Jynthe
7th November 2010, 14:56
'Dure shampoo niet altijd de beste'
Je hoeft geen dure shampoo bij de kapper te kopen, goedkopere producten zijn namelijk even effectief. Dat stelt de Britse tabloid The Daily Mail.
Volgens de krant bevatten de meeste shampoos dezelfde zes ingrediënten waardoor er geen significant verschil is tussen een duur merk en een goedkoop product. Zo zouden bijna alle shampoos voor 80 procent uit water bestaan.
Bepaalde doseringen variëren naargelang de merknaam, maar dat is vaak een verwaarloosbaar aspect. Je mag etiketten waarop staat dat er speciale extracten zoals zonnebloemolie aan het flesje toegevoegd zijn ook niet zomaar geloven. In het beste geval bevat het product slechts één procent van dat natuurlijke ingrediënt.
John Hamilton van Essentially Yours beweert dat de consument voortdurend misleid wordt door reclame. Het enige wat shampoos echt van elkaar onderscheidt is hun parfum.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20101105_080, 05/11/2010
Mijn mening: Deze vaststelling kan volgens mij worden doorgetrokken bij verschillende producten. Mij is altijd geleerd dat bepaalde producten van lowbudgetketens vaak hetzelfde zijn als producten uit winkels die wel merken verkopen, maar dan gewoon in een ander kleedje gestoken én lager geprijsd.
Zo denk ik dat het met andere producten ook vaak het geval is, bijvoorbeeld met shampoo. Het is vooral de verpakking en de reclame die het hem doet! Dit is een verkoopstruc waarvan iedereen wel eens heeft gehoord! Toegegeven, ik koop ook sneller een iets duurdere shampoo die belooft 'parelmoerglans en prachtige golven voor lang haar' te geven, dan een shampoo waarop enkel de droge boodschap 'shampoo voor lang haar' te lezen is! Mooie beloften doen nu eenmaal verkopen...
Ik geloof wél dat er verschil is tussen pakweg shampoo voor droog/vet, stijl/krullend haar etc, maar ik geloof niet dat de ingrediënten zo kunnen variëren dat het prijsverschil wel enkele tientjes kan schelen! Dan koop je gewoonweg gebakken lucht...
Zoals ik al zei, het is de reclame en de verpakking die de meeste mensen bepaalde producten doet kopen.
Je hoeft geen dure shampoo bij de kapper te kopen, goedkopere producten zijn namelijk even effectief. Dat stelt de Britse tabloid The Daily Mail.
Volgens de krant bevatten de meeste shampoos dezelfde zes ingrediënten waardoor er geen significant verschil is tussen een duur merk en een goedkoop product. Zo zouden bijna alle shampoos voor 80 procent uit water bestaan.
Bepaalde doseringen variëren naargelang de merknaam, maar dat is vaak een verwaarloosbaar aspect. Je mag etiketten waarop staat dat er speciale extracten zoals zonnebloemolie aan het flesje toegevoegd zijn ook niet zomaar geloven. In het beste geval bevat het product slechts één procent van dat natuurlijke ingrediënt.
John Hamilton van Essentially Yours beweert dat de consument voortdurend misleid wordt door reclame. Het enige wat shampoos echt van elkaar onderscheidt is hun parfum.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20101105_080, 05/11/2010
Mijn mening: Deze vaststelling kan volgens mij worden doorgetrokken bij verschillende producten. Mij is altijd geleerd dat bepaalde producten van lowbudgetketens vaak hetzelfde zijn als producten uit winkels die wel merken verkopen, maar dan gewoon in een ander kleedje gestoken én lager geprijsd.
Zo denk ik dat het met andere producten ook vaak het geval is, bijvoorbeeld met shampoo. Het is vooral de verpakking en de reclame die het hem doet! Dit is een verkoopstruc waarvan iedereen wel eens heeft gehoord! Toegegeven, ik koop ook sneller een iets duurdere shampoo die belooft 'parelmoerglans en prachtige golven voor lang haar' te geven, dan een shampoo waarop enkel de droge boodschap 'shampoo voor lang haar' te lezen is! Mooie beloften doen nu eenmaal verkopen...
Ik geloof wél dat er verschil is tussen pakweg shampoo voor droog/vet, stijl/krullend haar etc, maar ik geloof niet dat de ingrediënten zo kunnen variëren dat het prijsverschil wel enkele tientjes kan schelen! Dan koop je gewoonweg gebakken lucht...
Zoals ik al zei, het is de reclame en de verpakking die de meeste mensen bepaalde producten doet kopen.