PDA

Bekijk de volledige versie : Bush gaf persoonlijke goedkeuring voor waterboarding


AVO
4th November 2010, 18:45
Bush gaf persoonlijke goedkeuring voor waterboarding

De voormalige Amerikaanse president George W. Bush heeft in zijn memoires toegegeven dat hij aan CIA-agenten zijn persoonlijke goedkeuring gaf voor het gebruik van waterboarding (gesimuleerde verdrinking) bij Khaled Sheikh Mohammed.

De man wordt beschouwd als het brein achter de aanslagen van 11 september 2001. Dat meldt de Amerikaanse krant The Washington Post. "Ja natuurlijk", aldus Bush op de vraag van CIA-agenten of ze de ondervragingstechniek in kwestie mochten gebruiken. Het boek van Bush, "Decision Points", zal volgende week verschijnen.

Volgens de ex-president was hij ervan overtuigd dat het brein achter de aanslagen van 11 september over belangrijke informatie beschikte in verband met terroristische complotten tegen de VS. Bush verklaarde daarnaast dat hij opnieuw dezelfde beslissing zou nemen als die levens van Amerikanen zou redden.

Onder het bewind van zijn opvolger Barack Obama en de nieuwe minister van Justitie, Eric Holder, werd de ondervragingsmethode gekwalificeerd als foltermethode. (belga/gb)

bron: De Morgen
Eigen mening:

Het was algemeen geweten dat Bush zijn veto- recht had gebruikt om het verbod op ‘waterboarding ‘op te heffen ( dit werd in het Congres van de VSA vastgelegd) maar nu komt hij er ook openlijk voor uit in zijn boek. Ik wil het hier niet hebben over de feiten die Khalid Sheikh Mohammed gepleegd heeft maar over foltertechnieken.

Persoonlijk ben ik in géén geval, onder welke omstandigheden dan ook, voorstander van foltering als ondervragingstechniek.
Bush beweerde dat er aanslagen voorkomen zijn door het gebruik van foltertechnieken bij ondervragingen. Gaan we misdaden dan plots goedkeuren omdat het iets positief opgeleverd heeft?

Het kan mij eigenlijk weinig schelen dat het iets uithaalt want het weegt niet op tegen enerzijds de zware schending van mensenrechten en anderzijds het enorm hoge risico op valse bekentenissen door foltering. Het is al meermaals voorgevallen dat verdachten onder foltering ( en dit is een ruim begrip) feiten gaan bekennen die ze niet gepleegd hebben, om er vanaf te zijn.
Om dan nog maar te zwijgen van de uiterst schandalige behandeling die de gevangen in Guantanamo Bay krijgen ( waarvan vele niet eens een proces krijgen/kregen of een aanklacht hebben!) .
Ik ben van mening dat iedere gevangene, ongeacht de daad, het recht heeft op een humaan verantwoord proces.
Folteringen en mensen als beesten behandelen is net zo zeer een misdaad.

Er is niemand, zelfs niet de overheid , die boven de wet mag staan.


Bush sucks. :)

Verheezen Yves
16th November 2010, 19:58
Toch kan ik de reactie van de voormalige Amerikaans president enigszins begrijpen, in zijn ogen heiligt het doel de middelen als het aankomt op het voorkomen van mogelijke toekomstige terroristische aanvallen.

Persoonlijk kan ik deze “ondervragingstechniek” niet goedkeuren, het gesimuleerd verdrinken van een mens die al dan niet over belangrijke informatie beschikt is een grove schending tegen zijn rechten.

Summa.Wastyn
29th November 2010, 20:16
Dat George Bush nu er openlijk voor uitkomt dat hij waterboarding heeft toegestaan vind ik goed. Waarom liegen over zoiets? Trouwens, Bush heeft tijdens zijn ambt op verschillende vlakken al gefaald, van één mislukking er nog bij zal heus niemand opkijken.

Ik ben ook absoluut tegen deze verhoortechniek. Dat er sterke vermoedens zijn dat een verdachte iets op zijn kerfstok heeft maakt niets uit. Deze verdachte kan net zo goed niets of niets dat zij willen weten hebben gedaan en dan zit je daar maar te verzuipen.
Sommige argumenteren dat waterboarding geen fysieke letsels nalaat maar Allen Keller directeur van Bellevue/NYU Program for Survivors of Torture beweert dat het schade kan toebrengen aan de longen en dat men zelfs een hartaanval kan krijgen tijdens de foltering . En dan hebben we het nog niet gehad over het trauma dat de slachtoffers er aan over houden.

Dat Bush dit heeft toegestaan kan ik aan de ene kant wel begrijpen. Waarmee ik niet bedoel dat ik hiermee akkoord ga, maar een man als hij die al zoveel fouten heeft gemaakt tijdens zijn ambt en die ineens voor zo’n keuze staat zie ik inderdaad wel denken “het doel heiligt de middelen”.
Maar wat zijn keuze belachelijk maakt is dit:

Na afloop van de Tweede Wereldoorlog zijn op aandringen van de VS verschillende Japanners ter dood veroordeeld , die deze techniek hadden toegepast op geallieerde krijgsgevangenen.
Goed bezig George :rolleyes: