PDA

Bekijk de volledige versie : Educatieve dvd's voor kinderen helpen niet


Yana Daems
5th November 2010, 10:09
Heel wat drukbezette ouders zoeken hun heil in educatieve dvd's om de ontwikkeling van hun kind een boost te geven. Niet altijd met succes, zo blijkt nu uit een Britse studie.
Ouders die denken dat ze hun kind evenveel tot zelfs meer bijbrengen door hen naar educatieve dvd's te laten kijken, hebben het mis. Uit een onderzoek blijkt namelijk dat deze kinderen net zo weinig bijleren als kinderen die helemaal geen bijles krijgen.
De grootste ontwikkeling was merkbaar bij kinderen waarbij de ouder erg betrokken was. "Een kind leert nog steeds het meeste door dagelijks in contact te komen met zijn ouders en woordjes van hen op te steken."
Bron: www.vandaag.be
5/11/2010

Mijn mening:
Als je aan kinderen begint, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de opvoeding. Als je ervoor kiest om een gezin te stichten, dan moet je er je tijd insteken. Volgens mij is het voor de kinderen zelf ook niet altijd een pretje om naar educatieve dvd’s te kijken. Een peuter of een kleuter vindt het heel moeilijk om stil te zitten, daarom denk ik dat effectief bezig zijn, leerrijker is. Een kind leert veel meer als hij samen met de papa een blokkentoren bouwt, of samen met de mama een mooie tekening maakt. Zo oefenen ze hun creativiteit en hun sociale contacten.

Zelf hebben we geleerd dat de peuterfase de belangrijkste leeftijd is voor de eigenlijke taalontwikkeling. Daarom is het belangrijk dat het kind veel met zijn omgeving in contact komt. Hierdoor worden er veel nieuwe woorden e.d. aangeleerd.

Ook heb ik vragen bij het feit dat ouders hun kinderen zomaar voor de tv droppen. Het kan toch niet goed zijn voor hun ogen en hersenen dat ze op jonge leeftijd constant voor het kleine scherm zitten gekluisterd? Laat een kind, een kind zijn. Geef het een kans om te spelen en te ravotten.

Ann Wulleman
5th November 2010, 10:29
Ik vind dat Yana gelijk heeft.

Kinderen moet je onderhouden, je kan ze niet voor de tv zetten en ze daar dan ook effectief 2 uur laten zitten.
Een kind heeft beweging nodig, het moet zijn sociale en motorieke vaardigheden verbeteren en dit kan enkel en alleen door het doen en niet door het kijken.

Eigenlijk vind ik dit artikel wel wat 'Boecht'. Een gezond ouderpaar weet toch dat je kinderen actief moet bezighouden? Zo zie ik dat toch. Natuurlijk is het gemakkelijk om je kind voor de tv te zetten, want dan heb je er geen 'last' meer mee. Je kiest ervoor om een kind te maken/krijgen, dus weet je ook dat je een deel van je rust zal moeten opgeven om zo de opvoeding optimaal te maken.