PDA

Bekijk de volledige versie : Elke dag ruim 300 boetes voor rijden zonder gordel


Kristof.VanDyck
4th November 2010, 14:10
[SIZE=5]Elke dag ruim 300 boetes voor rijden zonder gordel[/SIZE]
04/11/10, 11u49

De politie heeft vorig jaar ruim 115.000 boetes uitgeschreven voor het niet dragen van de gordel in de auto, of meer dan 300 per dag. Dat blijkt uit cijfers die Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu opvroeg bij staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe.

In 2009 stelden lokale en federale politie samen 115.973 overtredingen vast. Het gaat om iets meer inbreuken dan de 112.306 van het jaar voordien. In bijna 90 procent van de gevallen was het de lokale politie die de boete van 50 euro uitschreef.

In zijn antwoord geeft Schouppe nog mee dat de federale politie - goed voor zo'n 10 procent van de boetes - vorig jaar 5.828 manuren spendeerde aan het controleren van de gordeldracht. Voor preventie en informatielessen kwamen daar nog eens 8.148 manuren bij. (belga/adv)

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1178565/2010/11/04/Elke-dag-ruim-300-boetes-voor-rijden-zonder-gordel.dhtml

Eigen mening:

Ik vind het niet meer dan normaal dat de politie hier zo streng op controleert. Desondanks al deze controles dragen vele mensen nog altijd hun gordel niet achter het stuur. Ik vind het echt zeer verontrustend dat ze niet beseffen, of niet willen beseffen dat dit eigenlijk levensgevaarlijk is. Snappen die mensen dan niet dat die gordel er is voor hun eigen veiligheid? Moeten zij echt eerst een ongeval hebben gehad voordat ze dit beseffen? Als het aan mij lag zouden de boetes hierop een heel pak hoger mogen liggen, zodat iedereen toch eerst eens nadenkt voordat men de baan opgaat.

RoxanneHens
4th November 2010, 14:58
Ik begrijp volledig dat een gordel dragen belangrijk en noodzakelijk is. Dat hoor je mij absoluut niet tegenspreken.
De vraag die bij mij wel blijft hangen is: in hoeverre mag je gestrafd worden om je eigen veiligheid op het spel te zetten?
Als je een gevaar bent voor anderen en de kans bestaat ertoe dat je anderen kan kwetsen of erger, dan begrijp ik dat de politie moet ingrijpen en ervoor zorgen dat iedereen beschermd is. En natuurlijk moet de politie er ook voor zorgen dat jij beschermd bent en dat jij je gordel draagt om ervoor te zorgen dat jij een eventueel ongeval overleeft. Maar mogen ze je geldboetes aanrekenen omdat je je gordel niet aandoet? Ik vind van niet.

veerle.pleysier
4th November 2010, 20:08
De laatste tijd las ik in artikels dat men steeds meer de gordel draagt, maar spijtig genoeg nog steeds niet iedereen. Ik denk dat een boete krijgen voor het niet dragen van de gordel, bij sommige mensen een doorslag geeft om meer of steeds hun gordel te dragen, maar zeker niet bij iedereen. Ik denk dat dit iets is wat een probleem zal blijven. Hoeveel boetes je ook geeft. Om geen boetes meer uit te schrijven, daar ben ik geen voorstander voor. Ik vind toch dat men de mensen op de noodzaak moet wijzen en dit al van kleins af aan. Want welk voorbeeld geef jij je kinderen als ouder als je geen gordel draagt?