitgeschreven worden dan zouden al zo'n 4000
weg(mis)bruikers een boete ontvangen hebben. Maar nog niet zolang geleden heb ik op het nieuws van VTM gezien dat de politie snelheidsovertredingen niet vervolgd omdat er te veel waren en omdat zo de politie te veel werk had. Dus als er elke dag zo'n 4000 weggebruikers (dit is alleen nog maar in Gentbrugge) een snelheidsovertreding maakt, dan zal de politie nog veel meer werk hebben... Maar ik zeg het nog eens, het is en blijft een goed systeem tegen snelheidsovertredingen.