PDA

Bekijk de volledige versie : Derde van de treinen eind 2010 uitgerust met veiligheidssysteem


wouter.vinkx
4th November 2010, 16:18
Derde van de treinen eind 2010 uitgerust met veiligheidssysteem

Tegen eind dit jaar zal een derde van alle treinen zijn uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+, dat treinen automatisch laat vertragen en stoppen voor een gesloten sein.


De installatie van het systeem op de krachtvoertuigen werd versneld na de treinramp in Buizingen. "De migratie van het NMBS-materieel naar TBL1+ was initieel gepland tegen 31 december 2013. De datum blijft, maar door de gebeurtenissen in Buizingen werd beslist tot de versnelde uitrusting", zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts.

"In september 2009 werd na de homologatie gestart met de installatie, eind dit jaar zullen 319 van de 1.021 krachtvoertuigen zijn uitgerust. Perfect op schema",

TBL1+ draagt informatie over van bakens tussen de sporen naar de trein. Het systeem zorgt indien nodig 300 meter voor een gesloten stopsein voor een noodremming tot 40 km/u. Een trein die voorbij een gesloten sein rijdt, stopt automatisch.

Momenteel wordt ook gewerkt aan ETCS, een nog geavanceerder veiligheidssysteem voor permanente snelheidscontrole. 64 stuurposten zullen er eind dit jaar mee zijn uitgerust. De NMBS voorziet 38 miljoen euro aan investeringsbudget voor TBL1+, 28 miljoen voor ETCS.

Bron: www.gva.be, 4/11/2010
_______________________________________

Mening: Ik vind dit aan de ene kant een goede investering, omdat zo 'grote' rampen zullen worden vermeden zoals deze in Buizingen. Maar het blijft natuurlijk heel veel geld voor accidenten die vrij zelden gebeuren. Het is te ook te hopen dat het systeem efficiënt blijkt te zijn, want er moest maar eens een defect zijn.

Femke.Verduyckt
5th November 2010, 02:27
Ik vind dit een geweldig initiatief, maar veel te laat. Weer eens moest er een ramp gebeuren voor onze Belgische oogjes opengaan. Dit systeem had al veel eerder moeten geïnstalleerd worden in de treinen. Dat het nu versneld wordt kan ik enkel aanmoedigen. Ik hoop dat ze zelfs sneller klaar raken dan 2013.

LuytenLieselot
5th November 2010, 06:19
Investeren in veiligheid is natuurlijk een goede zaak. Maar de bedragen waarover men spreekt, 38miljoen euro en nog eens 28 miljoen euro, dat is toch wel enorm. Spijtig dat er eerst wel een ramp geweest is voor men hier in inversteert. En zoals Wouter al zegt, systemen kunnen defect gaan. Rampen zullen altijd blijven bestaan, maar nu doet men er wel alles aan om deze te vermijden.

lien.lauwers
5th November 2010, 13:01
Typisch België, er moet altijd iets ergs gebeuren vooraleer men maatregelen neemt. Maar goed de maatregel is er nu, ook al kost deze veel geld. Nu is het natuurlijk wel afwachten of het systeem wel volledig op punt staat. Ook ik hoop dat het systeem op alle treinen wordt toegepast voor de voorziene datum, want ze zullen nog een heel aantal ongelukken vermeden kunnen worden.

Stefan.Scheltjens
9th November 2010, 08:49
Ik vraag me toch nog af waarom deze veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Een gesloten sein betekent stoppen, net zoals een rood licht. Moeilijker dan dat is het niet. Als op een dag een automobilist door het rood rijdt en zo een ongeval veroorzaakt, lijkt het me nogal ridicuul om als maatregel alle auto's van België uit te rusten met een automatisch remsysteem dat de wagen tot stilstand brengt bij een rood licht. Als we steeds onze verantwoordelijkheid voor de veiligheid van onszelf en de mensen rond ons gaan doorschuiven naar veiligheidssystemen, die ons roekeloos gedrag moeten intomen, dan vrees ik voor de dag waarop die systemen eens zouden uitvallen.

Nick Peers
9th November 2010, 12:36
Ik vind het zo typisch dat er eerst een zwaar accident moet gebeuren voor men actie onderneemt. Dergelijke ongelukken zijn in het verleden al meer gebeurd. Het is zeker goed dat men de remsystemen vernieuwt, maar dit had al eerder kunnen gebeurd zijn en er zou veel leed gespaard gebleven zijn. Nu maar hopen dat de nieuwe remsystemen een einde maken aan de zware treinongelukken!